شناسهٔ خبر: 5847849 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: پرس تی‌وی | لینک خبر

عربستان سعودی مخالف آتش‌بس دائم در یمن است

صاحب‌خبر -

در شرایطی که هیات‌های اعزامی احزاب داخلی یمن در مذاکرات ژنو، خواستار برقراری آتش‌بس دائم در این کشور هستند، هیات ریاض حاضر به پذیرش آن نیست.

بر اساس گزارش‌ها، هیات اعزامی از ریاض به مذاکرات ژنو خواستار اجرای آتش‌بس موقت در یمن است و با درخواست گروه‌های یمنی برای پایان دادن به تجاوز نظامی و درگیری‌ها در یمن موافقت نمی‌کند.

گزارش‌ها همچنین حاکی از اختلاف نظر گروه‌های مذاکره کننده بر سر موضوع آتش‌بس و عقب‌نشینی از شهرها توسط گروه‌های یمنی است، این درحالی است که اسماعیل ولد الشیخ فرستاده‌ی ویژه‌ی سازمان ملل متحد به یمن از پیشرفت در مذاکرات خبر داده است.

«محمد الزبیری»، نماینده‌ی حزب بعث یمن در گفت‌وگو‌های ژنو، با تاکید بر این‌که عقب‌نشینی از شهرها باید بعد از انتخابات ریاست جمهوری و تشکیل دولت در صنعا، پایتخت یمن صورت بگیرد، افزود: ابتدا باید تشکیلات نظامی ارتش یمن شکل بگیرد چرا که در غیر این صورت عقب‌نشینی گروه‌های یمنی از شهرها تنها می‌تواند به نفع گروه‌های تروریستی وابسته به القاعده باشد.

در این میان سازمان ملل متحد خواهان برقراری آتش بس فوری در یمن، ارسال فوری کمک‌های غذایی به مردم و پایان دادن به تحریم و محاصره‌ی یمن است.  

حمزه الحوثی، رئیس هیات اعزامی جنبش مردمی انصارالله به مذاکرات سازمان ملل در ژنو اعلام کرده است که انصارالله  با آتش‌بس پیشنهادی سازمان ملل موافق است، اما سعودی‌ها و همپیمانان آن‌ها با این آتش بس موافق نیستند.

الحوثی در یک کنفرانس خبری در ژنو اعلام کرد: هدف از مشورت‌های کنونی بررسی نحوه بازگرداندن یمن به مسیر سیاسی است و می‌کوشیم برای بحران یمن به راه حلی دست یابیم.

براساس گزارش روز جمعه‌ی پایگاه خبری «اخبار الیمن» به نقل از یکی از منابع آگاه در ژنو، نمایندگان انصارالله در دیدار با اسماعیل ولد الشیخ با موضوع پایان دادن به درگیری‌ها در صورت موافقت دیگر گروه‌های حاضر در ژنو موافقت کرده‌اند.

با این حال به گزارش شبکه خبری المیادین، حمزه الحوثی، نماینده انصارالله در یمن اعلام کرده است که این جنبش با هرگونه عقب نشینی از عدن یا دیگر مناطق قبل از دستیابی به توافق درباره برقراری آتش بس مخالف است.

این گزارش می‌افزاید که هیات اعزامی عبدربه منصور هادی، رئیس جمهور مستعفی و فراری یمن، پایان دادن به درگیری‌ها را مشروط به عقب نشینی نیروهای انصارالله و حامیان علی عبدالله صالح، رئیس جمهور پیشین یمن از مناطق تحت تسلط خود دانسته‌اند.

 این تحولات در حالی صورت می گیرد که پیشتر منابع رسانه‌ای اعلام کرده بودند دو هیات دولت مستعفی یمن و انصارالله با تمدید رایزنی‌های ژنو تا روز جمعه موافقت کردند، چرا که پیشرفت چشم گیری در این مذاکرات حاصل شده است.

ع ب/س م ل/ م ح 

نظر شما