شناسهٔ خبر: 5855796 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

تصويري/شيخ احمد:تلاش هاي بيشتري براي برقراري آتش بس در يمن خواهم داشت

صاحب‌خبر - تهران / خبرگزاری صدا و سیما / سیاسی 1394/03/29
00:13:11.17
نماینده ویژه سازمان ملل در امور یمن با اشاره به دستاورد نسبی رایزنی های ژنو میان گروه های یمن از افزایش تحرکات دیپلماتیک خود در روزهای آینده برای برقراری آتش بس در یمن خبر داد.
به گزارش مونیتورینگ خبرگزاری صدا و سیما، اسماعیل ولد الشیخ احمد در کنفرانس خبری خود در ژنو در پاسخ به یک این پرسش که گفته اید شرایطی برای برقراری آتش بس در یمن همراه با عقب نشینی نیروها فراهم شده است، آیا می توانید این جمله را توضیح دهید، گفت: در رایزنی های ژنو دو طرف با دیدگاه متفاوت حضور داشتند و این که شرایط برای برقراری آتش بس در یمن فراهم شده ناشی از احساس ما به این رایزنی های اولیه است. در صورتی که رایزنی های بیشتری داشته باشیم می توانیم به برقراری آتش بس همراه با عقب نشینی نیروها برسیم.

رسیدن به این توافق نیازمند به رایزنی های بیشتر است و می توانیم به زودی به این توافق برسیم و من در این زمینه خوشبین هستم.
وی در پاسخ به این پرسش که موانع موجود برای رسیدن به آتش بس در یمن چیست، چه طرفی مانع از رسیدن به این آتش بس می شود و آیا در این رایزنی ها به توافقی درباره موعد جدیدی برای دور آینده رایزنی ها رسیده اید، گفت: معمولا جنگ ها به دلیل مصائبی که به همراه دارند باعث می شود موضع گیری ها دشوار شود و متاسفانه حل این موضوعات به زمان بیشتری نیازمند است و ما انتظار نداریم که تنها با یک نشست بتوانیم به حل و فصل همه این موضوعات برسیم. یک بحران انسانی گسترده در یمن ایجاد شده است و شماری از شهروندان این کشور کشته شده اند. دولت یمن که به لحاظ بین المللی به رسمیت شناخته شده است خارج از این کشور حضور دارد. بنابراین مسائل زیادی وجود دارد که راه را برای حل و فصل مشکلات فراهم نمی کند ولی با وجود این مسائل شاهد نشانه هایی از حسن نیت در تعامل با برخی از مسائل نظیر قطعنامه های شورای امنیت، برقراری آتش بس همراه با عقب نشینی نیروها بودیم. ما پس از این رایزنی ها موعدی را برای دور آینده گفتگوها مشخص نکردیم و مشخص کردن موعد آینده به رایزنی های بیشتری نیازمند است و من فکر می کنم پس از ارائه گزارش به شورای امنیت در نیویورک می توانم به منطقه بازگردم و رایزنی هایی داشته باشم. همه این مسائل در اختیار یمنی هاست و سازمان ملل می خواهد یمنی ها برای کشور خود تصمیم بگیرند و رایزنی ها نیز میان گروه های یمنی است.
شیخ احمد در پاسخ به این پرسش که سازمان ملل چگونه توانست عنوان هیئت نمایندگی هیئت جنبش انصارلله را در رایزنی های ژنو حل کند، گفت: قبل از این که رایزنی های ژنو برگزار شد درخواست روشنی از همه طرف ها داشتیم و این درخواست نیز بر این اساس بود که هیئت هفت به علاوه سه در یمن حضور یابند و سازمان ملل نیز بر این مسئله اصرار داشت که موضع گیری ها بر اساس دعوتنامه دبیر کل سازمان ملل باشد. از آنجا که هیئتی در ژنو حضور داشت، تلاش کردیم از مسئله شمار شخصیت های یمنی عبور کنیم و بر موضوعات اساسی این رایزنی ها متمرکز شویم. آنچه که در شرایط کنونی بسیار مهم بوده این است که اوضاع انسانی یمن بهبود یابد. ملت یمن می خواهد در این کشور آتش بس برقرار شود و جایز نیست نخبگان سیاسی یمنی خود را محدود به شمار اعضای هیئت ها کنند و من از دولت یمن به دلیل گذشت خود در این مسئله تشکر می کنم. با وجود آنکه پس از این رایزنی ها به امضای یک توافق مشخصی نرسیدیم ولی من فکر می کنم این رایزنی ها فواید زیادی در رسیدن به برخی از اصول داشته است که می توانیم از این اصول در آینده استفاده کنیم و به زودی آن را اعلام خواهیم کرد.
وی در پاسخ به این پرسش که ارزیابی شما از زمان رسیدن به توافق آتش بس در یمن چیست، گفت:دبیر کل سازمان ملل در دعوت خود برای برگزاری این رایزنی ها خواهان آتش بس دوستانه پانزده روزه در یمن شد. من در گذشته هماهنگ کننده امور بشردوستانه در یمن بودم و زمانی که این کشور را ترک می کردم هفت میلیون یمنی به کمک های بشردوستانه نیازمند بودند ولی امروز بیش از بیست و یک میلیون یمنی به این کمک ها نیازمندند. بیش از دو میلیون یمنی به آب آشامیدنی سالم دسترسی ندارند و شمار زیادی از شهروندان یمنی به دلیل خشونت های موجود در این کشور آواره شده اند. موضوعاتی درباره حمایت از غیرنظامیان مطرح است . باید تلاش ها برای نزدیک کردن طرف های مختلف به یکدیگر ادامه پیدا کند و ما به تلاش های خود ادامه می دهیم چرا که یک تعهد اخلاقی داریم. از همه طرف ها می خواهیم در ماه مبارک رمضان آتش بس بشردوستانه در یمن برقرار شود و باید همه طرف ها به این آتش بس احترام بگذارند و نباید این آتش بس نقض شود و این موضوع هدف رایزنی های آینده ماست.
وی در پاسخ به این پرسش که چه چیزی باعث شد تا رایزنی های ژنو به توافق آتش بس نرسد، گفت: اوضاع در یمن بسیار دشوار وپیچیده است و شمار زیادی از یمنی ها کشته و آواره شده اند. با این وضع نمی توان به آسانی به توافق رسید ولی بر اساس رایزنی هایی که در روزهای گذشته با هیئت انصارالله و دولت یمن داشتیم به این نتیجه رسیدیم که دو طرف می خواهند مسئله آتش بس و عقب نشینی نیروها را بررسی کنند. آتش بس و عقب نشینی نیروها بخشی از قطعنامه 2216 شورای امنیت است. برای رسیدن به این توافق باید رایزنی های بیشتری داشته باشیم. من بر اساس رایزنی هایی که در روزهای گذشته داشتم، به حدی از خوشبینی برای دستیابی به آتش بس در روزهای آینده رسیدم.
شیخ احمد در پاسخ به این پرسش که نقش عربستان سعودی در این رایزنی ها چه بوده است به ویژه آنکه هیئت جنبش انصارالله تاکید کرد عربستان اجازه نداده است این آتش بس برقرار شود، گفت: من به عنوان فرستاده سازمان ملل از قطعنامه های شورای امنیت به ویژه قطعنامه 2216 پیروی می کنم. این قطعنامه، موضوعات مرتبط به گفتگوها را مشخص کرده است. در صورتی که طرف های یمنی در این گفتگوها به توافق برای آتش بس برسند، ائتلاف منطقه ای نیز به این تصمیم یمنی ها احترام خواهد گذاشت. ما هنوز به این توافق نرسیدیم ولی تلاش می کنیم در روزهای آینده این توافق حاصل شود.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا دو طرف درگیر در یمن در این رایزنی ها توانستند به توافقات فنی برسند، در طی این دوره رایزنی، آیا تماس هایی با طرف های منطقه ای تاثیرگذار بر یمن نظیر ایران داشته اید، گفت: پس از این رایزنی ها توافقی حاصل نشد چرا که مواضع طرف های شرکت کننده در این رایزنی ها از یکدیگر بسیار دور بوده است. من بر اساس رایزنی های خود و مسائلی که بررسی شد به این نتیجه رسیدم که طرف های شرکت کننده حاضرند با قطعنامه 2216 و مسئله آتش بس و عقب نشینی نیروها تعامل کنند و دو طرف پیشنهادهایی ارائه کردند و می توان از این پیشنهادها در روزهای آینده برای رسیدن به توافق نهایی استفاده کرد. رایزنی های ما محدود به این هفته نبوده است. من سفری به ایران و دیگر کشورهای منطقه نظیر عربستان سعودی، عمان و امارات عربی متحده داشتم و دو بار به صنعا سفر کردم. ما بر این باوریم که در چنین شرایطی باید با همه طرف ها رایزنی ها کنیم ولی بر این مسئله اصرار داریم که این گفتگوها میان یمنی ها باشد. من هر روزه با دیپلمات ها و هیئت های دیپلماتیک در ژنو که به اوضاع یمن توجه دارند، تماس دارم.
شیخ احمد در پاسخ به این پرسش اگر گروه های یمنی نمی توانند به توافق آتش بس برسند، موضع سازمان ملل درباره حملات هوایی به یمن چیست که مانع از رسیدن کمک های بشردوستانه به این کشور می شود، گفت: اوضاع انسانی در یمن اولویت نخست ماست. گزارش هایی در اختیار من قرار گرفته است که تا این لحظه نمی توانم آن را تایید کنم دال بر این که توافقی درباره ورود کالاهای تجاری و کمک های بشردوستانه به یمن به شکلی راحت تر در ریاض حاصل شده است. یک هیئت بشردوستانه در ریاض درباره این توافق تلاش کرده است. با وجود تحولات میدانی در یمن باید به این مسئله اشاره کنم که در گذشته یک آتش بس پنج روزه در یمن عملی شد. با وجود نقض هایی که در این آتش بس رخ داد ولی محموله های بشردوستانه وارد یمن و در بخش های زیادی از این کشور توزیع شد. ما همچنان بر این مسئله اصرار داریم که باید یک آتش بس بشردوستانه دیگری در یمن برقرار شود. با وجود پایان یافتن آتش بس پنج روزه و ادامه عملیات نظامی در یمن ولی یک هیئت هفده نفره سازمان ملل وجود دارد که برای ارسال کمک های بشردوستانه به یمن تلاش می کند. شاید کمک سازمان ملل در این شرایط به یمنی ها به مانند قطره ای از دریا باشد ولی باید از این تلاش ها تشکر کرد و تلاش کارمندان سازمان ملل در این شرایط به مانند معجزه است.
نماینده سازمان ملل در امور یمن در پاسخ به این پرسش که گفتید که شرایط مناسبی برای برقراری آتش بس در یمن همراه با عقب نشینی نیروها حاصل شده است، آیا این مسئله به معنای آن است که جنبش انصارالله و علی عبدالله صالح در برابر برقراری آتش بس در یمن حاضر به پذیرفتن مشروعیت قطعنامه 2216 یا مشروعیت عبد ربه منصور هادی و همچنین عقب نشینی از برخی از شهرها نظیر عدن و تعز شدند، گفت: همان طور که گفتم در این رایزنی ها نتوانستیم به توافق نهایی برسیم و هیچ توافقی امضا نشده است. ما در این رایزنی ها شاهد آن بودیم که جنبش انصارالله، حزب کنگره و احزاب دیگر تعامل مثبتی با قطعنامه 2216 داشتند. پیشنهادی که این گروه ها دیروز ارائه کردند به تعامل مثبت آنان به این قطعنامه اشاره داشته است. آنان می گویند که نباید تناقضی وجود داشته باشد. ما در روزهای آینده رایزنی های گسترده ای درباره برقراری آتش بس همراه با عقب نشینی نیروها خواهیم داشت. ما پس از این رایزنی ها به این توافق نزدیک شده ایم ولی هنوز توافقی حاصل نشده است.
شیخ احمد در پاسخ به این پرسش که از فضای خوب این رایزنی ها گفته اید، چرا این رایزنی ها در ژنو ادامه پیدا نمی کند تا هیئت های حاضر به توافق نهایی برسند یا این که حداقل یک آتش بس برقرار شود، گفت:با وجود تعامل مثبتی که در روزهای گذشته وجود داشته است ولی باید به این مسئله اشاره کنم که چالش های بزرگی نیز وجود دارد. در حال حاضر، جنگی در یمن وجود دارد و موضع گیری در وضع جنگی برای گروه ها دشوار می شود و همچنین بسیار دشوار است مواضع گروه های مختلف را به یکدیگر نزدیک کرد و در نخستین یا دومین و سومین نشست به یک شرایط مناسب برای رسیدن به راه حل دست یافت و این وضع را در مورد درگیری در کشورهای مختلف شاهد بودیم. ما بر این باوریم که تعامل مثبتی برای شرکت در رایزنی های ژنو حاصل شده است. ما تا دو هفته پیش فکر نمی کردیم گروه های یمنی حاضر به گفتگو شوند. همچنین شاهد تعامل مثبت با قطعنامه های شورای امنیت و عقب نشینی نیروها و برقراری آتش بس هستیم و بر اساس این موضوعات مثبت می توانیم به رایزنی ها ادامه بدهیم. با وجود این تعاملات مثبت نیازمند آن هستیم که رایزنی ها و تلاش های بیشتری صورت بگیرد. ما نمی خواهیم به دنبال برگزاری نشست جدید باشیم و در این دوره دیپلماسی رفت و برگشت را ترجیح دادیم تا بتوانیم مواضع گروه های مختلف را به یکدیگر نزدیک کنیم. از سوی دیگر باید به این مسئله توجه داشته باشیم که نمی توان درباره بهبود اوضاع انسانی انتظار کشید و باید مشکلات انسانی در سریعترین زمان ممکن حل شود و اگر نتوانستیم آتش بس را برقرار ولی تلاش کنیم حداقل آتش بس دوستانه برقرار شود.
وی در پاسخ به این پرسش که اگر به دور جدیدی از رایزنی ها قبل از آتش بس نیازمندیم ، سازوکار نظارت بر آتش بس همراه با عقب نشینی نیروها چیست، گفت: بعید است به این آتش بس قبل از دور جدید رایزنی ها برسیم. رسیدن به آتش بس باید به عنوان بخشی از اقدامات اعتمادساز قبل از آغاز رایزنی ها باشد. من در روزهای آینده تلاش های دیپلماتیک بیشتری خواهم داشت تا به این آتش بس برسیم. طبیعی است که نیازمند دور جدیدی از رایزنی ها برای برقراری این آتش بس هستیم. ما دارای سازوکاری برای نظارت بر این آتش بس هستیم و در این زمینه از تجربه سازمان ملل در کشورهای مختلف استفاده می کنیم ولی در رایزنی های ژنو به صورت جدی به این ساز وکارها پرداخته نشده است چرا که ما درباره دو مسئله اصلی شامل آتش بس و عقب نشینی نیروها به توافق نرسیدیم ولی این مسئله را مطرح کردیم و دو طرف اعتراض جدی به این مسئله نداشتند و نبود این اعتراض به معنای آن است که زمینه ای برای رسیدن به توافق درباره این مسئله وجود دارد. همه بر این باورند برقراری آتش بس به ناظرانی نیازمند است تا این اطمینان حاصل شود که تخلفاتی رخ نمی دهد.
00:38:02.22

نظر شما