شناسهٔ خبر: 58572092 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

در گفتگو با بلینکن؛چین دلایل پرواز بالون بر فراز آمریکا را توضیح داد

صاحب‌خبر -
در گفتگو با بلینکن؛چین دلایل پرواز بالون بر فراز آمریکا را توضیح داد
خبرگزاری آریا-چین روز شنبه به اتهامات مربوط به پرواز بالون خود بر فراز آمریکا پاسخ داد و گفت که این سانحه به دلیل فورس ماژور بوده است و سیاستمداران و رسانه های آمریکایی را متهم به سوء استفاده از وضعیت برای بدنام کردن چین کرده است.

به گزارش سرویس بین‌الملل آریا؛وزارت خارجه چین در بیانیه‌ای که روز شنبه منتشر کرد، گفت: «همیشه قوانین بین‌المللی را به شدت رعایت می‌کند و به حاکمیت و تمامیت ارضی همه کشورها احترام می‌گذارد».

وزارت خارجه چین اشاره کرد که وزیر وانگ یی، همتای آمریکایی خود، آنتونی بلینکن، را از تعهد پکن به قوانین بین‌المللی و رد گمانه‌زنی‌های بی‌اساس مطلع کرده است.

در حالی که وزارت خارجه چین تایید کرد که وانگ یی وزیر امور خارجه چین در تماس تلفنی با همتای آمریکایی خود درباره نحوه برخورد با حوادث به شیوه ای آرام و حرفه ای صحبت کرده است، اما اعلام کرد که واشینگتن و پکن باید به موقع با یکدیگر ارتباط برقرار کنند و از اشتباه محاسباتی اجتناب کنند.

و وزارت خارجه چین تأیید کرد که پکن و واشینگتن هیچ سفری را به بلینکن را اعلام نکرده‌اند و «اظهارات ایالات متحده موضوع خودش است و ما به آن احترام می‌گذاریم».

وزارت خارجه چین در بیانیه‌ای جداگانه اعلام کرد وانگ یی، مدیر کمیته مرکزی روابط خارجی چین، عصر جمعه تلفنی با بلینکن صحبت کرد و درباره نحوه رسیدگی به حوادث به شیوه‌ای آرام و حرفه‌ای بحث کرد.

وزارت دفاع ایالات متحده (پنتاگون) عصر جمعه اعلام کرد که یک بالون جاسوسی چینی دیگر را در حال عبور از آمریکای لاتین شناسایی کرده است، در حالی که یک مقام آمریکایی گفت که در حال حاضر این بالون  به سمت ایالات متحده نمی رود.

سخنگوی پنتاگون خبر دادگزارش‌هایی از عبور بالون از آمریکای لاتین را می‌بینیم. این یکی دیگر از بالون های جاسوسی چینی است که مشخص نیست دقیقاً این بالون بر فراز کجای آمریکای لاتین قرار دارد. اما یک مقام آمریکایی به سی ان ان گفت که به نظر نمی رسد این بالون در حال حاضر به ایالات متحده برود.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده، گفت که ایالات متحده از طریق کانال های بسیاری با طرف چینی در مورد بالون ارتباط برقرار کرده است که نشان می دهد واشینگتن به نظارت دقیق بر بالون ادامه می دهد.

رئیس دیپلماسی آمریکا تایید کرد که کشتی هوایی چین حریم هوایی آمریکا و قوانین بین‌المللی را نقض کرده است و این نشان می‌دهد که واشینگتن از طریق راه‌های دیپلماتیک به برقراری ارتباط با چین ادامه خواهد داد.

اگرچه بلینکن گفت که در حال حاضر تعیین تاریخ سفر او به چین امکان پذیر نیست، اما تاکید کرد که ایالات متحده امیدوار است "کانال های ارتباطی" را با پکن باز نگه دارد و ممکن است بتواند دوباره از پکن  "زمانی که شرایط اجازه دهد."بازدید کند.

نظر شما