شناسهٔ خبر: 5849030 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

پرتاب کفش به سوی نماینده انصارالله نتوانست او را عصبانی کند

صاحب‌خبر -

خالد بحاح با رد آتش بس موقت در یمن گفته است: درگذشته آتش بسی پنج روزه به اجرا گذشته شد و حوثی ها در این مدت چندین منطقه را تحت کنترل گرفتند.
به گزارش جماران، اسماعیل ولد الشیخ احمد فرستاده سازمان ملل متحد در امور یمن جلسه خود با حوثی ها (انصارالله) را که قرار بود عصر پنج شنبه (دیروز) برگزار شود تا آنها را از نتایج گفتگوهایش با هیئت نمایندگان رئیس جمهوری (مستعفی و فراری یمن) با خبر کند، به تعویق انداخته است. تلاشها برای برقراری آتش بس انسانی در یمن با مانع روبرو شده است زیرا طرفین نتوانسته اند درخصوص سازوکار اجرایی آن توافق کنند. خالد بحاح نخست وزیر (فراری) یمن حوثی ها (انصارالله) را متهم کرده است که در درخواست خود برای برقراری آتش بس صداقت ندارند. 
یولا زهرالدین گزارشگر این شبکه در ادامه در گزارشی گفت: حمزه الحوثی که ریاست هیئت (انصارالله) را در مذاکرات صلح ژنو زیر نظر سازمان ملل متحد برعهده دارد در مشاجره ای چند دقیقه ای که هنگام برگزاری کنفرانس خبری در ژنو روی داد توانست اعصاب خود را کنترل کند. این مشاجره زمانی به وجود آمد که یک زن با نزدیک شدن به سکوی سالن کفش خود را به سوی او پرتاب کرد.
الحوثی در پایان این مذاکرات گفت که مسئله آتش بس همچنان موضوع بحث طرف های مذاکره است. وی ابراز امیدواری کرد که آتش بسی دراز مدت در یمن برقرار شود و خواستار توقف حملات هوائی به یمن شد.
وی در جمع خبرنگاران گفت: ما پیش شرطی نداریم. بنابر درخواست دبیرکل سازمان ملل متحد ما در حال مذاکره درخصوص آتش بس هستیم. ما معتقدیم تجاوزگری های خارجی و محاصره باید متوقف شود. باید صدای سازمان ملل رساتر باشد. صدای جامعه بین المللی باید در برابر تجاوزگری های ظالمانه رساتر باشد. این حملات شرعاً و قانوناً غیرقابل توجیه و برخلاف موازین بین المللی و سازمان ملل و حتی اتحادیه عرب است.
گزارشگر بی بی سی عربی در ادامه گفت: خالد بحاح نخست وزیر(فراری) یمن در قاهره با نبیل العربی دبیرکل اتحادیه عرب و عبدالفتاح السیسی رئیس جمهوری مصر دیدار کرده است.
نبیل العربی پس از این دیدار گفت: روشن است که همه کشورهای عربی از حکومت یمن پشتیانی و سعی می کنند تا حد امکان به آن کمک کنند.
بحاح گفته است: حوثی ها از برقراری آتش بس انسانی سخن می گویند اما در باطن این سخنان خیرخواهی وجود ندارد. زیرا درگذشته آتش بسی پنج روزه به اجرا گذشته شد که آنها دراین مدت چندین منطقه را تحت کنترل گرفتند. بنابراین آتش بس انسانی در میان نیست. إن شاء الله آتش بسی دائمی در یمن به وجود خواهد آمد و این پیام ما در ژنو است.
گزارشگر بی بی سی عربی افزود: قرار است مذاکرات ژنو امروز (جمعه) یا فردا (شنبه) به پایان برسد اما نمایندگان از عدم هرگونه پیشرفت در مذاکرات برای دستیبابی به آتش بس مورد درخواست سازمان ملل سخن می گویند.
این شبکه افزود: از سوی دیگر جنگ در یمن ادامه دارد و در درگیری های مداوم میان حوثی ها (انصارالله) و اعضای قبایل مأرب دهها تن کشته شده اند. مواضع نظامی حوثی ها (انصارالله) در صنعا نیز هدف حملات هوایی قرار گرفته است.


منبع: واحد مرکزی خبر

نظر شما