شناسهٔ خبر: 58632930 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: اکونیوز | لینک خبر

توسعه کسب و کارها و بهره مندی شهروندان از خدمات فضایی

اقتصاد ایران: رئیس سازمان فضایی گفت: بر اساس چشم انداز سند فضایی کشور در کنار اهمیت دادن به توسعه بومی به توسعه کسب و کارها و بهره مندی شهروندان از خدمات فضایی تاکید شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، دکتر حسن سالاریه امروز در مراسم بزرگداشت روز ملی فناوری فضایی با بیان اینکه در سالروز صنعت فضایی یعنی پرتاب موفق ماهواره امید میزبان محققان و دست اندرکاران و بهره برداری صنعت فضا هستیم، افزود: امروز جشن سال نو فضایی کشور محسوب می شود و فرصت طلایی برای جمع شدن دور هم و مرور دستاوردهای یک ساله فضایی است تا نقاط ضعف و قوت در این حوزه مورد بررسی قرار گیرد.

وی صنعت فضایی کشور را یک صنعت بومی و بر خود متکی توصیف کرد و ادامه داد: در حوزه صنعت فضایی در بخش‌های بالا دستی، میان دستی و پایین دستی از طراحی و ساخت ماهواره و ماهواره بر تا ارائه داده های فضایی دستاوردهای ارزنده ای ارائه شده است.

سالاریه اظهار کرد:طراحی و ساخت ماهواره‌های جرمی کمتر از ۲۰۰ کیلوگرم در حوزه مخابراتی و سنجش از دور و همچنین ساخت پرتابگرهای اجرام سبک تا جرم کمتر از ۲۰۰ کیلوگرم تا مدار ارتفاع پایین تجربیات خوبی داریم که نیازمند تست و افزایش قابلیت اطمینان داریم.

رئیس سازمان فضایی خاطر نشان کرد: به زودی قدم به عرصه های جدید طراحی و ساخت ماهواره‌های دقیق تر سنجشی، راداری، مخابراتی و پرتابگر های سنگین تر به منظور رسیدن به جایگاه کشور و رسیدن به حق طبیعی خواهیم داشت.

وی اضافه کرد: همچنین در توسعه زیست فضایی در مسیر نیاز محور در حال رشد و نمو هستیم. در زمینه توسعه کاربردهای داده‌های مبتنی بر فضا در حوزه‌های مختلف از کشاورزی و منابع طبیعی گرفته تا نقشه برداری و پایش منابع آبی، پیشرفت های خوبی صورت گرفته است.

رئیس سازمان فضایی تاکید کرد: با این وجود لازم است بیش از همیشه به توسعه اقتصاد، اقتصاد فضا یا به عبارت دیگر کسب درآمد و افزایش بهره وری و بهره وری در صنایع مختلف با کمک گرفتن از ظرفیت‌های داده های فضایی توجه شود.

وی یادآور شد: در این عرصه نیاز به توسعه اپراتورهای مخابراتی، سنجشی به صورت خصوصی داریم و فکر کنیم و مسیر را برای بخش خصوصی، هموار کنیم تا فضا عرصه تاخت و تاز شرکت‌های خصوصی به معنای واقعی باشد.

سالاریه افزود: بر اساس چشم انداز سند فضایی کشور در افق ۱۴۰۱ تا ۱۴۱۰ که یک ماه قبل در شورای عالی فضایی مصوب و توسط رئیس جمهور ابلاغ شد، در کنار اهمیت دادن به توسعه بومی به توسعه کسب و کارها و بهره مندی شهروندان از خدمات فضایی، تاکید شده است.

وی حرکت از نمونه سازی و تک سازی به سمت انبوه سازی و صنعتی سازی این حوزه را از ضروریات در این صنعت عنوان کرد و یادآور شد: تحقق اهدافی چون توسعه منظومه ماهواره ای و اقتصادی کردن پرتاب ها و توسعه فناوری‌های سنجش از دور، ارتباطات و انتقال داده ها و در دسترس مردم قرار دادن بدون توجه به بخش خصوصی میسر نیست.

وی سرعت جذب نخبگان را با کمک بخش خصوصی امکان پذیر دانست و گفت: مناقصه های اخیر سازمان فضایی نمونه‌ای از این دست خدمات است.

برچسب‌ها:

نظر شما