شناسهٔ خبر: 58684076 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

شمار کشته‌شدگان زلزله در ترکیه و سوریه به ۲۴ هزار نفر افزایش یافت

تعداد کشته‌شدگان این زمین‌لرزه در ترکیه به حدود ۱۹۳۹۰ نفر و شمار مصدومان به بیش از ۷۷ هزار نفر رسیده است. از سویی شمار زیان‌های جانی زلزله ویرانگر در سراسر سوریه به بیش از ۴۰۰۰ نفر و تعداد مصدومان، از ۵۵۰۰ نفر فراتر رفت.

صاحب‌خبر -

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صداوسیما، فاجعه زلزله ویرانگر ترکیه و سوریه که شمار قربانیان آن از مرز ۲۴ هزار نفر و تعداد مصدومان آن مجموعا از ۸۲ هزار نفر فراتر رفته است، همچنان ادامه دارد.

با گذشت ۱۰۸ ساعت از وقوع این زلزله و ورود فاجعه به پنجمین روز خود، امیدها برای دسترسی به افراد زنده گرفتار در زیر آوار به ویژه در سوریه، کمرنگ شده است.

زلزله ویرانگر ۷.۸ ریشتری که سحرگاه دوشنبه گذشته، ترکیه و سوریه را لرزاند، تا اینجای کار بیش از ۲۴ هزار کشته در دو کشور برجای گذاشته و پیش‌بینی می‌شود تعداد قربانیان با ادامه آواربرداری‌ها در ۱۱ استان ترکیه و همچنین شمال و غرب سوریه، افزایش یابد.

 

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_9221644"><script type="text/JavaScript" src="https://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/3749400/9221644?width=600&height=350"></script></div>

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه که به همراه هئیتی عازم مناطق زلزله زده شده است در شهر مالاتیا از افزایش جان باختگان زلزله این کشور خبر داد.

اردوغان ضمن اذعان به وجود برخی مشکلات و عدم هماهنگی در عملیات امداد رسانی گفت از مردم می‌خواهم به دولت اعتماد کنند.

رئیس جمهور ترکیه با اشاره به اینکه زلزله مساحتی حدود ۵۰۰ هزار کیلومتر مربع از ۱۰ استان را تحت تآثیر قرار داده است، قول داد پس از آوار برداری، مناطق زلزله زده در مدت یک سال بازسازی خواهد شد.

وی با اشاره به کمک نقدی ۱۰ هزار لیری به هر زلزله زده گفت به آن دسته از زلزله زدگانی که مایل به سکونت در چادر نیستند علاوه بر کمک هزینه ۱۵ هزار لیری برای اسباب کشی، به مدت یکسال برای اقامت آنان کمک اجاره پرداخت خواهد شد.

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_9221861"><script type="text/JavaScript" src="https://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/3749400/9221861?width=600&height=350"></script></div>

معاون رئیس جمهوری ترکیه، شامگاه پنج‌شنبه اعلام کرد که تعداد کشته‌شدگان این زمین‌لرزه در کشورش به حدود ۱۹۳۹۰ نفر و شمار مصدومان به بیش از 77 هزار نفر رسیده است. از سویی شمار زیان‌های جانی زلزله ویرانگر در سراسر سوریه به بیش از ۴۰۰۰ نفر و تعداد مصدومان، از ۵۵۰۰ نفر فراتر رفت.

به گفته معاون رئیس جمهوری ترکیه، عملیات جستجو و نجات در ایالت‌های کیلیس و شانلی‌اورفا، کامل شده و در ایالت‌های دیاربکر، ادنا و عثمانیه نیز تا حدود زیادی انجام شده است.

گزارش تصویری دویچه وله از تخریب وسیع انتاکیه در پی زمین لرزه اخیر

به گزارش شبکه دویچه وله، انتاکیه از شهرستان‌های تابعه استان حاتای و در شرق این استان است و در منتهی الیه سواحل شرقی دریای مدیترانه واقع شده است. جمعیت استان حاتای در سال ۲۰۲۱ میلادی یک میلیون و ۶۷۰ هزار و ۷۱۲ نفر رسیده بود. بنا‌های مسکونی و آثار تاریخی و باستانی استان حاتای و انتاکیه بشدت تخریب شده است.

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_9221709"><script type="text/JavaScript" src="https://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/3749400/9221709?width=600&height=350"></script></div>

گله مندی مردم از نبود کمک‌ها و امداد‌های دولت در زلزله در أنتاکیه

یک شهروند مرد ترکیه گفت: یک تیم امدادگر حرفه‌ای وجود ندارد، تیمی که بتواند افراد زنده یا پیکر جانباختگان را از زیر آوار خارج کند. ما این ساختمان را که کج شده است بدست خود پاکسازی کردیم. در روز چهارم نیز هیچکسی و هیچ مقام دولتی به این منطقه نیامد. آن‌هایی که به منطقه آمدند، مانع ورود داوطلبان شدند و گفتند که خطر ناک است. اکنون منتظر هستیم.

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_9221649"><script type="text/JavaScript" src="https://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/3749400/9221649?width=600&height=350"></script></div>


یک شهروند زن ترکیه گفت: روز اول زلزله هیچکسی به این منطقه نیامد و اقدامی نکرد. من روز دوم به این منطقه رسیدم. با اصرار درخواست کمک کردیم. یک تیم بزرگ بار دیگر به اینجا آمد و آماده عملیات شد، اما فرمانده آن‌ها هشدار داد که عقب نشینی کنید.
با بیل مکانیکی عملیات را آغاز کردیم و ساختمان به این حالت درآمد. ساختمان وضعیت خوبی داشت. در وضعیت بد فعلی تیم فرانسوی آمد و در عرض ۵ دقیقه با نردبان به طبقه دوم و سوم وارد شد و نقشه لازم را تهیه و شنود لازم را انجام داد، در حالی که افراد باید همین کار‌ها را ابتدا انجام می‌دادند.

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_9221654"><script type="text/JavaScript" src="https://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/3749400/9221654?width=600&height=350"></script></div>

اردوغان: مناطق زلزله زده‌ای وجود دارند که هنوز نتوانستیم به آن‌ها کمک کنیم

رئیس جمهور ترکیه با ارائه آمار و ارقامی درباره جان باختگان و آسیب دیدگان زلزله ویرانگر در این کشور گفت مناطق زلزله زده‌ای وجود دارند که هنوز نتوانستیم به آن‌ها کمک بکنیم.
به گزارش شبکه تلویزیونی الجزیره مباشر، رجب طیب اردوغان در کنفرانس خبری در ادیامان گفت: شمار جان باختگان زمین لرزه در ترکیه به ۱۹۳۸۸ نفر و شمار زخمی‌ها و مصدومان نیز به ۷۵۵۷۰ نفر رسیده است.

وی گفت: از شماری از مناطق آسیب دیده از زلزله دیدن کردیم و کلمات قادر نیستند که حزن و اندوه ما را بیان کنند. ده شهری را که از زلزله آسیب دیده اند دوباره خواهیم ساخت و همه کمک‌های ممکن را ارائه خواهیم کرد. اولویت ما نجات جان‌ها در شهر‌های زلزله زده است و عملیات امدادرسانی ادامه دارد. مناطقی وجود دارند که هنوز نتوانستیم به آن‌ها کمک بکنیم و تلاش می‌کنیم به همه آسیب دیدگان برسیم. به عملیات نجات تا پایان ادامه خواهیم داد و گروه‌های امداد، بزرگترین گروه‌های امدادی هستند. بهای اجاره خانه‌ها را به آسیب دیدگان تا زمانی که خانه هایشان را دوباره بسازیم خواهیم پرداخت. بیش از ۷۹ هزار نفر از مناطق آسیب دیده در زلزله به استان‌های دیگر انتقال داده شده اند. خطوط هوایی ترکیه پرواز‌های مجانی برای آسیب د یدگان از زلزله به مقصد مناطق امن فراهم کرده اند. نیرو‌های مسلح ترکیه نیز همه امکاناتشان را برای کمک رسانی به مناطق آسیب دیده از زلزله به خدمت گرفته اند. کمک‌ها به مقدار زیادی به مناطق آسیب دیده از زلزله سرازیر شده است. باید تلاش‌ها در عملیات کمک رسانی به مناطق آسیب دیده از زلزله هماهنگ شود. هر قدر پول لازم باشد برای امدادرسانی به آسیب دیدگان از زلزله خواهیم پرداخت. از آسیب دیدگان از زلزله حمایت مالی خواهیم کرد و به کمک رسانی ادامه خواهیم داد.

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_9221231"><script type="text/JavaScript" src="https://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/3749400/9221231?width=600&height=350"></script></div>

شمار جان باختگان زمین لرزه ویرانگر در سوریه به بیش از ۳۵۰۰ نفر افزایش یافت
شبکه تلویزیونی الجزیره در خبری فوری گزارش داد شمار جان باختگان زلزله ویرانگر سوریه به ۳۵۰۷ نفر افزایش یافت و شمار مصدومان و زخمی‌ها نیز به ۷۱۱۵ نفر رسیده است.

 

شمار جانباختگان زلزله ترکیه به ۱۸ هزار و ۳۴۲ نفر و شمار زخمی‌ها به ۷۴ هزار و ۲۴۲ نفر افزايش يافت.

اداره امور بلایای طبیعی ترکیه اعلام کرد شمار جانباختگان زلزله در این کشور به ۱۸ هزار و ۳۴۲ نفر رسیده است؛ شمار زخمی‌ها هم به ۷۴ هزار و ۲۴۲ نفر و تعداد ساختمان‌هایی هم که فرو ریختند به ۶ هزار و ۴۴۴ ساختمان افزايش يافته است.

این اداره همچنین اعلام کرد هزار و ۵۰۹ پس لرزه هم از روز وقوع زلزله یعنی دوشنبه گذشته به ثبت رسیده است.

 

جان باختگان زلزله ترکیه ۱۷۶۷۴ نفر و سوریه ۳۳۰۰ نفر اعلام شد

فوآد اوکتای معاون رئیس جمهور ترکیه از افزایش کشته شدگان زلزله در این کشور خبر داد و اعلام کرد در این حادثه تاکنون ۱۷۶۷۴ نفر جان باخته و ۷۲۸۷۹ نفر نیز زخمی شده اند.

 

شمار کشته های زلزله در سوریه به ۸۶۰۰ فوتی و زخمی افزایش یافت

آمار جان باختگان این زلزله بالغ بر ۳۳۰۰ نفر و تعداد زخمی ها نیز حدود ۵۳۰۰ نفر اعلام شده است.

حسن غباش وزیر بهداشت سوریه در نشستی خبری شمار کشته شدگان در استان‌های حلب، حماه، لاذقیه و طرطوس را ۱۳۴۷ فوتی و ۲۲۹۵ زخمی اعلام کرد.

تعداد کشته ها  در مناطق خارج از دسترس دولت در ادلب و غرب استان حلب نیز ۱۹۷۰ کشته و ۲۹۵۰ زخمی اعلام شده است.

 

نجات دختربچه هفت ساله پس از گذشت چهار روز از زیر آوار‌ها
شبکه تلویزیونی الجزیره مباشر تصاویری از نجات یک دختربچه هفت ساله از زیر آوار‌ها در استان زلزله زده هاتای ترکیه پخش و اعلام کرد نیرو‌های پدافند غیر عامل ترکیه این دختر بچه را پس از گذشت چهار روز از گذشت زلزله، زنده از زیر آوار‌ها خارج کردند.

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_9219202"><script type="text/JavaScript" src="https://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/3749400/9219202?width=600&height=350"></script></div>

 

آمریکا به صورت محدود به سوریه اجازه داد برای مدت مشخصی از تحریم‌های تحمیلی معاف شود
به گزارش شبکه تلویزیونی المیادین، وزارت خزانه داری آمریکا با اعلام اینکه واشنگتن در چارچوب تلاش‌های مربوط به امداد رسانی و ارسال کمک‌های بشردوستانه به سوریه به عنوان "نوعی استثنای محدود درباره قانون سزار»، اجازه صادر کرده است.

وزارت خزانه داری آمریکا افزود: تصمیم درباره مواد مربوط به کمک رسانی به سوریه به مدت ۱۸۰ روز اعتبار خواهد داشت و هشتم اوت آینده پایان خواهد یافت.

این تصمیم امکان می‌دهد پول به نمایندگی از اشخاص در برخی کشور‌های دیگر به یا از سوریه، رد و بدل تا از معاملاتی که درباره آن‌ها تصریح شده است حمایت شود.

نظر شما