شناسهٔ خبر: 58666543 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

دمشق: زمان کمک به سوریه است نه تحریم

روزنامه جوان

صاحب‌خبر -

وزیر خارجه سوریه در گفت‌وگوی تلفنی با فرستاده ویژه سازمان ملل به این کشور از تحریم‌های ظالمانه غرب در شرایط وقوع زلزله انتقاد کرد و گفت که اکنون زمان کمک به سوریه است. دمشق همچنین ادعای واشنگتن به عدم شمول تحریم‌ها بر کمک‌های بشردوستانه را رد کرد.
با گذشت سه روز از زلزله ۸/۷ ریشتری در سوریه، وضعیت زلزله‌زدگان به دلیل نبود کمک‌های خارجی بحرانی است و این مسئله واکنش تند مقامات دمشق را در پی داشته است. خبرگزاری اسپوتنیک روز چهار شنبه اعلام کرد که گی‌یر پدرسن، فرستاده ویژه سازمان ملل به سوریه در تماسی تلفنی با فیصل مقداد، وزیر خارجه سوریه گفتگو کرد. مقداد در این گفت‌وگوی تلفنی تأکید کرد: زمان فعلی مستلزم کمک به ملت سوریه است نه اعمال تحریم علیه آن‌ها که درد و رنج‌های‌شان را بیشتر می‌کند. وی افزود: کشور‌های برادر و دوست برای مقابله با فاجعه زلزله ویرانگر با سوریه و رهبری آن ابراز همبستگی کرده‌اند. پدرسن نیز ضمن اعلام همبستگی با سوریه گفت که آماده انجام تلاش‌های لازم برای بسیج کمک‌ها و حمایت از سوریه در راستای مقابله با پیامد‌های زلزله است.
وزیر خارجه سوریه همچنین در گفتگو با شبکه المیادین تأکید کرد: «وضعیت زلزله‌زدگان در این کشور بسیار دشوار است و مردم سوریه نیازمند کمک هستند». مقداد گفت: فاجعه، بزرگ است. آنچه باعث عمیق شدن آن شده این است که سوریه با تروریسم و حامیان آن در جنگ است. تحریم‌ها نیز سختی این فاجعه را بیشتر کرده است. وی با بیان اینکه دولت سوریه در سطوح داخلی و خارجی به دنبال جلب کمک است، تصریح کرد: رئیس‌جمهور بشار اسد، همه امکانات حکومت را برای نجات و امدادرسانی به کار گرفته است. مقداد با تأکید بر اینکه سوریه نیازمند کمک بیشتر است و کشور‌های اروپایی نیز باید کمک کنند، عنوان کرد: ارسال کمک از اروپا، به بروکراسی ارتباطی ندارد و کمک‌های بشردوستانه نیز تحریم نیست. وی با بیان اینکه تروریست‌ها تمامی امکانات سوریه را از بین بردند، گفت: «تحریم‌های امریکا نیز باعث شده است که سوریه از همه چیز محروم شود، حتی خرید دارو.» صبح دو شنبه زلزله شدیدی استان قهرمان مرعش ترکیه را لرزاند و باعث ویرانی چندین شهر و کشته و زخمی شدن هزاران تن شده است. قدرت زلزله به حدی بالا بود که شهر‌های شمال سوریه و عراق را هم تحت‌الشعاع قرار داد و حتی ساکنان بیروت پایتخت لبنان نیز آن را حس کردند. بیشترین زمین‌لرزه مربوط به شهر‌های شمال سوریه بوده به طوری که باعث مرگ بیش از ۲ هزار و ۴۰۰ نفر و زخمی شدن هزاران تن و نابودی هزاران ساختمان شده است، اما با این حال غربی‌ها همچنان با تحریم‌های خود راه کمک رسانی از خارج به سوریه را مسدود کرده‌اند. وزارت خارجه سوریه در بیانیه‌ای تلاش مقامات امریکایی برای گمراه کردن افکار عمومی جهان در مورد تحریم‌های اقتصادی اعمال شده علیه مردم سوریه را رد کرد که اعلام کرده‌اند، در قانون سزار هیچ مانعی برای ورود کمک‌های بشردوستانه و دارو وجود ندارد. به گزارش خبرگزاری رسمی سوریه (سانا)، وزارت خارجه سوریه تأکید کرد: «این سخنان هیچ ربطی به حقیقت ندارد و با لفاظی‌ها و رفتار‌های امریکا بیگانه نیست، بنابراین ما حقایق را برای این مقامات امریکایی و دیگران اصلاح خواهیم کرد». این وزارتخانه در ادامه اعلام کرد، مردم سوریه گاهی با دستان خود آواربرداری می‌کنند و با ساده‌ترین ابزار قدیمی افراد را از زیر آوار بیرون می‌کشند، زیرا امریکا ابزار و تجهیزات آواربرداری را تحریم کرده است.
اعزام تیم‌های امدادی به سوریه
شبکه المیادین اعلام کرد که حشدالشعبی عراق چند تیم مهندسی خود را برای مشارکت در عملیات نجات شهروندان سوری محبوس در زیر آوار زلزله به این کشور اعزام کرده است. طبق این گزارش، این تیم‌های مهندسی در چارچوب دستورات فرمانده کل نیرو‌های مسلح عراق به سوریه اعزام شده‌اند. منابع رسانه‌ای عراق همچنین از شکل‌گیری کمپین‌های مردمی در این کشور برای جمع‌آوری کمک برای زلزله‌زدگان سوری خبر دادند. دولت ونزوئلا هم علاوه بر ارسال ۲۲ تن کمک‌های بشردوستانه به ترکیه و سوریه، ۵۲نیروی امدادگر و متخصص را برای مشارکت در عملیات نجات در مناطق آسیب‌دیده از زلزله در دو کشور اعزام کرد. بر اساس این گزارش، هواپیمای حامل کمک‌های بشردوستانه ونزوئلا ابتدا در سوریه توقف خواهد کرد و پس از تحویل بخشی از مواد غذایی و دارویی، عازم ترکیه خواهد شد.

نظر شما