شناسهٔ خبر: 58631371 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

دبیر ستاد جهاد تبیین دانشگاه‌های کشور مطرح کرد؛

ایجاد زیرساخت رسانه‌ای، محور جهاد ‌تبیین

پریسا عابدی

دبیر ستاد جهاد تبیین دانشگاه‌های کشور گفت: محوریت جهاد تبیین را بر مسئله ایجاد و تقویت زیرساخت ارتباطات رسانه‌ای متمرکز کردیم.

صاحب‌خبر -

علی قجری در نشست تخصصی جهاد تبیین که به مناسبت ایام‌الله مبارک دهه فجر به همت دفتر بسیج دانشجویی و بسیج اساتید دانشگاه آزاد اسلامی واحد میمه با همکاری سازمان بسیج اساتید استان اصفهان و نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های آزاد اسلامی استان اصفهان و دفتر حفظ و نشر آثار دفاع مقدس در استان اصفهان برگزار شد، اظهار کرد: به‌عنوان یک اقدام مهم محوریت جهاد تبیین را بر مسئله ایجاد زیرساخت ارتباطات رسانه‌ای متمرکز کردیم و در این رابطه اقدامات و تفاهم‌نامه‌های خوبی با صداوسیما، معاونت مطبوعات وزارت ارشاد و ائمه جمعه سراسر کشور ایجاد شده است.

وی گفت: فعالیت‌های خوبی در کشور در رابطه با جهاد تبیین انجام شده اما طبیعتاً بخش مفهوم‌شناسی یا مسئله شناسی جهاد ‌تبیین از موضوعات مهم است و تعبیر دقیقی که مقام معظم رهبری داشتند جمع‌بندی تمام نکات مهم در این زمینه است.

دبیر ستاد جهاد تبیین دانشگاه‌های کشور با اشاره به این که در ستاد جهاد تبیین قالب و فرم اصلی برای روایت‌گری در مدیوم‌ها و فرم‌های مختلف شناسایی شده است، اظهار کرد: یک فاصله میان فضای آکادمیک و فضاهای متمرکز بر فعالیت‌های علمی وجود دارد که شاید کمتر با رسانه‌ها ارتباط بگیرند و از طرفی شاید رسانه‌ها هم کمتر دسترسی پیدا کنند به نخبگان و در واقع نسبت به ظرفیت دانشگاهی و نخبگانی که در کشور داریم این میزان ارتباط رسانه‌ای در حوزه دستاوردهای علمی و دانشگاهی خیلی کم است.

قجری بیان کرد: بر این اساس محوریت جهاد تبیین را بر مسئله ایجاد و تقویت زیرساخت ارتباطات رسانه‌ای متمرکز کردیم و با ریاست صداوسیما و بخش‌های مربوطه و به ویژه معاونت مطبوعات وزارت ارشاد برای این که رسانه‌های جمعی اعم از مطبوعات و خبرگزاری‌ها همراه شوند با مراکز آموزشی اقدامات خوبی صورت گرفت.

دبیر ستاد جهاد تبیین دانشگاه‌های کشور افزود: همچنین با ستاد ائمه جمعه کشور هم رایزنی‌های خوبی انجام شد که ۹۰۰ امام جمعه در سراسر کشور آمادگی این را دارند که به مراکز آموزشی و پژوهشی و فناوری دقایقی و زمان مشخصی از خطبه‌های نماز جمعه هر هفته را به تبیین دستاوردهای علمی فناوری و دانش‌بنیان اختصاص دهند.

وی با بیان این که در فعالیت‌هایی که انجام شد برخی دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی پیشتاز بودند گفت: اما به دلیل تداخل فعالیت‌های یک سال اخیر دانشگاه‌ها و بازگشایی این مراکز پس از دوساله وقفه ناشی از کرونا شاید آن طور که باید و شاید این هدف محقق نشد.

قجری تصریح کرد: اما هدف ما یک کار شبکه‌ای و یک کار سازمان‌یافته و هدفمند در میان قریب ۲ هزار واحد آموزشی پژوهشی و فناوری در کشور است که در شش دسته مختلف دانشگاه‌های دولتی، آزاد، علمی کاربردی، فرهنگیان و دانشگاه‌های وابسته به نهادهای دولتی و مراکز پژوهشی و غیره باید محقق سازیم.

دبیر ستاد جهاد تبیین دانشگاه‌های کشور در ادامه اظهار کرد: اما در این قسمت ضرورت دارد یک مقدار عملیاتی در خصوص جهاد تبیین صحبت کنیم در حوزه دستاوردهای علمی و دانشگاهی که برای حوزه تبیین و روایتگری آنچه که برای ما مهم است سه عرصه اصلی است که سه مفهوم محوری را  در خود دارد.

قجری اظهار کرد: نخست دستاوردها و موفقیت‌هایی است که کشور دارد. در حوزه‌های علمی دانشگاهی که خیلی بیشتر روی عبارت علمی و فناوری تأکید شده به تعبیر بهتر دستاوردهای دانشگاهی است چون همه دستاوردها به حوزه علم و فناوری متصل نمی‌شود و در حوزه‌های مختلف آن دستاوردهایی را داریم که در بیانات مقام معظم رهبری اشاره شده است.

وی ادامه داد: در حوزه‌های غیر ساینسیتیک مانند حوزه‌های علوم انسانی، هنر و حوزه‌هایی دیگر که داریم و در فرمایشات رهبر انقلاب خیلی تأکید شده و حتماً یکی از حوزه‌هایی که باید روایتگری دقیق شود حوزه تبیین معارف و حقایق معارف دینی و انقلاب است و یک مفهوم مهم سایر دستاوردهای دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی است که درخواست کردیم فهرستی از این دستاوردها در مجموعه خود داشته باشند و دائماً به روز کنند.

تبیین ظرفیت‌ها و توانمندی‌های دانشگاهی

دبیر ستاد جهاد تبیین دانشگاه‌های کشور ادامه داد: در واقع مفهوم دوم ظرفیت‌ها و توانمندی‌هاست که ممکن است در مجموعه و واحدی هنوز دستاورد به صورت محصول یا خدمت مشخصی ارائه نشده باشد، اما حتماً ظرفیت‌ها و توانمندی‌هایی وجود دارد که می‌شود احصا کرد و روی آنها تمرکز داشت و با تقویت آنها به  دستاورد و محصول تبدیل شوند و با موفقیت که به عنوان توجیه فرآیند از آن یاد می‌کنیم.

تبیین عناصر و منابع قدرت

قجری افزود: و مفهوم سوم عناصر و منابع قدرت یکی از موضوعاتی بوده که معمولاً از آن غفلت می‌شود. در حوزه جهاد تبیین حوزه دانشگاهی عناصر و منابع قدرت بوده که بر مبنای پارادایم‌های مختلف از موضوعات مختلفی برگرفته می‌شود، این عناصر و منابع قدرت از منابع روایی تا سیره تا تاریخ تمدن ما تا منطق عقلانی که پشتوانه تمدن نوین ایرانی اسلامی است تا عناصری مانند مردم‌سالاری و عناصر قدرتی مثل جغرافیای سرزمینی و ظرفیت‌های دیگر را شامل می‌شود. 

شیوه‌نامه جهاد تبیین دانشگاهیان تدوین و منتشر شد

وی گفت: این سه مفهوم اصلی در حوزه جهاد تبیین دانشگاهی کشور مدنظر قرار داده و کار کردیم و شیوه‌نامه جهاد تبیین دانشگاهیان قریب یک سال گذشته تدوین شد و در اختیار وزارتخانه و دانشگاه‌های مختلف قرار گرفت و به صورت عمومی هم منتشر شد.

قجری گفت: ۲۲ ماده اصلی را در شیوه‌نامه جهاد تبیین دانشگاهیان تنظیم کردیم که این مهم با همکاری و هماهنگی همکاران رسانه و فعالان فکری انجام شد.

وی ادامه داد: خیلی زحمت در حوزه جهاد تبیین کشیده شد اما بخش قالب این زحمات بیشتر در حوزه مفهوم شناسی و این‌که جهاد تبیین چیست و تفسیر بیانات مقام معظم رهبری بوده، اما در شیوه‌نامه قرار است از حوزه نظری فراتر برویم و وارد فضای عملیاتی شویم و قالب‌های مختلفی هم برای تبیین دستاوردهای دانشگاهی در نظر گرفته شده است.

دبیر ستاد جهاد تبیین دانشگاه‌های کشور با تأکید بر این که یکی از نکات محوری در شیوه‌نامه ارتباط نهادی مراکز آموزشی و پژوهشی و فناوری ما با سایر ارگان‌ها و نهادها و دستگاه‌هاست، گفت: در حال حاضر شاید بخش‌های صنعتی یک مقدار پیشتاز هستند و یک مقدار ارتباط آنها مشخص‌تر است، اما خیلی از مجموعه‌ها و نهادها و... با مراکز دانشگاهی ارتباط ندارند که فعال‌سازی یک شبکه سازمانی مدنظر است که بتوانند دستاوردهای این مجموعه‌ها را بدانند و آشنا شوند.

وی عنوان کرد: همچنین یک بخش جدی از جهاد تبیین در مرحله ارائه محصول و خدمت است، به عنوان مثال در استان این رویکرد مدنظر باشد که  محصولاتی که در مجموعه خانوار دارد مصرف می‌شود و در مجموعه زندگی خانوار استفاده می‌شود روی آن برچسب مثلاً دانشگاه فلان بخورد.

انتهای پیام

نظر شما