شناسهٔ خبر: 58683264 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: خبرنامه دانشجویان ایران | لینک خبر

حواشی نهمین روز جشنواره فیلم فجر؛

قمی: تحریم کنندگان جشنواره فجرهم هموطن ما هستند/لطیفی: هر فیلمی که آگاهی دهد و به سمت درستی برود، فیلم ارزشی است

نهمین روز این جشنواره با اکران چهار فیلم «در آغوش درخت»، «وابل»، «غریب» و «گل‌های باوارده» همراه بود، در سانس اول روز نهم فیلم سینمایی «در آغوش درخت» به کارگردانی بابک خواجه‌پاشا و تهیه‌کنندگی محمدرضا مصباح نمایش داده شد. خواجه‌پاشا از فیلم‌اولی‌های این دوره از جشنواره است.

صاحب‌خبر -

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ دوازدهم بهمن ماه سال 1361 بود که اولین جشنواره فیلم فجر در کشور آغاز به کار کرد، جشنواره ای که با وجود فراز و نشیب های بسیار در طی سالیان محتلف از جمله دوران دفاع مقدس تواسنته است حیات خود را ادامه دهد و تبدیل به یکی از مهمترین و اثر گذار ترین رویداد های حوزه هنر و سینما در سطح داخلی و بین المللی باشد.

امسال نیز پس از مدتی انتظار شاهد افتتاحیه چهل یکمین جشنواره فیلم فجر که هرساله همزمان با سالروز ورود امام خمینی( ره ) به ایران برگزار می‌شود بودیم. این جشنواره که مهمترین رویداد سینمایی کشور است از سال ۱۳۶۱ تاکنون در میانه بهمن ماه هر سال در تهران برگزار می‌شود. جشنواره فیلم فجرتوسط بنیاد سینمایی فارابی و زیر نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار می‌شود. از سال ۱۳۷۴ جشنواره بعد بین‌المللی نیز یافت و علاوه بر سینمای ایران، در بخش بین‌الملل به بررسی فیلم‌هایی از سینمای جهان تاکنون پرداخته است.

در بخش‌های رقابتی این جشنواره، شرکت کنندگان برای کسب جایزه مخصوص که «سیمرغ بلورین» نام دارد با هم رقابت می‌کنند علاوه بر جایزه سیمرغ بلورین، دیپلم افتخار و لوح زرین نیز از جوایز این جشنواره محسوب می‌شود. طی سالیان اخیر مسابقه‌های سینمای مستند، فیلم کوتاه و مسابقه مواد تبلیغاتی و اطلاع‌رسانی نیز به بخش‌های سینمای ایران اضافه شده‌است. در ابتدای جشنواره، آیین بزرگداشت یک هنرمند برگزار می‌شود و در انتها هم جوایز ویژه و مردمی به فیلم انتخاب شده با رای مردم داده می‌شود. در سال ۱۳۹۳ بخش بین‌الملل جشنواره، جدا شده و به صورت جداگانه برگزار می‌شود.

امسال علی رغم تحریم جشنواره از سوی برخی هنرمندان و التهاباتی که برخی از اهالی هنر و سینما به آن دامن زدند جشنواره مثل همیشه پرشور و با استقبال زیادی از اهالی هنر در حال برگزاری است. از این رو «خبرنامه دانشجویان ایران» قصد دارد تا در سری گزارشات ویژه « جشنواره فجر امسال » اخبار و حواشی روزانه مربوط به این رویداد را بررسی نماید. در ادامه ضمن معرفی فیلم ها به مهمترین حواشی و اخبار مربوط به روز نهم چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر خواهیم پرداخت.

جشنواره امسال در پردیس ملت کلید خورد و امسال بر خلاف 2 دوره گذشته که کرونا بر فضای سینمایی کشور سایه افکنده بود شاهد حضور مردم در سالن های سینما هستیم.

نهمین روز این جشنواره با اکران چهار فیلم «در آغوش درخت»، «وابل»، «غریب» و «گل‌های باوارده» همراه بود، در سانس اول روز نهم  فیلم سینمایی «در آغوش درخت» به کارگردانی بابک خواجه‌پاشا و تهیه‌کنندگی محمدرضا مصباح نمایش داده شد. خواجه‌پاشا از فیلم‌اولی‌های این دوره از جشنواره است. مارال بنی‌آدم، جواد قامتی، روح‌الله زمانی، اهورا لطفی و رایان لطفی بازیگران «در آغوش درخت» را تشکیل می‌دهند.در خلاصه داستان این فیلم آمده است: «بحران پیچیده زندگی کیمیا و فرید که دوازده سال از ازدواجشان می‌گذرد، جهان زیبای فرزندانشان را برهم می‌ریزد. کودکانی که هیچ چیز جز سادگی و مهربانی را در زندگی نمی‌شناسند.»

در سانس دوم فیلم سینمایی «وابل» به کارگردانی تورج اصلانی و تهیه‌کنندگی سپهر سیفی نمایش داده شد. اصلانی پیش‌تر ساخت دو فیلم سینمایی «جینگو» و «حمال طلا» را در کارنامه خود دارد. آزاده زارعی، نوید پورفرج، فرید سجاد حسینی، رامین راستاد بازیگران این فیلم سینمایی هستند.

در سانس سوم فیلم سینمایی «غریب» به کارگردانی محمدحسین لطیفی و تهیه‌کنندگی حامد عنقا نمایش داده شد. لطیفی ساخت فیلم‌های سینمایی «روز سوم»، «توفیق اجباری» و «مرد نقره‌ای» را در کارنامه خود دارد. بابک حمیدیان، مهران احمدی، پردیس پورعابدینی، رحیم نوروزی، فرهاد قائمیان، جعفر دهقان، هژیرسام احمدی، حسام محمودی و سامیه لک بازیگران جدیدترین اثر سینمایی محمدحسین لطیفی هستند. «غریب» شمایلی است از وقایع کردستان در سال های ۵۸ و ۵۹؛ که آغاز مسیری برای تبدیل شهید محمد بروجردی به مسیح کردستان شد. فیلم «غریب» برشی از دوران فرماندهی شهید محمد بروجردی را در منطقه غرب به تصویر می‌کشد و حامد عنقا فیلمنامه آن را با استفاده از کتاب «محمد؛ مسیح کردستان» اثر نصرت‌ا… محمودزاده نوشته است. در خلاصه داستان فیلم «وابل» آمده است: «اهالی یک روستا بعد از سیل، بی‌خانمان شده و در یک ایستگاه متروک قطار به طور موقت زندگی می‌کنند اما اتفاقی، مسیر حوادث را تغییر می‌دهد.»

در سانس آخر روز نهم جشنواره فیلم سینمایی «گل‌های باوارده» به کارگردانی مهرداد خوشبخت و تهیه‌کنندگی سعید سعدی نمایش داده شد. این فیلم قرار بود در روز هفتم اکران شود که به دلیل مشکلات فنی نمایش آن به تعویق افتاد. مهرداد خوشبخت پیش‌تر ساخت فیلم‌های سینمایی «عقاب صحرا» و «آبادان یازده ۶۰» را در کارنامه خود دارد. در خلاصه داستان فیلم «گل‌های باوارده» آمده است: در سال ۱۳۵۹ همزمان با جنگ تحمیلی، تعدادی از مهندسین پالایشگاه نفت آبادان در تلاش هستند با امکانات و تجهیزاتی که در داخل انبارهای آن است، پالایشگاه‌های دیگر را ترمیم کنند. بانیپال شومون، امیررضا دلاوری، الهام نامی نیک، نادر سلیمانی و یاسین مسعودی بازیگران این فیلم سینمایی هستند.

در ادامه مهمترین اخبار و حواشی نهمین روز از چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر را می‌خوانید:

فیلم‌های خبرساز به جشنواره فجر می‌رسند؟

جشنواره فیلم فجر در روز ۱۹ بهمن و در هوای تمیز با آسمان آبی پایتخت برخلاف هوای همیشه آلوده تهران، در حالی به پایان روز هشتم رسید که خبرهای ضد و نقیض درباره نمایش برخی فیلم‌ها شنیده می‌شد.

 با نزدیک شدن به روز پایانی جشنواره فضای سینمای اهالی رسانه نسبت به روزهای قبل باز هم آرام‌تر شده و نه تنها هنوز خبری از معرفی داوران نیست، بلکه وضعیت نمایش دو، سه فیلم در ابهام قرار دارد و شایعاتی درباره آن‌ها شکل گرفته است.

*برای پرداختن به حواشی روز هشتم جشنواره، شاید بهتر باشد از آخرین فیلم روز قبل، یعنی «گل‌های باوارده» شروع کرد که اگرچه نمایش آن به دلیل ایراد فنی در سینمای رسانه لغو شد اما در خبری رسمی که با اختلاف زمانی طولانی در اختیار رسانه ها قرار گرفت، مشخص شد که همان شامگاه ۱۸ بهمن ماه جدیدترین فیلم مهرداد خوشبخت که وزیر نفت هم برای تماشای آن به پردیس ملت آمده بود، برای او و وزیر ارشاد به نمایش در آمده است. در این زمینه آماده نبودن فیلم به لحاظ فنی و نیز عدم رضایت کارگردان به خاطر نسخه موجود  هم به عنوان دلیلی بر لغو نمایش عنوان شده است‌.

« گل‌های باوارده» یا همان «پالایشگاه» تنها فیلمی که به سینماهای مردمی نرسیده، نیست چرا که روز گذشته فیلم «وابل» به کارگردانی تورج اصلانی هم در سینماهای مردمی نمایش داده نشد و گفته می‌شود احتمال لغو زمان نمایش آن در سینمای رسانه هم وجود دارد.

 *حذف شدن نمایش فیلم «وابل» از سینماهای مردمیِ روز چهارشنبه سبب شد در برخی سانس‌ها فیلم سینمایی «غریب» ساخت محمد حسین لطیفی جایگزین شود که این مسئله انتقاد سازندگان این اثر را به همراه داشت چراکه طبق گفته خودشان این اقدام ، بدون هماهنگی با تهیه کننده و کارگردان از سوی جشنواره انجام شده است و آنها معتقدند «غریب» به جای فیلمی جایگزین شده که در بلیت فروشی مردمی آمار قابل توجهی نداشته است.

*در روز هشتم جشنواره دو فیلم که هر دو از حوزه سینمای دفاع مقدس بودند نمایش داده شدند و هیچ کدام نظر اکثریت اهالی رسانه را کسب نکردند.

*پیش‌تر شنیده شده بود فیلم «های پاور» به عنوان یک فیلم تلویزیونی در دستور کار بوده اما در نهایت به عنوان یکی از آثار بخش سودای سیمرغ در جشنواره فجر رونمایی شد. برای این فیلم که به مقطعی از زندگی شهید ستاری اشاره داشت یک نشست خبری متفاوت برگزار شد آن هم از این جهت که نویسنده فیلم تاکید کرد اصولاً کار سفارشی زیاد قبول می‌کند و نگارش این فیلمنامه را هم سفارش گرفته بود. او البته برای انجام کار خود طبق قاعده، تخیل زیادی هم داشته که بر اساس نظرات کارشناسی بخش‌هایی از آن حذف شده است. وی تاکید کرد که با توجه به آن که اصلاً سربازی نرفته است، آشنایی کافی با مسائل نظامی و حتی درجه‌های نظامی هم نداشت ‌

*دومین فیلم نمایش داده شده در پردیس سینمایی ملت «اتاقک گلی» نام داشت که برای رونمایی از آن جمعی از خانواده‌های شهدای عملیات مرصاد هم حضور داشتند.( جزئیات بیشتر )

نگاهی به فیلم «کاپیتان»؛ فیلمی درباره کودکان نه برای آن‌ها

سرطان همواره واژه‌ای دردناک برای بشر بوده است، واژه‌ای که یادآور مبارزه‌ای یکطرفه با غولی بی شاخ و دم است که هرلحظه در تمام وجود ریشه می‌دواند و جز امید هیچ سلاحی دربرابر آن‌ کارساز نیست. بیماری سرطان و مواجهه با آن بدلیل بار دراماتیک تاکنون دستمایه ساخت فیلم‌های سینمایی و سریال‌های تلویزیونی بسیاری بوده است، آثاری که روایتگر عمق درد و رنج و عذابی ست که این بیماران و خانواده‌های آنان تحمل می‌کنند و این رنج زمانی دوچندان می‌شود که بیمار سرطانی یک کودک پاک و معصوم باشد.

فیلم «کاپیتان» دومین ساخته سینمایی محمد حمزه‌ای با نگاهی تازه به این بیماری پرداخته است، در «کاپیتان» بجای ترسیم فضایی تلخ و زجرآور شاهد جغرافیایی شاد و کودکانه هستیم که امید و عشق به زندگی در سراسر آن موج می‌زند. شخصیت‌های فیلم فرشته‌های معصوم و پاکی هستند که شیطنت‌ها و صدای خنده‌هایشان بجای اشک و آه لبخند را برلبان مخاطب می‌نشاند.

از همان سکانس ابتدایی که عیسی خود را معرفی می‌کند از لحن او می‌فهمیم با پسربچه‌ای متفاوت روبه رو هستیم: «به من میگن عیسی، هرکاری بخوام می‌کنم». پسری که گویی مرد بیمارستان است و چون برادری دلسوز تکیه گاه برادرها و خواهرهای کوچکش؛ داداشی و آبجی مدام ورد زبان عیسی است.

فیلمساز با اطلاعات اندکی که از زندگی عیسی می‌دهد مثل اینکه مادرش را از دست داده و پدرش هم گاهی شب‌ها نیز سرکار می‌رود، می‌خواهد شخصیتی خودساخته و قوی از او نشان دهد، شخصیت محکم و درعین حال جوانمردی که در پایان شادی دوستانش را بر شادی خود ترجیح می‌دهد و کاپیتان واقعی بی‌شک خود عیسی ست اما واقعیت آن است که لحن و طرز صحبت کردن و تکیه کلام‌های عیسی و حتی آن پسربچه آبادانی چندان تناسبی با سن و سال آنها و دوره و زمانه کنونی ندارد و بیشتر مخاطب را یاد داش مشتی‌های قبل از اتقلاب می‌اندازد. از این جهت مخاطب بویژه کودک و نوجوان نمی‌تواند چندان با این نوع ادبیات ارتباط برقرار کند و حتی معنی و مفهوم برخی از اصطلاحات آنها را بفهمد.

همچنین قهرمان فوتبالی که عیسی به آن دل بسته یعنی کریم باقری برای نوجوان امروز شناخته شده نیست و بهتر بود فیلم‌ساز از یک فوتبالیست جوان‌تر که حداقل اکنون نیز در حال بازی است، استفاده می‌کرد تا برای نوجوان امروزی شناخته شده باشد. به نظر می‌رسد که فیلمساز بدنبال ادای دینی شخصی به کریم باقری بوده است! ( جزئیات بیشتر )

نشست خبری «اتاقک گلی»: تلفیق صحنه‌های حماسی و تغزلی نگاه ما بوده است

داوود صبوری تهیه‌کننده «اتاقک گلی» در ابتدا درباره وضعیت روحی خود بیان کرد: من دیشب اصلا نخوابیدم آنقدر که استرس داشتم و فکر می‌کردم خانواد‌های شهدا می‌آیند و چه نگاهی دارند.

محمدعلی عسگری کارگردان «اتاقک گلی» نیز بیان کرد: هرگونه صحبتی در حال حاضر پیوستی از حرف‌های من به فیلم است. معتقدم فیلم جای خود را مثل رود باز می‌کند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه از جانب تهیه‌کننده پیشنهاد قصه به من داده شد، مطرح کرد: در اسفندماه سال گذشته پس از چند ماه به نسخه اولیه فیلمنامه رسیدیم. من به دعوت تهیه کننده فیلم پذیرفتم که این فیلم را با وجود سختی‌هایش کار کنم. ولیکن در حوزه سینما هرکاری در حوزه دستیاری داشتم، پروداکشن سنگینی داشتند و این باعث شد سمت چنین کارهایی بروم. البته بیگ پروداکشن بودن دلیل بر فیلم خوب بودن نیست اما علاقه من در این حوزه است.

پدرام کریمی نویسنده فیلم نیز درباره قصه بیان کرد: روزهای اول که با تهیه‌کننده صحبت می‌کردیم، تاکید داشتیم که یک کارگاه قالیبافی در فیلم باشد و مفهوم گره‌ها را در اتحاد برساند. خواستیم بگوییم این اتحاد، ایران را می سازد. یک نفر از من پرسید چه زمانی این فیلم را ساخته‌ایم و نظرش این بود به وقایع امروز می‌خورد اما این مفاهیم ابدی و ازلی است.

وی یادآور شد: ما دوست داشتیم داستان را از دوکوهه آغاز می‌کردیم اما بسیاری قومیت‌ها در آن منطقه حضور داشتند و این هم برای ما جالب بود که آن را نشان دهیم.

کارگردان «اتاقک گلی» در ادامه درباره قهرمان در فیلم عنوان کرد: قهرمان باید در این دسته از فیلم‌ها باشد اما قهرمانی که از جنس مردم است. ما گاهی قهرمان‌های دست نیافتی را می‌بینیم. اینجا همه تلاش اینگونه بود که «شاهو» که قهرمان قصه است به اندازه خودش فعالیت قهرمانانه انجام می‌دهد.

وی تصریح کرد: جنگ مقوله‌ای است که بشر همواره با آن درگیر بوده است درحالیکه دوست دارد در آرامش باشد. ما خواستیم در این فضا قهرمانی داشته باشیم که همانطور که گفتم از میان مردم باشد. همچنین درباره رنگ و تنوع شخصیت هم کار شد.

عسگری اضافه کرد: او تلاش می‌کند اهالی روستا را نجات دهد و بعد تلاش می‌کند وحدتی را ایجاد کند. ما تلاش کردیم که هیچ چهره مثبتی از منافقان نمایش ندهیم. ( جزئیات بیشتر )

اکران فیلم‌های برگزیده جشنواره فیلم فجر برای زلزله‌زدگان خوی

محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ روز گذشته در این دستور خطاب به تمامی معاونت‌ها و سازمان‌های زیرمجموعه خود خواستار خدمات رسانی همه جانبه فرهنگی هنری به مردم زلزله خوی شد و دستور داد آثار برگزیده جشنواره فجر به ویژه اثر برگزیده انیمیشن کودک و نوجوان جشنواره امسال در قالب سینما سیار برای زلزله زدگان بخش‌های آسیب دیده به نمایش در آید.

وی همچنین در این دستور خطاب به بخش‌های عمرانی وزارتخانه دستور بررسی سازه‌های فرهنگی هنری این مناطق را برای ارایه گزارش میزان خسارت و تعمیرات احتمالی صادر کرد.( جزئیات بیشتر )

روز هشتم/ دومین فیلم خوشبخت درباره دفاع مقدس

فیلم تلاش عده‌ای از کارکنان شرکت نفت است؛ افرادی که در شرایط جنگی به صورت کامل و دقیق کلمه‌ی «خودجوش» بدون این که مأموریت یا دستوری دریافت کنند و به فکر دریافت دستمزد و اضافه‌کار و حق اولاد باشند، در حالی که آبادان در محاصره‌ی عراقی‌هاست، با شجاعت تصمیم می‌گیرند قطعه‌های نو و آکبند تمام انبارهای پالایشگاه آبادان را از این شهر خارج کنند تا در صورت سقوط احتمالی شهر، این قطعه‌ها به دست دشمن نیفتد. آن‌ها از کارمندان و کارگرانی عادل به معنی واقع کلمه تبدیل به قهرمان می‌شوند و با دلاوری و جسارت موفق می‌شوند تمام پالایشگاه‌های کشور را در آن شرایط حساس و جنگی از تعطیلی نجات بدهند. بنابراین سازندگان «گل‌های باوارده» حق داشته‌اند فیلم‌شان را به 330 شهید پالایشگاه آبادان تقدیم کنند.

مهرداد خوش‌بخت که فیلم قبلی‌اش «آبادان یازده شصت» هم در دوران حصر آبادان می‌گذشت و به دلاوری و شجاعت کارکنان رادیو آبادان و تلاش آن‌ها برای حفظ روحیه‌ی مردم می‌پرداخت، نشان می‌دهد دوران حصر آبادان قصه‌های ناگفته و شنیدنی بسیار دارد و همچنان می‌توان به آن‌ها پرداخت. بازی‌ها در مجموع یک‌دست و قابل‌قبول هستند، اما بانیپال شومون یک بار دیگر نشان می‌دهد از چه استعدادی برخوردار است و در صورت ادامه‌ی این روند می‌تواند یکی از گزینه‌های اول برای بازی در فیلم‌های ژانرهای متنوع باشد. ( جزئیات بیشتر )

درام جنگی/ از دور به منافقین می‌پردازد

افتتاحیه دل انگیز با نماهایی از مردمان کرد مرزنشین؛ نورپردازی موثر و صحنه آرایی دهکده عین واقعیت.

پوستر اتاقک گلی

+فیلمبرداری پایا و با ثبات و طمانینه بالا بی تعجیل و اغراق؛ فرشاد محمدی که پیشتر از مستانه تا آل و کلاشینکف تجربه در گونه‌های مختلف کرده، حالا باید کاندیدای سیمرغ باشد.

+گریم‌های رئال شهرام خلج حس و حال لازم را به صحنه های پرتعلیق داده. بیفزایید محسن خدابخشی طراح صحنه را.

+تصاویر از بالای لشکر منافقین در پی او وی نقطه نظر قهرمان، هم اطلاعات میدهد و هم از آنها تبری می‌جوید.

+از دور به منافقین می‌پردازد ولی به هر حال پردازش خود را از کشمکش‌ها ی چهارزبر دارد به جای اینکه به‌سبک ارگانی متمول فقط داد بزند و داد بزند و داد بزند..

+بازی‌ سیال بین جدی و کمدی تورج الوند. که انگار خودش را بازی میکند؛ نماد گرفتاران بی‌خبر در چارزبر. یادآور حسین عابدینی فیلم‌های مجیدی…

-برگردان کردی به فارسی زیرنویس چندان عین واقعیت نیست!( جزئیات بیشتر )

وظیفه فیلم بیان مفاهیم والا به‌وسیله ابزار سینما است

سید صابر امامی تهیه‌کننده فیلم کاپیتان از آثار در بخش سودای سیمرغ چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر دررابطه‌با موضوع فیلمش گفت: فیلم سینمایی کاپیتان در رابطه گروهی از کودکان است که به دلیل بیماری سرطان در بیمارستان بستری هستند؛ اما این فیلم بر خلاف همین داستانی که گفتم سرشار از امید و زندگی است و تلاش کردیم تا محور این فیلم زندگی باشد.

وی در ادامه بیان کرد: از ابتدا که ما این موضوع را با فارابی مطرح کردیم فیلم‌نامه چندین بار بازنویسی شد تا به محتوایی که روی پرده رفت برسد؛ اما محور اصلی آن که هیچ‌گاه تغییر نکرد امید است، یک موضوعات دیگری هم در فیلم وجود دارد مثل‌اینکه ما داخل فیلم به پاسداشت جایگاه پرستاران می‌پردازیم و به مقام پدر و پسر می‌پردازیم و خیلی نرم مفاهیمی مثل فرزندآوری را هم زنده نگه می‌داریم.

تهیه‌کننده فیلم کاپیتان با اشاره به بازخورد اکران این فیلم در جشنواره فیلم فجر گفت: اکران این فیلم در خانه رسانه خیلی بازخورد خوبی داشت و با خبرنگاران و منتقدان لحظات خوبی را داشتیم و نشست خبری هم با حضور بازیگران نوجوانان فیلم خیلی عالی برگزار شد، در سینمای مردمی هم بازخورد خوبی دررابطه‌با اکران کاپیتان دریافت کردیم و به نظر باید در روزهای آینده به فکر سانس فوق‌العاده باشیم.

وی دررابطه‌با فعالیت خود قبل از فیلم کاپیتان بیان کرد: من تا قبل از این فیلم به‌عنوان تهیه‌کننده مستند فعالیت می‌کردم و با این فیلم وارد فضای تهیه‌کنندگی سینما شدم.( جزئیات بیشتر )

مهم‌ترین چالش جشنواره فجر تغییر مکرر مدیران و دبیران جشنواره است

محمدرضا عباسیان در برنامه شب گذشته ۱۹ بهمن‌ماه «نقد سینما» درباره تاثیرگذاری فرهنگی جشنواره فجر بیان کرد: جشنواره‌ فیلم فجر هیچ‌وقت به طور مستقیم بر جریان‌های فرهنگی-اجتماعی جامعه تاثیر جدی و مشخص نداشته‌ است. تاثیری که بر سینما می‌گذارد و متعاقباً تاثیری که سینما بر جامعه می‌گذارد. اما چرا می گوییم جشنواره تاثیرگذار نیست. حتی تاثیری که بر سینما می‌گذارد، چندان جدی نیست.

وی افزود: به این دلیل که هیچوقت سیاست منسجم واحدی در برگزاری جشنواره فجر وجود نداشته است. اگر این رویداد را با جشنواره‌های تاثیرگذار دنیا مقایسه کنیم، مهم‌ترین چالش آن تغییر مکرر مدیران و دبیران جشنواره و بعد از آن تغییر مکرر سیاست‌گذاران و مسئولان ارشد برگزاری جشنواره است‌. این باعث می‌شود هیچ سیاست‌گذاری شکل نگیرد.

عباسیان یادآور شد: ممکن است یک سیاست‌گذاری کوتاه مدتی هم وجود داشته باشد ولی این تکثر و این تغییر مرتب برگزارکنندگان جشنواره، باعث می‌شود آن سیاست‌گذاری‌های کوتاه‌مدت هم استمرار پیدا نکند. جشنواره فیلم فجر صرفا به یک رویداد فرهنگی تبدیل شده است که در بهترین حالت آنچه را که در سینما تولید شده است، دروازه‌بانی می‌کند.

وی در پاسخ به این پرسش که برگزاری سلیقه‌ای جشنواره، آیا به این معنی است که تسلط سیاسیون بر جشنواره مشهود است یا نه، عنوان کرد: نه الزاماً. یک دوره‌ مشخص، توانسته است تاثیرگذاری بگذارد که همچنان هم ادامه دارد. یک بخشی‌ به دلیل این است که ده سال یک تیم مدیریتی واحد حضور داشت. مشخصا دوره‌ آقایان بهشتی و انوار. این استمرار با یک چارچوب فکری و فارغ از نقدهایی که داریم، باعث تغییرات بزرگی در ادامه شد.( جزئیات بیشتر )

آنها که جشنواره را تحریم کردند هم هموطن ما هستند

 حجت‌الاسلام قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی که همراه با دو فرزند خود و تعدادی از کودکان و نوجوانان در پردیس سینمایی آزادی به تماشای فیلم انیمیشن سینمایی بچه زرنگ نشسته بود، گفت: هرکس در مسیر فرهنگ و هنر کشور گام برداشته جزو خانواده‌ بزرگ ایران است. حتی بعضاً آن شخصی هم که گفته من جشنواره یا سینمای ایران را تحریم می‌کنم هم، در دل خودش از اینکه می‌خواهد از خانواده بزرگ سینمای ایران فاصله بگیرد راضی نیست. اصلش هم تحریم کار خزانه‌داری آمریکاست و شباهتی به فرهنگ ما ایرانی‌ها ندارد.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی افزود: این کشور متعلق به همه ماست، حتی آن‌هایی که نگاهی قهری به جشنواره فجر داشتند و در جشنواره امسال حضور پیدا نکردند، هموطن ما هستند و عضوی از خانواده فرهنگ و هنر این کشور. در بین اشخاصی هم که قدری به هر دلیل موجه و ناموجهی صحبت‌های تندوتیزی کردند یا در این محفل حضور نیافتند، مطمئناً خیلی زود به این نتیجه می‌رسند که "تحریم کردن" ارتباطی به ما و فرهنگ ایرانی ندارد و ما مشکلاتمان را در خانه خودمان حل می‌کنیم.

در جشنواره فجر خانواده سینمای ایران بزرگتر شد

برنامه تلویزیونی اینترنتی نقطه ویژه چهل و یکمین جشنواره بین المللی فیلم فجر که در بستر روبیکا و آپارات قابل رویت و تماشا است با مشارکت موسسه راوینو، اداره فیلم و نمایش معاونت فرهنگی هنری بسیج و همچنین خانه اکران فیلم بسیج هرشب پذیرای مهمانان جشنواره بین المللی فیلم فجر در برج میلاد است. تهیه کننده فیلم کاپیتان در جشنواره فیلم فجر مهمان این برنامه بوده که در آن به لزوم امیدبخشی در فیلم‌های سینمایی اشاره می کند.

تهیه کننده فیلم کاپیتان در جشنواره فیلم فجر در گفتگو در برنامه تلویزیونی اینترنتی نقطه بیان داشت: فیلم کاپیتان درباره کودکان و روحیه کودکانه است و ما سعی کرده ایم که به بیماری‌های خاص کودکان از زاویه دیدی متفاوت بپردازیم. ما به دنبال فیلم تراژیک نبودیم بلکه می‌خواستیم بگوییم با وجود همه مشکلات و..می‌توان فیلمی از جنس ایثار و امید ساخت.

صابر امامی همچنین به نقش فیلم اولی ها در جشنواره امسال اشاره کرد و گفت: من در قامت یک تهیه کننده، فیلم اولی به حساب می آیم و به نظرم این روح جوان گرایی بالاخره باید وارد عرصه سینما هم می شد. همانطور که کسب و کارها و یا حتی حوزه سیاست کم کم دارد پوست اندازی می کند و جوان ها وارد میدان می شوند، صنعت سینما هم نیاز به خون تازه تری داشت تا شاید از آثار کلیشه ای خارج شود. ما در جشنواره امسال 24 فیلم داشتیم و حدود 5 هزار نفر درگیر تولیدات با کیفیت برای جشنواره فیلم فجر بودند. بنابراین می توان گفت قشر اعظمی از جوانان امسال وارد صنعت سینما شده اند که این خود رخداد مهمی است. البته من در فیلم خودم سعی کردم با افرادی همچون مهرداد میرکیانی یا داریوش صادق پور کار کنم که سابقه دریافت سیمرغ بلورین از فجر را دارند ولی شاید کمتر شناخته شده باشند. در واقع تیمی که بستیم شاید اسم و رسم دار نباشند ولی از نظر سبقه کاری، از جمله افراد حرفه ای به حساب می آیند.

 به نظرم امسال سینمای ایران با حضور فیلم اولی ها بزرگ تر شد و از کلونی محور بودن خارج شده، کسی نمی تواند این آثار و این تولیدکنندگان اثر را تحریم کند یا نادیده بگیرد چرا که مسیری در بلوغ سینما شکل گرفته و در حال پوست اندازی تولیدکنندگان سینمایی هستیم.( جزئیات بیشتر )

لطیفی: هر فیلمی که آگاهی دهد و به سمت درستی برود، فیلم ارزشی است

محمدحسین لطیفی (کارگردان)، حامد عنقا (نویسنده و تهیه‌کننده)، عبدالله عبدی‌نسب (مدیر فیلمبرداری)، حسین ابوالصدق (طراحی و ترکیب صدا)، حمید رسولیان (طراحی جلوه‌های میدانی)، امیر ولی‌خانی (طراحی جلوه‌های ویژه بصری) و محمد بروجردی از جمله بازیگران فیلم سینمایی «غریب» حضور داشتند.

محمد حسین لطیفی کارگردان فیلم «غریب» درباره مشکلات ساخت این فیلم گفت: اساسا در سینمای دفاع مقدس و بیوگرافی شخصیت‌های جنگ وقتی وارد عمل می‌شویم، تازه می‌فهمیم چرا همه از این کار در می‌روند. کار بسیار سخت است. شما باید در این آثار با دو جبهه بجنگید. یکی با عزیزانی که می‌گویند باید این کار‌ها ساخته شود؛ بروید جلو ما حمایتتان می‌کنیم. وقتی وارد عمل می‌شویم می‌بینیم خبری از حمایتشان نیست. البته در این مسیر واقعا حامد عنقا بود و کار جلو رفت. به گونه‌ای با کارگردان‌ها در این زمینه‌ها رفتار می‌شود که دیر به سختی سراغ جنگ می‌روند.

وی افزود: پروژه‌های آپارتمانی که چهار نفر گیتار بزنند و یکی سوار ماشین شود و برود یا کار‌های کمدی خیلی راحت‌تر است. کسی نمی‌داند برای پروژه جنگی ما چه کشیدیم. برای من دعا کنید که دیگر کارگردانی نکنم. مسئولان فرهنگی ما ضعیف عمل کرده اند. باید این ضعف به زودی حل شود.

در ابتدای این نشست، محمدحسین لطیفی کارگردان فیلم «غریب» گفت: سلام عرض می‌کنم به شما که جزو اولین بیننده‌های این فیلم پُر از اتفاق هستید. بارها و بارها پیشنهاد ساخت فیلم دفاع مقدسی داشتم و اعتقادم این بود که کار من این نیست و نباید وارد این حوزه شوم. وقتی حامد عنقا پیشنهاد ساخت فیلمی با محوریت شهید بروجردی را به من دادند، من خودم احساس نزدیکی بسیار زیادی نسبت به شخصیت شهید بروجردی در وجود خودم می‌کردم. ولی باز هم این دلیل کافی برای من نبود، بنابراین به شرط اینکه خود حامد عنقا فیلمنامه را بنویسد، ساخت آن را قبول کردم.( جزئیات بیشتر )

سینمای رنگ و زیبایی‌ را نباید فراموش کنیم

نشست خبری فیلم سینمایی در آغوش درخت روز پنج‌شنبه - ۲۰ بهمن ۱۴۰۱- در سانس اول برای اصحاب رسانه و جامعه منتقدان در سینمای رسانه (پردیس سینمایی ملت) بابک خواجه‌پاشا کارگردان، سجاد نصرالهی نسب تهیه‌کننده، محمد فکوری مدیر فیلمبرداری، رویا اکبرزاده طراح لباس، ایمان کرمیان طراح جلوه‌های ویژه، جواد قامتی، بابک خواجه‌پاشا، رایان لطفی، اهورا لطفی و روح‌الله‌ زمانی از جمله بازیگران این فیلم هستند که در این نشست حضور دارند.

سجاد نصراللهی تهیه کننده فیلم در آغوش درخت گفت: ما از اوایل امسال کار طرح و نوشتن را آغاز و از تیرماه فیلم‌برداری فیلم را شروع کردیم. او درباره عدم حضور مارال بنی آدم در نشست خبری،‌گفت: او تماس گرفت و گفت راه افتادند، تهران نبودند اما الان در برف‌گیر کردند و بعید می‌دانم که به برنامه برسند.

وی گفت: کار کردن با بچه‌ها بسیار دشوار است. دغدغه ما در تولید این بود که بازی بچه‌ها به اصطلاح در بیاید و آن چیزی که در ذهن‌مان بود اتفاق بیفتد. خوشبختانه همه عوامل کمک کردند و توانستیم از این دغدغه عبور کردیم.

بابک لطفی خواجه‌پاشا کارگردان فیلم اظهار داشت:‌ از رسانه های متشکرم که کمک می کنند جشنواره فیلم فجر زنده بماند. این فیلم را تقدیم به تمام مادران ایرانی می‌کنم‌. درباره موضوع فیلم هم بگویم که «خانواده» موضوعی که برای من همواره دغدغه است. از خانواده می‌توان اجتماع و سیاست را درست کرد. باید روی مسئله طلاق که رشد چشمگیری در کشور ما دارد، کار کرد و فیلم ساخت.( جزئیات بیشتر )

نظر شما