شناسهٔ خبر: 58675208 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

خاندوزی:

نارضایتی کشورهای همسایه از میزان تردد مواد مخدر از ایران/ سال آینده به اندازه تمام سال‌های گذشته ایکس‌ری نصب می‌کنیم

وزیر اقتصاد اظهار داشت: در سال ١۴٠٢ به اندازه تمام ایکس‌ری‌های سال‌های قبل از گذشته می‌توانیم ایکس‌ری در گمرکات کشور مستقر کنیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، سید احسان خاندوزی در حاشیه مراسم آغاز رسمی بهره‌برداری از آشکار سازی‌های گمرکی درباره افزایش تعداد مناطق آزاد و پیوستن دوغارون به مناطق آزاد، اظهار داشت: لایحه افزایش تعداد مناطق آزاد به مجلس رفته است و واقعیت این است که از آخرین وضعیت مناطق آزاد جدید در مجلس بی‌خبر هستم و اینکه این لایحه در چه مرحله‌ای قرار دارد.

وی ادامه داد: حتما دیدگاه دولت درباره مناطق آزاد جدید و حتی ٧ منطقه آزاد که در سال ١۴٠٠ مصوبه مجمع تشخیص را گرفت این است که باید نسل دوم مناطق آزاد بر تمرکز بر ایده تولید و صادرات در کشور را داشته باشیم و نه این ایده که مناطق آزاد مقاصد کالاهای وارداتی تبدیل شوند . 

خاندوزی همچنین در این مراسم گفت : در بهره‌برداری این مجموع ایکس‌ری‌ها که با افتتاح‌های امروز به عدد ٢٢ دستگاه‌ ایکس‌ری می‌رسد و این تعداد ایکس‌ری در کشور فعال هستند، باید بتوانیم یا از طریق ناظرین یا استفاده از تکنولوژی هوش مصنوعی از اتصال تمام وقت این دستگاه‌ها در داده کاوی و داده‌یابی  و اموری که برای حوزه نظارتی گمرک و سایر دستگاه‌های نظارتی حائز اهمیت است، استفاده کنیم. 

وزیر اقتصاد افزود: این مورد هم مساله‌ای است که تا حدی در سنوات گذشته به آن کمتر توجه شد. البته در بازدیدهای میدانی هم مصدایقی هم بود که چه کشف موارد مخدر و چه کشف سایر اقلامی که با اظهار افراد واردکننده متفاوت بوده در تشریفات گمرکی انجام شده است.

خاندوزی تاکید کرد: اگر بتوانیم سامانه و ستادی را داشته باشیم که به صورت هوشمند از تمام این ظرفیت‌ها استفاده کند و تحلیلی بین داده‌ها انجام دهد تا این امکان ایجاد شود که اگر کانتینر ترانزیتی وارد کشور می‌شود به صورت برخط مبدا و مقصد آن را بدانیم و با کمترین خطا از جزییات این بار مطلع شویم این موضوع بخشی از نارضایتی کشورهای همسایه از تردد مواد مخدر از مسیر ایران می‌شود و اخیرا شنیدم که یکی از همتایان در کشور همسایه در این باره اظهار نظر کرده بود و با این داده کاوی‌ها این مشکلات مرتفع خواهد شد. 

وی گفت: در سال ١۴٠٢ به اندازه تمام ایکس‌ری‌های سال‌های قبل از گذشته می‌توانیم ایکس‌ری در گمرکات کشور مستقر کنیم. 

خاندوزی اظهار داشت: مجموع این بسته‌ها کمک می‌کند که انگیزه تولیدکنندگان برای ساخت ایکس‌ری در کشور افزایش پیدا کند و اگر به سرعت بخشی کمک می‌کند می‌توانیم از توان‌های برون مرزی هم استفاده و باید مجوزهای لازم را کسب کنیم برای استفاده از ظرفیت واردات. در نهایت منفعت آن علاوه بر نصب و استقرار ایکس‌ری‌ها در کشور سرعت بخشی به فرایند صادرات و واردات خواهد بود .

نظر شما