شناسهٔ خبر: 58625637 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ستاره‌صبح | لینک خبر

آغاز نمایشگاه گردشگری تهران

صاحب‌خبر -

شانزدهمین جشنواره بین‌المللی گردشگری از امروز (سه‌شنبه ۱۸ بهمن‌ماه) آغاز شده و به مدت چهار روز در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار می‌شود. نشست خبری این نمایشگاه عصر دیروز برگزار شد. در این نشست معاون صنایع‌دستی وزارت میراث فرهنگی از اختصاص ۲۰ میلیون تومان وام خرید صنایع‌دستی به بازدیدکنندگان از نمایشگاه گردشگری و صنایع‌دستی خبر داد. مریم جلالی گفت: وام ۲۰ میلیون تومانی صندوق کارآفرینی با یک کارت اعتباری و دسته چک در قالب وام تحریک تقاضا برای خرید صنایع‌دستی با سود ۸ تا ۱۲ درصد از محل تبصره ۱۸ دیده شده است و به بازدیدکنندگان از نمایشگاه داده خواهد شد تا بتوانند صنایع‌دستی بخرند. این اتفاق بعد از نمایشگاه نیز ادامه خواهد داشت. اعتبار کلی این وام ۳۰ میلیارد تومان خواهد بود که از محل تبصره ۱۸ تأمین‌شده است.

پیشنهاد لغو ویزا با ۵۰ کشور
همچنین علی‌اصغر شالبافیان معاون گردشگری از پیشنهاد لغو روادید با ۵۰ کشور خبر داد و آن را یکی از اقدامات وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در راستای مقابله با ایران‌هراسی اعلام کرد. وی گفت: با توجه به اتفاقات اخیر، اهمیت نمایشگاه امسال دو چندان است؛ در شرایطی که امکان برگزاری برخی نمایشگاه‌ها طی این مدت میسر نشد این نمایشگاه با استقبال مخاطبان مواجه شده است.

‌مهم‌ترین رویکردهای نمایشگاه گردشگری
به گفته او، این نمایشگاه در ۱۵ سالن و فضایی حدود ۶۷ هزار مترمربع برگزار می‌شود. گردشگری موضوعی ازجمله دسترس‌پذیر، سلامت، کشاورزی مهم‌ترین رویکردهای نمایشگاه شانزدهم است. همچنین ۸۰۰ مترمربع از فضای نمایشگاه به گردشگری سلامت اختصاص پیدا کرده است. تعداد مشارکت‌کنندگان خارجی در نمایشگاه امسال بیش از ۲۰۰ نفر از ۴۷ کشور است. معاون گردشگری افزود: با پیشنهاد نمایندگان مجلس شورای اسلامی، بند مشخص بودجه‌ای را برای مقابله با ایران‌هراسی پیشنهاد داده‌ایم که امیدواریم مصوب شود. بازارهای اروپا حتماً باید مورد پیگیری قرار بگیرد. اگر بخواهیم گردشگری را ابزاری برای مقابله با ایران‌هراسی قرار دهیم از طریق این کشورها انجام می‌شود. به همین منظور امسال در نمایشگاه «فیتور» با قدرت حضور پیدا کردیم. برخی کشورها نیز که کمتر به آن‌ها توجه شده، اما دارای ظرفیت خوبی هستند مانند هند را موردتوجه قرار داده‌ایم. شالبافیان با اشاره به این‌که در دستورالعمل تبصره ۱۸ چند رویکرد جدید و حمایتی لحاظ شده است، گفت: ۱۰ هزار میلیارد تومان برای حوزه گردشگری و صنایع‌دستی در نظر گرفته شده است. منابع صرفاً به تکمیل پروژه‌ها اختصاص پیدا نمی‌کند و بازسازی، نوسازی و تجهیز را نیز شامل می‌شود. همچنین خود پروژه امکان به وثیقه گذاشتن خواهد داشت.

نظر شما