شناسهٔ خبر: 58650355 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

انتقاد روسیه از بی‌مجازات ماندن جنایت‌های غرب در عراق

تهران- ایرنا- نماینده دائم روسیه در سازمان ملل سه روز پس از سالروز دروغ بزرگ آمریکا علیه عراق با هدف زمینه‌سازی حمله نظامی به این کشور با انتقاد از اجرا نشدن عدالت در این رابطه، گفت جنایت‌های غرب در عراق نادیده گرفته شد و بدون مجازات باقی ماند.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از خبرگزاری تاس، واسیلی نبنزیا در جمع خبرنگاران افزود: در حمله به عراق جنایت‌های متعددی بدون مجازات باقی مانده‌اند اما اینکه انتظار داشته باشیم در نهایت عدالت اجرا شود، امری غیر واقع‌بینانه است.

وی با اشاره به دروغ بزرگ آمریکایی‌ها که ۲۰ سال قبل با طرح ادعای وجود سلاح‌ شیمیایی کشتار جمعی در عراق، صدور قطعنامه و اقدام نظامی علیه این کشور را خواستار شدند، خاطر نشان کرد: در مورد بسیاری از وقایع در جهان تحقیقات صورت نگرفته است. دروغ عراق نیز هرگز به طور کامل بررسی نشد.

نماینده دائم روسیه در سازمان ملل متحد، انتظار اجرای عدالت در مورد حمله به عراق را غیر واقع‌بینانه خواند و تاکید کرد: هیچکس برای جنایات انجام شده در عراق، مسئول شناخته نشد و من نباید امروز دلیل‌ آن را به شما توضیح دهم.

نبنزیا در این اظهارات به سیاست‌های ریاکارانه برخی اعضای شورای امنیت اشاره و تصریح کرد: اما سوالات همچنان باقی است. در مورد بسیاری از جنایات وانمود می‌شود که وجود ندارند، گویی هیچ اتفاقی نیفتاده است.

روز ۵ فوریه سال ۲۰۰۳ (۱۶ بهمن ۱۳۸۱) -یک ماه پیش از لشکرکشی آمریکا به عراق- کالین پاول وزیر خارجه دولت جورج بوش جنگ طلب در آمریکا در جریان یک جلسه شورای امنیت سازمان ملل مدعی شد که واشنگتن شواهدی دارد مبنی بر اینکه صدام دیکتاتور عراق به صورت مخفیانه سلاح کشتار جمعی می‌سازد.

پاول برای صحه گذاشتن بر ادعاهای خود، تصاویر ماهواره‌ای، فایل‌های صوتی مکالمات بین سربازهای عراقی و حتی یک کپسول کوچک پودر سفید را نشان داد که به عنوان نمادی از برنامه تسلیحاتی بغداد بود. در نگاه اول، شواهد هم دقیق و هم تامل برانگیز به نظر می‌رسید. اما فقط یک مشکل کاملا مشهود وجود داشت؛ هیچکدام از آنها حقیقت نداشت.

این گزارش می‌افزاید: در آن جلسه روسیه شواهد ارائه شده را برای اثبات ادعای حضور سلاح کشتار جمعی در عراق ناکافی دانست. در نتیجه رای‌گیری برای صدور قطعنامه و استفاده از نیروی نظامی علیه بغداد صورت نگرفت. با این وجود، آمریکا و انگلیس بدون تایید جامعه جهانی یک عملیات نظامی را در عراق آغاز کردند.

پاییز همان سال سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا در گزارشی به کنگره این کشور اطلاع داد که هنگام حمله، هیچ سلاح کشتار جمعی در عراق وجود نداشته است. پاول نیز بعدها دروغ‌های خود را یک لکه سیاه در کارنامه خود دانست و آن را یک شکست بزرگ اطلاعاتی توصیف کرد.

نظر شما