شناسهٔ خبر: 58628744 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

پنج استان سوریه درگیر زلزله + فیلم

دمشق – ایرنا - زلزله هفت و هشت دهم ریشتری بامداد دیروز (دوشنبه) شمال غرب سوریه موجب خسارت های زیادی در پنج استان این منطقه از ۱۴ استان سوریه شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش دفتر منطقه ای ایرنا از دمشق، شدت زلزله دیروز شمال غرب سوریه و جنوب ترکیه به حدی شدید بود که مردم اکثر استان های سوریه به ویژه دمشق (پایتخت) با فاصله حدود ۴۰۰ کیلومتری آن را احساس کردند و نگران شدند.

این زلزله مردم کشور لبنان را نیز نگران کرد هرچند شدت آن در این کشور مقداری بیش از ۴ درجه در مقیاس ریشتر بود.

استان های حلب، حماه، لاذقیه، طرطوس و ادلب پنج استان درگیر در زلزله دیروز بودند و دچار خسارت های زیاد شده اند.

از همان لحظه وقوع زلزله در شمال غرب سوریه دولت و ارتش این کشور تمام توان خود را برای یاری رساندن به حادثه دیدگان وارد میدان کردند و در کنار آنها رزمندگان جبهه مقاومت اسلامی و نیروهای مستشاری ایران نیز وارد صحنه خدمت رسانی به مردم آسیب دیده در استان های یاد شده به غیر از ادلب شدند.

سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در استان حلب سوریه با اشاره به زلزله بامداد وز دوشنبه در شمال غرب سوریه اعلام کرد که تمامی ظرفیت های مستشاری ایران برای کمک به مردم زلزله زده حلب بسیج شده اند.

"سلمان نواب نوری" در گفت وگو با ایرنا در دمشق، تاکید کرد که جمهوری اسلامی ایران همانند گذشته در کنار مردم حلب خواهد بود و تمام ظرفیت های موجود برای کمک به آسیب دیدگان حادثه زلزله را ارایه خواهیم داد.

شهرهای حلب، حماه و ادلب از پنج استان یاد شده از اصلی ترین مناطقی می باشند که در اثر این زلزله هفت و هشت دهم ریشتری بیشترین آسیب را دیده اند.

بنابر اخبار دریافتی، استان ادلب نیز همچون چهار استان دیگر شمال غرب سوریه دچار خسارت سنگین شده، ولی مردم این استان مصیبتی بالاتر از زلزله آنهم به نام تروریست های – تکفیری را در کنار خود دارند. به همین دلیل ارتش و دولت سوریه، به دلیل اشغال قسمت های زیادی از این استان توسط گروه های تروریستی – تکفیری نمی توانند به آسیب دیدگان این استان خدمت رسانی کنند، موضوعی که گرفتاری مردم این استان را دو چندان کرده است.

بنابر اعلام آخرین اخبار تا این ساعت، شمار کشته های زلزله بامداد دیروز شمال سوریه۹۱۱ نفر عبور کرده و شمار مجروحان نیز ۱۴۴۸ نفر (به غیر از آمار استان ادلب) می باشد.

پنج استان سوریه درگیر زلزله + فیلم

از اقدامات مهمی که روز گذشته و به دنبال زلزله شمال غرب سوریه رخ داد، نشست فوق العاده رئیس جمهور سوریه با هیات وزیران این کشور و صدور هفت دستور العمل فوری بود.

مهمترین این دستورات، تعیین یک راهکار معین جهت انجام تحرکات فوری در سطح ملی برای مواجهه با پیامدهای ناشی از این زلزله شدید بود.

این دستورات شامل:

اول: بسیج تمامی وزارتخانه ها، نهادها و مراجع ذیربط برای امداد رسانی به زلزله زدگان.

دوم: بسیج تمامی تیم ها و توانمندی های پدافند غیرنظامی، آتش نشانی، بهداشت، شرکت های عمرانی ملی و شعب آنها در استانداری ها، تمامی نهادهای خدمات رسان و ریاست های خدمات عمومی برای انجام عملیات نجات و آواربرداری. همچنین به تمامی استانداران دستور داده شد تا تمامی توان بخش دولتی و خصوصی را بسیج کنند و تمامی ساز وکارها را برای انجام عملیات امداد و نجات و کمک به آواربرداری به کار گیرند.

سوم: ارائه خدمات بهداشتی فوری برای تمامی مصدومان در استان های مختلف حادثه دیده و بسیج تمامی کادر پزشکی وزارتخانه های بهداشت، دفاع و آموزش عالی.

چهارم: مقرر شد سرپناه و غذا برای آسیب دیدگان به صورت فوری تامین شود و مشتقات نفتی برای تامین عملیات فنی اضطراری در استان های آسیب دیده تامین شود.

پنجم: وزارت بازرگانی سوریه بر تامین مواد غذایی لازم برای افراد آسیب دیده و بسیج نیروهای خود برای انجام دقیق و سریع این وظیفه اقدام کند.

ششم: تیم های ایمنی فنی برای ارزیابی وضعیت ساختمان های آسیب دیده و تشریح وضعیت فنی آنها و تخلیه آنها از ساکنین در صورت خطر اقدام کنند.

هفتم: وزارت منابع آبی سوریه برای شناسایی سریع مخازن و ایستگاه های آب و اطمینان از ایمنی آنها و اطمینان از تداوم دسترسی شهروندان به آب، وارد عمل شود.

خسارت های وارده در اثر زمین لرزه دیروز به حدی بوده که وزارت امور خارجه سوریه از کشورهای عضو سازمان ملل خواست تا به دمشق کمک کرده و از تلاش‌های دولت سوریه برای مقابله با پیامدهای زلزله ویرانگر حمایت کنند.

در بیانیه وزارت خارجه سوریه در این باره آمده است: سوریه از کشورهای عضو سازمان ملل متحد، دبیرخانه کل سازمان، آژانس‌ها و صندوق‌های تخصصی آن، کمیته بین‌المللی صلیب سرخ و سایر شرکای اقدامات بشردوستانه از سازمان‌های بین‌المللی دولتی و غیردولتی درخواست می‌کند که دست یاری دراز کرده و از تلاش‌های دولت سوریه در مواجهه با این فاجعه انسانی حمایت کنند.

وزارت خارجه سوریه خواستار کمک به این کشور در زمینه جستجوی بازماندگان، نجات افراد گرفتار در زیر آوار و ارائه کمک‌های غذایی و بهداشتی و آذوقه به آسیب دیدگان از زلزله در سراسر این کشور شد.

این وزارتخانه در ادامه از کشورها و سازمان‌هایی که همبستگی خود را با سوریه و مردم آن ابراز و با قربانیان این زلزله ویرانگر ابراز همدردی کردند و همچنین تمایل خود را برای کمک به مردم سوریه اعلام نمودند، تشکر و قدردانی کرد.

پنج استان سوریه درگیر زلزله + فیلم

شب گذشته اولین هواپیمای حامل کمک های جمهوری اسلامی ایران و همچنین چهار هواپیمای کمک رسانی از سوی عراق و روسیه به سوریه رسید. شماری از رزمندگان حشدالشعبی عراق نیز برای یاری رساندن به آسیب دیدگان سوری وارد این کشور شدند.

نظر شما