شناسهٔ خبر: 5856932 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ایران | لینک خبر

گزارش خبری

صاحب‌خبر -



صدور پیش نویس توافقنامه ژنو برای پایان درگیری‌ها در یمن
بعد از چند روز رایزنی‌های دیپلماتیک میان گروه‌های یمنی با نظارت سازمان ملل در ژنو، اسماعیل ولد الشیخ از موافقت گروه‌های یمنی با طرح 10 ماده‌ای آتش‌بس سازمان ملل خبر داد.
به گزارش ایسنا به نقل از روزنامه «العربی الجدید»، «اسماعیل ولد الشیخ احمد» فرستاده سازمان ملل به یمن، پیش‌نویس توافقنامه‌ای را که شامل 10 بند است به طرف‌های یمنی در ژنو ارائه کرده که با موافقت ضمنی تمامی گروه‌های یمنی روبه‌رو شده است. این پیش نویس در صورتی که توافق نهایی همه گروه‌ها را جلب کند، اجرایی می‌شود. بر‌اساس این پیش نویس درگیری‌ها با عقب نشینی انصارالله از مناطق تحت کنترل خود متوقف شده و ابزار و راهکاری برای اجرای آتش بس و عقب نشینی و ممانعت از خلأ امنیتی در نظر گرفته می‌شود. در همین حال طبق دیگر بند این پیش نویس آتش بس و عقب نشینی با نظارت سازمان‌های جهانی انجام می‌شود. همچنین تیمی فنی و متخصص برای اجرای بندهای توافقنامه به منطقه اعزام خواهد شد. این پیش نویس با اشاره به شرایط انسانی موجود در یمن بر از سر‌گیری ارائه خدمات ضروری به مردم یمن تأکید می‌کند. فعالیت و همکاری با طرف‌های منطقه‌ای و بین‌المللی جهت اجرای توافقنامه، تضمین رسیدن کمک‌های بشردوستانه به طور سریع و بدون محدودیت، ایجاد ابزار بین‌المللی برای بازرسی کالاهای تجارتی از طریق دریا، زمین و هوا، احترام به قوانین بین‌المللی و قوانین حقوق بشری، ادامه مذاکرات فرستاده سازمان ملل با بقیه گروه‌های یمنی دیگر بندهای این پیش نویس هستند. سخنگوی سازمان ملل همچنین اعلام کرد: مذاکرات ژنو درباره یمن به احتمال زیاد تا اوایل هفته آتی به طول خواهد انجامید. قرار است هیأت دولت مستعفی یمن امروز و هیأت انصارالله و دیگر شرکت‌کنندگان یمنی در مذاکرات، فردا ژنو را ترک کنند تا زمان دیگری برای مذاکرات مشخص شود.
 انفجار در مساجد شیعیان صنعا ده‌ها کشته به جا گذاشت
در سلسله انفجارهای تروریستی پایتخت یمن گزارش‌ها از حمله تروریست‌ها به سه مسجد شیعیان در صنعا حکایت دارد. به گزارش بی‌بی‌سی در حمله انتحاری تروریست‌ها به سه مسجد حشوش، الکبسی و مسجد قبه الخضرا در صنعا بیش از 50 نفر کشته و زخمی شدند. طبق گزارش‌ها، تکفیری‌های داعش مسئولیت انفجارها را به عهده گرفته‌اند. در همین ارتباط داعش در بیانیه‌ای اینترنتی اعلام کرد: با چهار اتومبیل بمبگذاری شده دو مسجد، یک خانه و یک دفتر متعلق به حوثی‌ها را هدف گرفته است.


 

برچسب‌ها:

نظر شما