شناسهٔ خبر: 58630522 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

خاندوزی : حمایت‌های مالی از زلزله زدگان خوی برای بازسازی منازل/ عرضه زمین دولتی 99 ساله ادامه خواهد یافت

سخنگوی اقتصادی دولت گفت: طبق توافقاتی که بین سازمان برنامه و بودجه و استانداری منعقد شد، 3500 میلیارد تومان اعتبار در قالب کمک‌های بلاعوض و تسهیلات قرض‌الحسنه برای بازسازی اختصاص یافته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا، سید احسان خاندوزی، سخنگوی اقتصادی دولت در نشست خبری با اشاره به زلزله اخیر خوی گفت: مردم عزیز خوی گرفتار زلزله شدند و امیدوارم کمک‌های که از سوی دستگا‌های اجرایی صورت می‌گیرد به نحو مطلوب پیش رود و باید بگویم شبکه‌ بیمه‌ای هم حوادث و هم درمانی برای آسیب دیدگان دیده شده است.

وی افزود: 3500 میلیارد تومان اعتبار در قالب کمک‌های بلاعوض و تسهیلات قرض‌الحسنه برای بازسازی اختصاص یافت که مقرر شد برای ساخت منازلی که بطور کامل تخریب شده اند 60 میلیون تومان وام بلاعوض پرداخت شود.

خاندوزی گفت: اگر این واحدهای تخریب شده در مناطق شهری باشند علاوه بر کمک بلاعوض، 300 میلیون تومان هم وام قرض الحسنه می گیرند و اگر در مناطق روستایی باشند، علاوه بر کمک بلاعوض، 250 میلیون تومان وام قرض الحسنه دریافت خواهند کرد و در مورد واحدهایی که نیاز به تعمیر دارند هم 30 میلیون تومان وام بلاعوض پرداخت خواهد شد.

وی بیان کرد: برای بازسای واحدهای دامی به هر واحد 20 میلیون تومان کمک بلاعوض و 30 میلیون تومان وام قرض الحسنه پرداخت می شود و همه این وامها به مدت شش ماه امهال می شود، یعنی پرداخت اقساط، 6 ماه پس از پرداخت اغاز خواهد شد.

سید احسان خاندوزی با بیان اینکه عوامل متعددی در افزایش اشتغال تاثیرگذار است، اظهار کرد: تسهیل مجوزهای کسب و کار در این زمینه موثر است و با اصرار دولت برای تسهیل این امر امیدواریم که اصلاح نظام اداری و اجرایی کشور ادامه یابد.

سخنگوی اقتصادی دولت در ادامه تصریح کرد: خالص اشتغال در این فصل نسبت به فصل مشابه سال گذشته ۵۳۵ هزار نفر افزایش داشته است و به ببش از ۲۴ میلیون و ۷۰ هزار نفر رسیده است. باوجود افزایش ۰.۱ درصدی نرخ مشارکت اقتصادی، نرخ بیکاری به رقم بی سابقه ۸.۲ درصد کاهش یافته است که این میزان اشتغال ۷۵۷ هزار نفر بیشتر از سال ۱۳۹۶، یعنی سال قبل از تحریم ها است.

وی افزود: باوجود افزایش 0.1 درصدی نرخ مشارکت اقتصادی نرخ بیکاری به رقم بی سابقه 8.2 درصد کاهش یافته است و این میزان اشتغال 757 هزار نفر بیشتر از سال 1396 یعنی سال قبل از تحریم ها است.

خاندوزی درباره بخش صنعت در ادامه تصریح کرد: در پاییز 1401 میزان اشتغال در بخش صنعت با 2 درصد افزایش نسبت به فصل مشابه سال قبل به 8 میلیون و 329 هزار نفر بالغ شده است. که 666 هزار نفر بیشتر از میزان اشتغال در بخش صنعت در سال 1396 است.

وی تاکید کرد: تعداد افراد شاغل در بخش صنعت بالاترین رقم در طول چند دهه اخیر است و در بخش خدمات هم میزان اشتغال با 552 هزار نفر رشد نسبت به پاییز سال گذشته به 12 میلیون و 290 هزار نفر افزایش یافته است.

سخنگو اقتصادی دولت در ادامه تصریح کرد:  نرخ بیکاری مردان در پاییز 1401 با 0.6 درصد کاهش به 7 درصد و نرخ بیکاری زنان با 1.5 درصد کاهش 14.2 درصد محاسبه شده است. 

خاندوزی بیان کرد: تسهیل مجوز های کسب و کار یکی از عواملی است که در ایجاد اشتغال موثر است.حدود 230 هزار کارآفرین جوان توانسته اند مجوز کسب و کار خود را بدون کاغذ بازی بدست آوردند و شروع با فعالیت کردند‌. 150 هزار نفر در صف بررسی دستگاه های اجرایی برای دریافت مجوز هستند.

وی افزود: 980 قاعده و شرط اضافی را برای اعطای مجوزها حذف کردیم و نیز این شروط اضافه تا امروز نه مجوز قانونی داشته و نه مصوبات دولت ردپایی داشته، بلکه صلاح‌دید دستگاه‌ها بوده است. 

سخنگوی اقتصادی دولت ضمن تاکید بر اینکه یارانه نان حذف نمی‌شود، اعلام کرد: طرح هوشمندسازی یارانه نان از شب گذشته آغاز و کمک‌هزینه نانوایان دو برابر شده است.

وی افزود: در این مرحله محدودیت سهمیه آرد هر نانوایی برداشته می شود و هر نانوایی هر میزان آردی که تبدیل به نان کرده، می تواند به مردم بفروشد و به علاوه درصدی بیشتر، می تواند برای دوره بعد آرد یارانه ای دریافت کند.

وزیر اقتصاد تاکید کرد: یارانه نان حذف نخواهد شد و هیچگونه محدودیتی برای خرید مردم ایجاد نخواهد شد.

 عرضه زمین دولتی 99 ساله  ادامه خواهد یافت 

سخنگو اقتصادی دولت گفت: دولت تلاش دارد با تداوم ساخت و ساز و افزایش عرضه مسکن در قالب طرح نهضت ملی  فشار تقاضا بر بازار اجاره را کاهش دهد و عرضه زمین دولتی 99 ساله نیز ادامه خواهد یافت. 

وی افزود: در یکسال اخیر 24 هزار هکتار زمین دولتی در قالب شهرکهای مسکونی به شهرها الحاق شده  که اثر مثبتی بر کنترل قیمت مسکن خواهد گذاشت (بدلیل حذف قیمت زمین) و پیگیر تصویب مالیات بر عایدی جهت مقابله با سفته بازی نیز هستیم و همچنین برای ساماندهی مشاوران املاک طرحهایی در حال نهایی شدن است که بزودی اعلام می شود.

احیای ارز ترجیحی سیاست دولت سیزدهم نیست

خاندوزی گفت: تثبیت نرخ ارز در دستور کار دولت نیست اما ثبات بخشی به بازار ارز را با جدیت پیگیر هستیم و همانگونه که هم بنده و هم رئیس کل بانک مرکزی اعلام کردیم، باید بخشی از نوسانات ارزی که برای اقتصاد ایران مخرب است مدیریت شود. 

وی افزود: عاملان این اخلال ها هدفشان ایجاد انتظارات تورمی در کشور و هجوم مردم به سمت بازار دارایی ها است که بازگشت نرخ ارز ترجیحی سیاست دولت سیزدهم نیست اما نرخ ارز کشور برای واردات همان نرخی است که در بازار نیما است و نرخ ارز در بازار متشکل هم وجود دارد.

وی بیانه کرد: اینکه به کالاهایی خارج از سامانه نیما ارز به قیمتی دیگر پرداخت شود،  نه در مصوبات و نه در بودجه سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ وجود ندارد و سیاست های بانک مرکزی در حال اجرا است و اقدامات خیلی خوبی ازجمله راه اندازی مرکز مبادلات ارز و طلا در حال انجام است و  امیدواریم  این سیاست ها منجر به ثبات قیمت ها در بازار ارز شود.

یارانه نقدی افزایش نمی یابد

سخنگو دولت گفت: در لایحه بودجه ۱۴۰۲ درخصوص پرداخت یارانه ها هیچ افزایشی پیش بینی نشده است بنابراین تا زمانی که لایحه مبنا قرار بگیرد در سال آینده شاهد افزایش یارانه ها نخواهیم بود. 

وی افزود: اما درخصوص اینکه کالابرگ به قیمت های سال گذشته باید به این نکته توجه داشته باشیم که ما در آستانه پایان سال ۱۴۰۱ هستیم و حکم کالابرگ الکترونیک مصوب قانون بودجه سال ۱۴۰۱ بوده است. باید ببینیم در قانون بودجه سال آینده چنین حکمی تکرار خواهد شد یا خیر.
 

 خودروسازان موظف به عرضه خودرو در بورس کالا

سخنگو اقتصادی دولت گفت: عوارض خروج از کشور در سال آینده ۲۰ درصد افزایش پیدا می‌کند و ۱۵ درصد معافیت مالیاتی برای والدین دارای سه فرزند بیشتر در نظر گرفته شده است و همچنین کمیسیون تصویب کرد که خودروسازان باید تمام خودروهای خود را در بورس کالا عرضه کنند.

انتهای پیام/

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

نظر شما