شناسهٔ خبر: 58714620 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسکانیوز | لینک خبر

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی:

فارغ‌التحصیلان علوم کشاورزی مشکل اشتغال ندارند/ لزوم استفاده از پژوهش‌های جدید در تدریس مقاطع تحصیلات تکمیلی

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی معتقد است که مشکل اشتغال فارغ‌التحصیلان علوم کشاورزی مربوط به دهه ۸۰ بوده و دیگر چنین معضلی وجود ندارد.

صاحب‌خبر -

حسین عجم‌ نوروزی دبیر هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی استان گلستان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز اظهار کرد: دانشکده تخصصی کشاورزی از مدت‌ها پیش در دانشگاه آزاد واحد گرگان دایر شده که بیش از ۴۰ درصد اساتید آن به صورت تمام‌وقت در سطح دانشیاری هستند. همچنین آزمایشگاه‌های تخصصی، مزرعه تحقیقاتی، سرای گل و گیاهان زینتی امکانات مناسبی را برای تحصیل دانشجویان رشته‌های مرتبط فراهم کرده است.

عدم اعتماد به محققان و شکاف میان صنعت و دانشگاه‌های کشور

وی افزود: فارغ التحصیلان رشته‌های‌کشاورزی در اواخر دهه هشتاد به‌قدری افزایش یافته بود که سبب شد مشکل اشتغال در حوزه تخصصی به‌وجود آید؛ متاسفانه هنوز هم عامه مردم تصور می‌کنند که فارغ‌التحصیلان رشته‌های‌ کشاورزی مشکل اشتغال را دارند و بیکار می‌مانند. این در حالی است که امروز در بسیاری از رشته‌های کشاورزی امکان اشتغال‌ از بسیاری از رشته‌های علوم تجربی و علوم انسانی بیشتر شده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی درباره‌ کاربرد و اثرگذاری رشته‌های کشاورزی در جامعه بیان کرد: فارغ‌التحصیلان رشته کشاورزی در مدیریت‌های کشاورزی، کارخانه‌های‌ تولیدکننده سم، مراکز خدمات‌ کشاورزی، مراکز تولید فرآورده‌های کشاورزی، کود و بذر به کار تخصصی و فوق تخصصی مشغول هستند.

عجم پیرامون بازبینی سرفصل‌های دروس کشاورزی تصریح کرد: آموزش بنیادی مطالب نیاز اصلی در مقاطع کاردانی و کارشناسی است لذا تدریس باید بر اساس سرفصل‌های مصوب وزارت علوم صورت گیرد؛ در این دو مقطع تحصیلی تاکید بر تدریس کامل و جامع سرفصل است ولی در مقاطع تحصیلات تکمیلی امکان استفاده از نتایج پژوهش‌های جدید در دروس مرتبط وجود دارد و برخی از دروس عینا براساس یافته‌های جدید برنامه‌ریزی شده؛ حتی در اجرا و تدوین پایان‌نامه‌های دوره ارشد و رساله دوره دکتری لاجرم نیاز به استفاده از تحقیقات جدید مرتبط با موضوع است.

او خاطرنشان کرد: امنیت غذایی مقوله‌ای نه‌ تنها فرادانشگاهی و فراسازمانی‌ بلکه مقوله‌ای ملی است که عناصر مختلفی از جمله کشاورزان، مجموعه وزارت کشاورزی، دانشگاه‌ها و... در ایجاد و حفظ آن موثرند. مراکز علمی و دانشگاهی از طریق تربیت نیروهای علمی، با کیفیت و متخصص، تحقیقات، تولید پایان نامه و رساله‌های کاربردی می‌توانند نقشی جدی در این رابطه بازی کنند.

خبرنگار: مهدی حیدری

انتهای پیام/

نظر شما