شناسهٔ خبر: 58645634 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه‌ آسیا‌نیوز | لینک خبر

مدیر کل انتقال خون یزد

انتقال خون یزد به لحاظ خدمت رسانی جزو استانهای برتر کشور است / فضا و تجهیزات انتقال خون استان یزد در ۱۰ سال آتی باید ۲.۵ برابر شود

یزد - مدیر کل انتقال خون استان با اشاره به اینکه انتقال خون یزد به لحاظ خدمت رسانی، فنی و تخصصی و علمی جزو استانهای برتر کشور است تصریح داشت : یزد در زمینه اهدای خون در بین سه استان برتر کشور است و در زمینه اهدای خون مستمر جزو برترینهای کشور و در پوشش اهدای خون جزو استانهای نسبتاً خوب در بین دیگر استانها هستیم

صاحب‌خبر -

آسیانیوز / یزد ؛ «محمدرضا آقایی» در نشست با اصحاب رسانه  از سازمان انتقال خون به عنوان یک سازمان حیاتی در جامعه یاد کرد و گفت: سازمان انتقال خون هیچ جایگزینی ندارد و همکاران ما این سازمان نقش حاکمیتی خود را بدون درامدزایی انجام می دهد.

وی تحول، تعالی و تکامل در خدمت، دانش و پژوهش، اجتماعی کردن انتقال خون و دسترسی آسان برای همه جهت اهدای خون را سه هدف مهم در انتقال خون استان ذکر کرد.

آقایی بر لزوم افزایش ۲.۵ برابری فضا و تجهیزات انتقال خون استان طی ۱۰ سال آینده با توجه به وضعیت بیماری‌ها و سوانح و نیز افزایش تختهای بستری تصریح داشت : خوشبختانه با توجه به سیاست‌ها و اقدامات صورت گرفته تاکنون هیچ بیماری برای دریافت خون در استان معطل نمانده است.

این مقام مسئول با بیان این که به طور میانگین، امسال ماهانه ۲ تا ۵ درصد نسبت به سال گذشته افزایش مراجعه داشته‌ایم، آمار اهدای خون از ابتدای امسال تاکنون را ۳۶ تا ۴۰ هزار نفر ذکر کرد و گفت: البته معمولاً از ۸۰ درصد مراجعان خونگیری و ۲۰ درصد به دلایل مختلف معاف از خونگیری می‌شوند.

 مدیر کل انتقال خون استان با بیان این که هم اکنون هیچ بیماری در استان یزد معظل خون نمی ماند و این حاصل سالها تلاش همکاران در این اداره کل است، ابراز کرد: البته تلاش داریم با ایجاد پایگاه‌های سایر، برای هر کسی و در هر جایی امکان اهدای خون را فراهم کنیم و در این رابطه اگر سامانه سیار خونگیری در استان راه اندازی شود می‌توانیم این شرایط را تسهیل‌تر کنیم.

آقایی یک از مشکلات در این بخش را کمبود نیرو ذکر کرد و گفت: هرچند اضافه کردن نیروی انسانی سخت و کار مناسبی در شرایط موجود دولت نیست ولی امسال دو نفر نیروی انسانی به مجموعه استان اضافه می‌شود و امیدواریم سال آینده نیز نیروی انسانی این حوزه در استان اضافه شود.

مدیر کل انتقال خون استان در بخش دیگری از سخنان خود گفت : تجهیزات انتقال خون بعضا منحصربفرد و گران است ولی طی شش ماهه دو دستگاه پلاکت فریزیس به مجموعه انتقال خون استان با سرمایه گذاری ۵ میلیارد تومان اضافه شده است که برای بیماران سرطانی و نیز در پیوند مغز استخوان کارایی بالایی دارد.

وی با بیان اینکه دستگاه‌های غربالگری آزمایشگاه انتقال خون نیز در این مدت با سرمایه گذاری ۹ میلیارد تومان به این مجموعه اضافه شده است افزود: از آغاز بازسازی سردخانه‌های انتقال خون استان با کمک استانداری خبر داد و ابراز امیدواری کرد این طرح تا پایان سال خاتمه یابد.

آقایی از راه اندازی پایگاه خدمات‌رسانی مهریز و فعالیت مجدد پایگاه خون گیری مصلی یزد نیز خبر داد و گفت: امیدواریم پایگاه سیار بافق و نیز پایگاه سیار تفت را نیز به زودی افتتاح کنیم.

مدیر کل انتقال خون استان به تلاش برای ایجاد بانک خون پیش مقدماتی در استان اشاره کرد و در ادامه گفت: سامانه سیاری خونگیری در سفر ریاست جمهوری به انتقال خون استان وعده داده شده که امیدواریم با تخصیص اعتبار آن را در استان راه اندازی کنیم.

وی به اقدامات اجتماعی و فرهنگی در راستای ترویج بیشتر اهدای خون نیز اشاره و از آن جمله به راه اندازی پویشهای نذر خوشبختی، اهدای خون خانواده و مواردی از این دست خبر داد.

مدیر کل انتقال خون استان از برگزاری چند کنفرانس و کارگاه آموزشی مرتبط با خون توسط انتقال خون استان در سال جاری خبر داد و عنوان کرد: امسال شورای نواوری، فناوری و دانش بنیان را در انتقال خون استان راه اندازی و با گروه های مختلف نخبگان جلساتی برگزار شده که تاکنون دو طرح فناورانه جهت بررسی به سازمان انتقال خون ارائه شده است.

وی با بیان این که همواره نیازمند یاری و مشارکت مردم و خیرین هستیم، گفت: این نیاز در برخی از مناسبتها مانند عید نوروز، ماه مبارک رمضان و دیگر مناسبتها بیشتر می‌شود.

آقایی در پایان بیان داشت : در دهه فجر حضور بیشتر در پایگاه‌های سیار برای خونگیری از اهداکنندگان را خواهیم داشت.

سید محمد جواد عرفانفر

 انتقال خون یزد به لحاظ خدمت رسانی جزو استانهای برتر کشور است /  فضا و تجهیزات انتقال خون استان یزد در ۱۰ سال آتی باید ۲.۵ برابر شود ، محمدرضا آقایی مدیر کل انتقال خون یزد

نظر شما