شناسهٔ خبر: 58625638 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ستاره‌صبح | لینک خبر

ربات ChatGPT سریع‌ترین برنامه در حال رشد تاریخ

صاحب‌خبر -

ربات ChatGPT که در نوامبر سال گذشته (۲۰۲۲) راه‌اندازی شد، تبدیل به یک دستیار کلیدی برای عموم مردم شده است تا سؤالاتی را از آن بپرسند که می‌خواهند پاسخ‌های دقیق و جزئی از آن‌ها بگیرند.
ChatGPT به ‌جای ارائه پاسخ به یک نتیجه‌ جستجو که مثلاً در موتور جستجوی گوگل در ده‌ها صفحه پدیدار می‌شود، به سؤال‌ها به سبک مکالمه‌ای پاسخ می‌دهد که کاربرپسند و به آسانی در دسترس و قابل درک است.
ربات ChatGPT یک ربات مخصوص گفتگو یا چت است که در دسامبر ۲۰۲۲ با نظرات مثبتی مواجه شد و به‌عنوان مثال نیویورک‌تایمز آن را «بهترین ربات چت هوش مصنوعی که تابه‌حال برای عموم معرفی شده» نامید و گاردین نیز گفته است که می‌تواند متنی با جزئیات چشمگیر و مانند انسان تولید کند.
یکی از ویژگی‌های کلیدی ChatGPT توانایی آن در ایجاد پاسخ‌های متنی انسان مانند به درخواست‌ها است. این باعث می‌شود که برای طیف گسترده‌ای از برنامه‌ها مانند ایجاد ربات‌های چت برای ارائه خدمات به مشتری، ایجاد پاسخ به سؤالات در انجمن‌های آنلاین یا حتی ایجاد محتوای شخصی‌سازی‌شده برای پست‌های رسانه‌های اجتماعی مفید باشد. این ربات همچنین می‌تواند برای کارهای پردازش زبان طبیعی مانند تولید متن و ترجمه زبان استفاده شود.
این برنامه هوش مصنوعی که اساساً یک ربات گفتگوگر پیشرفته است، می‌تواند به بزرگ‌ترین و کوچک‌ترین سؤالات زندگی پاسخ دهد و مقالات دانشگاهی، داستان‌های تخیلی و حتی نامه‌های درخواست شغل را تهیه کند.
این هوش مصنوعی این کار را با استفاده از آنچه از مقدار حیرت‌آوری از متون موجود در اینترنت به دست می‌آورد، با راهنمایی دقیق متخصصان انسانی انجام می‌دهد. میلیون‌ها نفر در هفته‌های اخیر سؤالاتی از ChatGPT پرسیده‌اند و این ربات تمام تلاش خود را برای پاسخ دادن به کار می‌گیرد، مگر اینکه بداند نمی‌تواند. پاسخ‌های آن با اعتمادبه‌نفس بالا و روان ارائه می‌شوند، حتی اگر گاهی اوقات به طرز شگفت‌انگیزی اشتباه باشند.
این بدان معناست که اگرچه ChatGPT می‌تواند فیزیک کوانتومی را توضیح دهد یا شعری را بنا به تقاضای فرد بنویسد، اما به گفته کارشناسان، تسخیر کامل دنیا توسط هوش مصنوعی قریب‌الوقوع نیست. گفتنی است که ربات ChatGPT در حال حاضر از ۱۰۰ میلیون کاربر فعال ماهانه فراتر رفته است و به سریع‌ترین برنامه در حال رشد تاریخ تبدیل شده و حتی از دوران ظهور اینستاگرام نیز پیشی گرفته است.به نظر می‌رسد این نوع ربات‌های مبتنی بر مدل‌های زبانی طبیعی که گفتگوگر و نویسنده هستند، در آینده نزدیک، تفاوت‌های فناورانه مهمی را رقم خواهند زد و ما را با پنجره‌ای جدید از فناوری مواجه می‌کنند.
گزارش‌ها حاکی از آن است که شرکت گوگل مبلغ هنگفت ۴۰۰ میلیون دلار در یک شرکت توسعه هوش مصنوعی سرمایه‌گذاری کرده است تا با قدرت ربات ChatGPT مقابله کند.

 

تأثیر سروصدای ترافیک بر خطر وزوز گوش
متخصصان دانشگاه جنوب دانمارک در بررسی‌های خود دریافتند که هرچه افراد در خانه‌های خود در معرض صدای ترافیک بیشتری باشند، احتمال ابتلای آن‌ها به وزوز گوش بیشتر می‌شود. به گزارش ایسنا، یکی از متخصصان این مطالعه گفت: در داده‌های خود بیش از ۴۰ هزار مورد ابتلا به عارضه وزوز گوش را پیدا کرده‌ایم و می‌توانیم بگوییم که به ازای هر ۱۰ دسی‌بل صدای بیشتر در خانه افراد، خطر ابتلا به وزوز گوش ۶ درصد افزایش می‌یابد. متخصصان این مطالعه اظهار کردند که به نظر می‌رسد سروصدا، خطر ابتلا به وزوز گوش، بیماری‌های قلبی عروقی، زوال عقل و سایر بیماری‌ها را افزایش می‌دهد. در حال حاضر مطالعات بیشتری برای تائید ارتباط بین سروصدای ناشی از ترافیک و وزوز گوش مورد نیاز است. بااین‌حال آنچه مشخص است این است که سروصدای ترافیک باعث ایجاد استرس در افراد شده و بر خواب آن‌ها تأثیر می‌گذارد. همچنین زمانی که در شرایط استرس‌زا زندگی می‌کنیم و خوب نمی‌خوابیم، عارضه وزوز گوش می‌تواند تشدید شود. به گزارش نشریه «هندوستان تایمز»،‌ وزوز گوش یک تجربه ذهنی از صدا است که منبع خارجی ندارد. می‌توان آن را به‌صورت زنگ، وزوز، زمزمه یا شکل دیگری از صدا در گوش یا سر توصیف کرد. وزوز گوش می‌تواند نشانه‌ای از یک بیماری یا آسیب زمینه‌ای باشد اما همچنین می‌تواند ایدیوپاتیک باشد به این معنی که علت آن مشخص نیست. اغلب اوقات وزوز گوش در ارتباط با کم شنوایی رخ می‌دهد. وزوز گوش می‌تواند تأثیر منفی بر کیفیت زندگی داشته باشد زیرا می‌تواند باعث مشکلات خواب، مشکل در تمرکز و افسردگی شود.

برچسب‌ها:

نظر شما