شناسهٔ خبر: 58638664 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

رییس پارک علم و فناوری کرمانشاه:

کرمانشاه قطب دانش‌بنیان در غرب کشور محسوب می‌شود / بهترین راه اشتغالزایی، توسعه کسب و کار‌های دانش بنیان است

رییس پارک علم و فناوری کرمانشاه گفت: بهترین راه اشتغالزایی، توسعه کسب و کار‌های دانش بنیان است که هم پایدار بوده و هم از ارزش افزوده بالایی برخوردار است.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه استان‌ها خبرگزاری دانشجو، سیامک آزادی رییس پارک علم و فناوری استان کرمانشاه، با اشاره به شروع کسب و کار‌های فناورانه در جهان از بیش از ۱۰۰ سال پیش گفت: اولین ساختار فناورانه هم حدود ۵۲ سال پیش در آمریکا ایجاد شد، اما ایران حدود دو دهه است که به وادی فناوری قدم گذاشته است.

وی افزود: از حدود دو دهه پیش فعالیت‌های فناورانه در ایران آغاز شد و در یک دهه گذشته تمرکز گسترده‌ای بر توسعه این حوزه صورت گرفته و در حال حاضر حدود هشت هزار شرکت دانش بنیان در سطح کشور فعال هستند.

آزادی تاکید کرد: زیرساخت‌های بسیار خوبی در حوزه نوآوری و فناوری در کشور ایجاد شده، اما حقیقت این است که به لحاظ نفوذ فناوری و اثرگذاری آن بر اقتصاد کشور ما هنوز در ابتدای مسیر نوآوری و فناوری قرار داریم.

وی افزود: حرکت ما در این زمینه در خوش‌بینانه‌ترین حالت با تاخیر ۲۰ تا ۳۰ ساله شروع شده و نیاز است که با سرعت بیشتر حرکت کرده تا بتوانیم فاصله خود را در این زمینه با کشور‌های توسعه یافته کمتر کنیم.

رییس پارک علم و فناوری کرمانشاه با بیان اینکه آینده اقتصاد جهان در دست دانش‌بنیان‌هاست، گفت: اگر بخواهیم به رونق اقتصادی برسیم باید در مسیر دانش‌بنیان شدن اقتصاد قدم برداریم و این امر می‌طلبد که حمایت‌های گسترده‌تری از دانش‌بنیان‌ها صورت گیرد.

وی افزود: در حال حاضر ۰.۵ تا ۲ درصد سهم اقتصاد کشور در اختیار دانش‌بنیان‌هاست و این درحالی است که در کشور‌های پیشرفته درصد قابل توجهی از توسعه اقتصادی در اختیار شرکت‌های فناور دانش‌بنیان است که در کشور‌های دیگر با عنوان کسب و کار‌های فناورانه شناخته می‌شوند.

آزادی گفت: هم‌اکنون بیش از ۱۰ شرکت بزرگ دنیا که شاید بتوان آن‌ها را غول‌های تجاری نامید همگی از یک استارتاپ نوپا کار خود را شروع کرده و توسعه پیدا کرده‌اند.

رییس پارک علم و فناوری استان کرمانشاه گفت: با توجه به این مسئله، دانش‌بنیان‌ها و توسعه آن‌ها باید به یک راهبرد اساسی و اولویت‌دار در کشور تبدیل شوند و باید با تمرکز ویژه‌تری در زمینه توسعه و افزایش آن‌ها گام برداشت.

وی افزود: اگر بخواهیم حوزه دانش‌بنیان بیش از پیش رشد یابد از یک سو باید ساختار‌های ایجاد شده برای حمایت از این شرکت‌ها بر اساس نیاز‌های واقعی این شرکت‌ها بازطراحی شده و از سوی دیگر تمامی بخش‌های حاکمیتی کشور متناسب با راهبرد‌های تعیین شده سازماندهی شوند.

آزادی گفت: اگر مشکلات و چالش‌های دانش‌بنیان‌ها به خوبی شناخته شده و به صورتی نظام‌‎مند برای رفع آن‌ها اقدام شود در سال‌های آتی شاهد جهش بیش از پیش حوزه دانش‌بنیان‌ها خواهیم بود.

رییس پارک علم و فناوری استان کرمانشاه به تصویب قانون جهش تولید دانش‌بنیان در کشور اشاره کرد و افزود: این قانون در حمایت از دانش‌بنیان‌ها بسیار کاربردی است و اجرای آن می‌تواند نقش مهمی در رفع موانع و حمایت از حوزه دانش‌بنیان در کشور ایفا کند.

آزادی در ادامه در تشریح فعالیت‌های حوزه فناوری در کرمانشاه با اشاره به راه‌اندازی اولین مرکز رشد کرمانشاه درسال ۱۳۸۴ گفت: پارک علم و فناوری کرمانشاه هم که متولی اصلی حمایت از شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان در استان محسوب می‌شود از سال ۱۳۸۷ کار خود را شروع کرد.

وی افزود: طی این مدت مجموعه پارک علم و فناوری کرمانشاه حمایت از بیش از ۷۰۰ واحد فناور و دانش بنیان را برعهده داشته است.

آزادی گفت: هم اکنون نیز ۳۱۶ واحد فناور و دانش‌بنیان تحت حمایت پارک قرار دارند که از این تعداد ۷۸ شرکت گرید "دانش‌بنیان" دارند.

رییس پارک علم و فناوری کرمانشاه با اشاره به رشد ساختار‌های فناورانه در استان طی یک دهه گذشته گفت: در حال حاضر چهار شتاب‌دهنده به منظور شناسایی و حمایت از تیم‌های استارت آپی و نوپا در استان فعال هستند.

به گفته آزادی این چهار شتاب‌دهنده در حوزه‌های ICT، صنایع شیمیایی، گیم و انیمیشن و عمومی فعالیت می‌کنند.

رییس پارک علم و فناوری کرمانشاه همچنین از فعالیت ۹ مرکز نوآوری در سطح استان خبر داد و افزود: این مراکز توانمندسازی و پرورش صاحبان ایده و تجاری سازی ایده‌های آن‌ها را برعهده دارند.

وی افزود: همچنین ۱۱ مرکز رشد در حال حاضر در استان فعال است که این مراکز هم در زمینه حمایت از افراد صاحب ایده و پرورش ایده‌های آن‌ها تا رسیدن به محصول نهایی فعالیت می‌کنند.

آزادی با اشاره به جهش بی‌نظیر کرمانشاه در حوزه فناوری و فعالیت‌های دانش بنیان گفت: بیش از ۱۰ شرکت دانش‌بنیان در استان داریم که تولیدکننده انحصاری ۲۰ محصول در کشور هستند و برخی از آن‌ها عملا بیش از ۹۰ درصد بازار کشور در حوزه تجهیزات تولید نشا را در اختیار خود دارد.

وی افزود: با توجه به این حجم فعالیت‌ها در حال حاضر کرمانشاه قطب دانش‌بنیان در غرب و شمال غرب کشور محسوب می‌شود.

رییس پارک علم و فناوری کرمانشاه با تاکید بر لزوم حمایت ویژه از دانش بنیان‌های استان، به معضل بیکاری کرمانشاه اشاره کرد و افزود: بهترین راه اشتغالزایی، توسعه کسب و کار‌های دانش بنیان است که هم پایدار بوده و هم از ارزش افزوده بالایی برخوردار هستند و به راحتی و با کمترین هزینه‌ها می‌توانند تعداد بالایی اشتغال ایجاد کنند.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر بیش از ۲۰۰۰ نفر در شرکت تحت حمایت پارک علم و فناوری کرمانشاه مشغول به کار هستند و با حمایت از دانش‌بنیان‌ها و واحد‌های فناور و توسعه آن‌ها می‌توان آمار اشتغال استان را بیش از پیش افزایش داد.

آزادی خاطرنشان کرد: حمایت ویژه از دانش‌بنیان‌ها در استان می‌تواند در کنار جلوگیری از خروج نخبگان از استان بستر لازم جهت حضور شرکت‌های موفق کشور در استان و توسعه صادرات محصولات فناورانه به کشور‌های همسایه علی‌الخصوص عراق را فراهم کند.

نظر شما