شناسهٔ خبر: 58596197 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

چین مسئولین بحران بالون را برکنار کرد

صاحب‌خبر -
چین مسئولین بحران بالون را برکنار کرد
خبرگزاری آریا-چین روز یکشنبه رئیس اداره هواشناسی خود را برکنار کرد، اقدامی که برخی تحلیلگران آن را تلاشی از سوی پکن برای تقویت موقعیت خود در بحران بالون می‌دانند.

به گزارش سرویس بین‌الملل آریا؛این اطلاعیه چین که توسط خبرگزاری رسمی شین هوا منتشر شد، پس از آن منتشر شد که واشینگتن تایید کرد که بالون جاسوسی پکن پس از ردیابی سرنگون شده است. جایی که او در ارتفاع بالا در حال پرواز بر فراز قاره آمریکا بود.

ژوانگ گوتای، رئیس برکنار شده اداره هواشناسی، تا روز جمعه سمت خود را حفظ کرد، اما اخراج او دور از انتظار نبود.

و مقامات چینی "گوتای" را مسئول پرواز بالون بر فراز قلمرو ایالات متحده دانستند.

در اواخر ژانویه، ژوانگ به عنوان رئیس کمیته مشورتی سیاسی مردم استان گانسو غربی، نهاد مشاوره سیاسی استانی انتخاب شد.

لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا روز شنبه تایید کرد که جنگنده های ارتش آمریکا کشتی هوایی مشکوک چین را بر فراز اقیانوس اطلس در سواحل شرقی ایالات متحده سرنگون کردند.

چین به تصمیم ایالات متحده برای سرنگونی بالون خود پاسخ داد و گفت: این حق برای خود محفوظ است که از ابزارهای لازم برای مقابله با موقعیت های مشابه استفاده کند.

امروز دولت چین با صدور بیانیه ای «نارضایتی و اعتراض شدید» خود را نسبت به اقدامات واشینگتن ابراز کرد.

در بیانیه ای که توسط وزارت امور خارجه چین منتشر شد، آمده است: «به نظر واضح است که پکن از ایالات متحده خواسته است که با مسئله بالون به درستی و با آرامش، حرفه ای و خویشتن داری برخورد کند... چین در حمایت از حقوق و منافع مشروع چین تردید نخواهد کرد.

روز شنبه، جنگنده های آمریکایی یک بالون چینی را بر فراز اقیانوس اطلس سرنگون کردند. کشتی های نیروی دریایی و گارد ساحلی ایالات متحده در حال جست و جوی اقیانوس برای یافتن زباله هستند.

مقامات گفتند که بقایای بالون چینی برای تجزیه و تحلیل توسط کارشناسان FBI و آژانس های اطلاعاتی به آزمایشگاه FBI در کوانتیکو، ویرجینیا منتقل می شود.

ساعاتی پس از سرنگون شدن کشتی هوایی چین، مقامات نیروی هوایی کلمبیا در 3 فوریه شیئی "با خواص بالون مانند" را در حریم هوایی خود کشف کردند.

مشاهده بالون های بیشتری نیز گزارش شده است، از جمله سه مورد در دوران دولت دونالد ترامپ که چین برای مدت کوتاهی از یک بالن مشاهده بر فراز قاره ایالات متحده استفاده کرد.

نظر شما