شناسهٔ خبر: 5860726 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: پرس تی‌وی | لینک خبر

جنبش انصارالله از مانع تراشی برخی طرف ها در مذاکرات یمن در ژنو انتقاد کرد

صاحب‌خبر -

جنبش مردمی انصارالله از رژیم سعودی به علت منحرف کردن مذاکرات صلح یمن در ژنو انتقاد کرد.

هیأت اعزامی انصارالله روز جمعه بعد از پایان مذاکرات سازمان ملل در شهر ژنو سوئیس، در یک کنفرانس خبری از « مانع تراشی عمدی برخی طرف‌ها» انتقاد کرد و گفت گروه مورد حمایت سعودی‌ها از همکاری در «موضوعات عمیق» و اصلی امتناع کرده‌اند.

آن‌ها افزودند: «هدف از این رویکرد این بوده است که یمنی‌ها به راه حل‌های آشکار دست نیابند و تجاوز سعودی و محاصره تحمیلی آن بر مردم یمن ادامه یابد.»

جنبش مردمی انصارالله تصریح کرد ریاض نه تنها هرگز در رفع اختلافات میان احزاب مختلف یمن میانجیگری نکرده، بلکه تنها به منظور تشدید تنش در این کشور شبه جزیره عربی، به تسلیح و تامین بودجه گروه‌های خاص پرداخته است.

هیات اعزامی انصارالله افزود ملت یمن خواهان استقلال و آزادی است، بنابر این  هرگز تسلیم رویکرد «تحقیر آمیز» عربستان سعودی در قبال سرزمین آن‌ها نخواهد شد.

نمایندگان جنبش انصارالله در عین حال گزارش‌های منتشر شده مبنی بر این که مذاکرات ژنو با شکست کامل پایان یافته است را رد کرده و گفتند مذاکرات اخیر در حقیقت آغاز یک روند سیاسی برای رفع شکاف‌ها و اختلافات میان طرف‌های درگیر در این کشور است.

این هیات همچنین ضمن استقبال از درخواست‌های بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل، برای آتش بس بشردوستانه در یمن، ابراز امیدواری کرد همه طرف‌ها در آینده‌ای نزدیک درباره آتش بس موقت به توافق دست یابند.

آن‌ها با بیان این که مردم یمن به معنای واقعی با فاجعه مواجه شده‌اند، افزودند: «از این رو رویکرد ما [درباره آتش بس] روشن است.»

هیات اعزامی انصارالله ابراز امیدواری کرد برقراری آتش بس بشردوستانه «یکی از اولویت های فوری در نشست شورای امنیت سازمان ملل در دوشنبه آینده» باشد.

آن ها از اسماعیل ولد شیخ احمد، نماینده ویژه سازمان ملل در امور یمن خواستند به تلاش‌های خود برای یافتن یک راه حل جهت پایان دادن به بحران فزاینده در این کشور عربی ادامه دهد.

پیش از این، شیخ احمد بی نتیجه بودن مذاکرات ژنو را تایید کرده و در عین حال گفته بود در مذاکرات طرف‌های درگیر در ژنو، «برخی نشانه های مثبت» قابل مشاهده بوده است.

نماینده سازمان ملل همچنین خاطر نشان کرد: «ما معتقدیم اگر رایزنی بیشتری صورت گیرد می توان به امکان برقراری آتش بس دست یافت. می توانیم خیلی زود به آن دست یابیم.»

رژیم سعودی، 26 مارس، به منظور تضعیف جنبش حوثی انصارالله و بازگرداندن قدرت به عبدربه منصور هادی، رئیس جمهور مستعفی و متواری یمن به قدرت، تجاوز نظامی علیه این کشور عربی را آغاز کرد.

این در حالی است که به گزارش سازمان ملل، در درگیری و ناآرامی های یمن از 19 مارس تاکنون بیش از 2600 نفر کشته و 11 هزار نفر زخمی شده اند.

ن م/ د ب

نظر شما