شناسهٔ خبر: 58482273 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: شفا آنلاین | لینک خبر

خشم زمین

داستان پرتکرار بروز زلزله در فصل زمستان دوباره هزاران نفر را در سرمای شدید و برف بی‌خانمان کرد.

صاحب‌خبر -
شفاآنلاین>سلامت>داستان پرتکرار بروز زلزله در فصل زمستان دوباره هزاران نفر را در سرمای شدید و برف بی‌خانمان کرد. شنبه شب گذشته ۸ بهمن در ساعت ۲۱:۴۴ در حالی که بارش برف تازه شروع شده بود، زلزله‌ای به بزرگی ۹/۵ ریشتر حوالی شهرستان خوی در استان آذربایجان‌غربی را لرزاند و این زمین‌لرزه در بیشتر شهرهای شمال غرب ایران احساس شد.

به گزارش شفاآنلاین: در همان لحظات ابتدایی مشاهدات اولیه از حجم بالای تخریب منازل و ساختمان‌ها در شهرستان خوی حکایت داشت. ساکنان شهر خوی تمام دو شب گذشته را در خیابان زیر بارش برف و در تاریکی گذراندند. به دلیل وقوع زلزله برق بیش از ۳۰ روستا قطع شده بود و ساکنان آن پس از وقوع زلزله مهیب تا لحظه نگارش این گزارش ۴۰ پس‌لرزه را تجربه کردند. طبق گزارش‌ها در مجموع ۲۶۱ هزار و ۳۸۷ نفر شامل ۷۷ هزار و ۹۲۰ خانواده تحت‌تاثیر زلزله ۹/۵ ریشتری در شهرستان خوی به‌طور کلی دو شهر و ۸۶ روستا متاثر از زلزله ۹/۵ ریشتری خوی قرار گرفتند. حتی به گفته خالدی سخنگوی اورژانس کشور شدت بالای زلزله باعث ترک‌خوردگی بیمارستان خوی نیز شده است. با اینکه آمار فوتی‌های ناشی از زلزله ۳ تن بود، اما تعداد مصدومان براساس گزارش‌ها از مرز هزار تن گذشته است. «مجتبی خالدی» سخنگوی سازمان اورژانس در این باره اعلام کرد دو فوتی ناشی از تروما و یک فوتی نیز ناشی از ایست قلبی بوده است که منوط به تایید نهایی پزشکی قانونی است. همچنین ۱۰ مصدوم زلزله خوی جراحی اورژانسی داشته و ۲۴ نفر نیز در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بستری شده‌اند. ضمن اینکه ۲۸ دی‌ماه نیز زلزله‌ای به قدرت ۴/۵ ریشتر در نزدیکی این شهرستان به وقوع پیوسته بود که با خساراتی به منازل شهری و روستایی و مصدومیت همراه شده بود. بنابراین طی چهار ماه اخیر سه زلزله ۵ ریشتری در شهرستان خوی رخ داده است. به همین دلیل برخی کارشناسان بر این عقیده‌اند که احتمالا به دلیل شرایط اقلیمی و خشکسالی در منطقه زلزله بزرگ‌تری در این منطقه رخ می‌دهد. بنابراین ساکنان آن باید هوشیار باشند و از حضور در ساختمان‌های آسیب‌دیده اجتناب کنند. البته با توجه به تصاویری که در رسانه‌ها دست به دست می‌شود، افراد زیادی در این سرمای شدید و برف سنگین در میان خرابی‌ها آتش روشن کرده‌اند و تا صبح بیدار نشسته‌اند. از طرفی به عقیده بسیاری از کارشناسان در این مدت با توجه به پس‌لرزه‌های خوی مردم دچار مشکلات عصبی و تنش‌های روحی و روانی شده‌اند، به همین دلیل شاید روانشناسان در این موضوع ورود کرده و در محل حضور پیدا کنند. چرا که با توجه به این وضعیت، شهرستان خوی در کوتاه‌مدت به روال عادی بازنمی‌گردد. همچنین به گفته مدیرکل آموزش‌و‌پرورش آذربایجان غربی
۱۴ مدرسه بر اثر زلزله دچار آسیب شدند.
رییس‌جمهوری باید مدیریت بحران را به دست گیرد
وضعیت زلزله‌زده‌ها به حدی نگران‌کننده است که نماینده ارومیه در مجلس با بیان اینکه عمق بحران و خرابی‌ها در مناطق زلزله‌زده شهرستان خوی بالاست، گفت که نیاز به استفاده از امکانات ملی و ورود شخص رییس‌جمهوری به اتاق مدیریت بحران است.
روح‌الله حضرت‌پور در مطلبی در صفحه توئیتر خود با اشاره به زلزله شنبه‌شب گذشته در خوی گفت: «عمق بحران و خرابی‌ها در مناطق زلزله‌زده شهرستان خوی بالاست و نیازمند استفاده از امکانات ملی و ورود شخص رییس‌جمهوری به اتاق مدیریت بحران است. شرایط سخت آب‌وهوایی توزیع هر چه بیشتر تجهیزات اسکان را ضروری کرده است.»

احتمال وقوع زلزله بزرگ‌تر؛ هوشیار باشید
دکتر «مهدی زارع» استاد پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی در ارزیابی خود نسبت به زلزله خوی  گفت: زلزله‌ای که شنبه‌شب گذشته شهرستان خوی را در بر گرفته فاجعه‌بار نبوده است، اما این منطقه به دلیل شرایط اقلیمی که دارد با همین زلزله کمتر از شش ریشتر هم خرابی‌های زیادی به بار آورده است. البته به دلیل زمان وقوع زلزله مردم آگاه بودند و به موقع خود را به مکان امنی رساندند. اگر چه متاسفانه در این زلزله ۳ تن فوت کردند، اما همین موضوع نشان‌دهنده آسیب‌پذیری زیاد منطقه است، زیرا طبق تحقیقات، کانون زلزله زیر شهر نبوده است وگرنه خسارت بیش از این اندازه بود. اگر زلزله بعد از ۱۲ شب رخ می‌داد، تلفات جانی‌ نیز بیشتر بود. وی افزود: در هر صورت وضعیت آسیب‌پذیری منطقه طی سه‌دهه اخیر با توجه به خشکسالی، از بین رفتن آب‌های زیرزمینی، خشک شدن دریاچه ارومیه و تغییر اقلیم بسیار شکننده است. همچنین از نظر رخداد زلزله‌های پی‌در‌پی ساکنان دچار مشکلات عصبی و تنش‌های روحی و روانی شدند که البته این موضوع کاملا طبیعی است.

دکتر زارع با اشاره به میزان پس‌لرزه‌های خوی بیان کرد: در پی زلزله ۹/۵ ریشتری خانه‌های زیادی آسیب دیدند، اما بر سر ساکنان خود ویران نشدند. وقتی تعداد پس‌لرزه‌ها بیش از حد امکان شود این خانه‌ها یا مراکز آسیب دیده صدمات بیشتری خواهند دید. این در حالی است که شتاب زلزله ۹/۵ ریشتری ۳دهم جی بوده و از نظر ما این شتاب بسیار قابل ملاحظه بوده است. بنابراین در حال حاضر مهندسان باید خانه‌های آسیب‌پذیر را بررسی کنند، زیرا هر لحظه امکان دارد با پس‌لرزه کوچکی یکی از این خانه‌‌ها تخریب شوند. در هر صورت پس‌لرزه به تنهایی منجر به خرابی خانه‌ها نمی‌شود، اما برخی خانه‌هایی که خرابی اندکی دیدند با این پس‌لرزه‌ها به ویرانه تبدیل می‌شوند.
این استاد پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی با تاکید بر اینکه مردم آرامش خود را حفظ کنند، اظهار کرد: مردم بیش از همیشه باید آرامش روحی و روانی خود را حفظ کنند. اما به موازات آن هم باید بدانند که این منطقه با توجه به موارد قبلی طبیعتا یک منطقه زلزله‌خیز است. بنابراین احتمال اینکه بعد از تداوم پس‌لرزه‌ها یک زلزله بزرگ‌تری رخ دهد، زیاد است. اما شاید این زلزله یک ساعت دیگر رخ دهد یا یک سال دیگر. بنابراین موضوع قابل پیش‌بینی نیست.

او ادامه داد: در حال حاضر نمی‌توانیم به ساکنان منطقه توصیه کنیم در چادر زندگی کنید تا مبادا زلزله بزرگ‌تری رخ ندهد. چرا که زمان وقوع زلزله بزرگ‌تر قابل پیش‌بینی نیست، اما به دلیل اینکه طی چهار ماه گذشته سه زلزله ۵ ریشتری در این منطقه رخ داده است. می‌توان به ساکنان آن توصیه کلی کرد از ساختمان‌های آسیب‌دیده و ناایمن اجتناب کنند.

وزیر کشور: در خوی کسی زیر آوار نیست
البته دیروز «احمد وحیدی» وزیر کشور در ارتباط با آخرین وضعیت مناطق زلزله‌زده خوی گفت: شنبه‌شب گذشته بعد از وقوع زلزله و از ساعات اولیه همه مسوولان در منطقه حضور پیدا کردند و با میدان‌داری استانداری، فرمانداری، سپاه، فراجا، هلال‌احمر و همه واحدهای خدمات‌رسان، بلافاصله کارها شروع‌شده و هم‌اکنون آب، برق و گاز منطقه وصل و مشکل نداریم و همه ارتباطات‌ تلفنی و اینترنت برقرار است.

وی با بیان اینکه ایجاد کمپ و توزیع چادر در بین مردم سریعا آغاز شد، افزود: نیروهای اورژانس در منطقه سریعا حضور یافتند و بسیاری از مصدومان را سرپایی درمان و بسیاری از بیمارستان مرخص شدند و تعداد محدودی هم که اکنون در بیمارستان بستری‌اند، مشکل جدی ندارند.
او با تاکید بر اینکه کسی در مناطق زلزله‌زده زیر آوار نیست، بیان کرد: در ۷۰ روستا آثار زلزله را دا‌شتیم و متاسفانه خسارت ۲۰ تا ۸۰ درصدی را در این روستاها شاهدیم.
وحیدی با بیا‌ن اینکه اسکان اضطراری زلزله‌زدگان آغاز شده، تصریح کرد: کسانی که چادر ندارند ‌به زودی چادر بین ‌آنها توزیع می‌شود. مرحله بعدی اقدامات در حوزه مدیریت زمین‌لرزه، آواربرداری است که در روزهای آینده شروع خواهد شد.

وی همچنین خواستار بهره‌مندی از ظرفیت مساجد برای اسکان موقت زلزله‌زدگان در مناطق شهری و روستایی خوی شد.

اعزام گروه‌های دامپزشکی به مناطق زلزله‌زده
پس از زلزله به دلیل ایجاد شرایط ویژه و کاهش سطح بهداشت در مناطق متاثر از زلزله، احتمال وقوع بیماری‌های دامی افزایش می‌یابد. به همین دلیل اکیپ‌های دامپزشکی از شهرستان‌های همجوار برای عملیات ضدعفونی کردن به شهرستان خوی اعزام شده‌اند و در صورت بروز تلفات دام، اقدام به دفن بهداشتی لاشه دام‌های تلف‌شده و واکسیناسیون دام‌های موجود برای پیشگیری از بروز بیماری‌های واگیر دامی و بیماری‌های مشترک بین انسان و دام می‌کنند. در همین راستا سازمان دامپزشکی کشور اعلام کرد: «گروه‌های دامپزشکی برای امدادرسانی به دامداران به مناطق زلزله‌زده شهرستان خوی اعزام شدند.»جهان صنعت

نظر شما