شناسهٔ خبر: 58479633 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: خبرنامه دانشجویان ایران | لینک خبر

امروز و آموزش عالی در یک نگاه

بازسازی فرهنگی دانشگاه/زمینه جذب نخبگان در حوزه فناوری اطلاعات /زمان و نحوه ثبت‌نام خوابگاه‌های دانشگاه تهران

امروز مطالبی را در رابطه با بازسازی فرهنگی دانشگاه ها به کمک دانشجویان و زمینه جذب نخبگان و توهین به مقدسات و واکنش دانشجویان و دانشگاه ها از جمله دانشگاه تهران و اخباری از این دست را در این بسته خبری بررسی می کنیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»امروز مطالبی را در رابطه با بازسازی فرهنگی دانشگاه ها به کمک دانشجویان و زمینه جذب نخبگان و توهین به مقدسات و واکنش دانشجویان و دانشگاه ها از جمله دانشگاه تهران و اخباری از این دست را در این بسته خبری بررسی می کنیم.

فعال دانشجویی: نقشه‌ شوم و بی اساس آن‌ها بار دیگر با شکست مواجه شد

شایان ترکمانی مسئول واحد تشکیلات جامعه اسلامی دانشگاه تهران گفت: همانطور که پیش‌بینی می‌شد برای چندمین بار متوالی پس از سیلی اول امام (رضوان‌الله تعالی علیه) در ۲۲ بهمن ماه ۵۷ که بزرگترین اتفاق قرن و تحقق آرزوی انبیاء بود و سیلی دوم در ۱۳ آبان‌ماه ۱۳۵۸ که معادلات جهانی و نظم دو قطبی آن زمان را به چالش کشید، امت حزب‌الله بار دیگر سیلی‌ای محکم به جبهه‌ی شیطان و استکبار وارد کرد. (جزئیات بیشتر)

دیدار دانشجویان دانشگاه سوره با خانواده شهید عجمیان

به همت بسیج دانشجویی دانشگاه سوره در دومین دیدار ماهانه این تشکل با خانواده محترم شهدا، دیدار با خانواده شهید سیدروح‌الله عجمیان، از جمله شهدای مدافع امنیت، با حضور جمعی از دانشجویان سوره برگزار شد.

در این دیدار که در منزل شهید واقع در کمالشهر استان البرز برگزار شد تابلوی نقاشی چهره شهید عجمیان که هنر دستان تعدادی از دانشجویان دانشکده هنر دانشگاه سوره بود، تقدیم مادر این شهید بزرگوار گردید.

در این دیدار مادر و برادر شهید عجمیان به بیان خاطراتی از سیدروح‌الله پرداخته و از فعالیت‌های جهادی و خیرخواهانه او در ایام مختلف سال به ایراد سخن پرداختند. (جزئیات بیشتر)

امکان شرکت دارندگان مدال برنز المپیاد دانشجویی در آزمون دستیاری

مرکز سنجش آموزش پزشکی در اطلاعیه ای شرایط شرکت در آزمون دستیاری برای داوطلبان دارای مدال برنز المپیاد دانشجویی کشوری را اعلام کرد.

بر اساس مصوبه کمیسیون منتخب هفت نفره وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی به دانشجویان دارای مدال برنز المپیاد دانشجویی کشوری اجازه داده می شود قبل از فارغ التحصیلی و شروع به طرح یکبار در آزمون پذیرش دستیار تخصصی شرکت کنند. (جزئیات بیشتر)

زمان و نحوه ثبت‌نام خوابگاه‌های دانشگاه تهران در نیمسال دوم

برای ثبت‌نام خوابگاه‌های دانشگاه تهران در نیمسال دوم سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۱، دانشجویان شاغل به تحصیل و دارای انتخاب واحد در نیم‌سال دوم تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ می‌توانند مطابق شرایط و جدول زمانبندی اعلام شده (به شرح زیر) اقدام کنند.

تخصیص خوابگاه به صورت یک نیم سال کامل است و در صورت انصراف و تخلیه زود هنگام (بعد از بازه انصراف و لغو خوابگاه) با توجه به اینکه پرداخت هزینه اسکان مستقیم به حساب صندوق رفاه دانشجویان انجام می شود، امکان عودت اجاره بها پرداختی میسر نیست و در صورت عدم پرداخت اجاره بها در سیستم بدهکار ثبت خواهد شد. (جزئیات بیشتر)

زمینه جذب نخبگان در حوزه فناوری اطلاعات فراهم نیست

محمدهادی زاهدی گفت: همان طور که مستحضرید، درچند ماه گذشته حملات سایبری به زیرساخت های کشور افزایش یافته، از جمله این حملات به دانشگاه ها و پژوهشگاه ها نیز بوده که الحمدالله با تدابیری که از قبل پیش بینی شده و دستورالعمل هایی که ابلاغ شده بود دانشگاه ها و پژوهشگاه های ما حداقل آسیب پذیری را در این حوزه داشته اند.

وی ادامه داد: اما آنچه که بایستی مورد توجه قرار گیرد، لزوم تخصیص اعتبارات برای ارتقای زیرساخت های فناوری و اطلاعات در دانشگاه ها است، خیلی از زیرساخت های حوزه فناوری اطلاعات در دانشگاه های ما نیاز به بروز رسانی دارند. (جزئیات بیشتر)

بازسازی فرهنگی دانشگاه با مشارکت دانشجویان

معاون فرهنگی در نظام تربیت اجتماعی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. او می‌تواند با اعمال سیاست‌های درست، از یک دانشجوی منفعل اجتماعی، فردی تاثیرگذار پرورش دهد. این امر نیز با هدایت معاونت در ایجاد رابطه با استاد میسر می‌شود. دانشجویانی که هر‌کدام می‌توانند عنصری خلاق در جهاد تبیین انقلاب باشند و از آرمان‌های نظام اسلامی دفاع کنند. در این میان یکی از مهم‌ترین کارهایی که یک معاون فرهنگی می‌تواند انجام دهد، ایجاد یک ابتکار یا ابتکارات جدید در حوزه فرهنگی است تا دانشگاه در مسیر فرهنگی خود درجا نزند. اقدامی که این روزها برخی از معاونان فرهنگی و دانشجویی واحدهای دانشگاه آزاد در دستورکار خود قرار داده‌اند. یکی از مهم‌ترین بحث‌هایی که در نشست معاونان فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد هم مطرح شد همین بحث ابتکار در حوزه فرهنگی بود. آن‌طور‌که فرزاد جهان‌بین، معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد می‌گوید 10 نفر از معاونان فرهنگی دانشجویی نوآوری‌های جدیدی در حوزه فرهنگی دارند. (جزئیات بیشتر)

دانشگاه الزهرا در مقطع ارشد دانشجوی بدون کنکور می پذیرد

دانشگاه الزهرا بر اساس «آیین نامه پذیرش بدون آزمون استعدادهای درخشان در دوره تحصیلی کارشناسی ارشد» در سال تحصیلی ۱۴۰۳ - ۱۴۰۲ در مقطع کارشناسی ارشد از میان متقاضیان حائز شرایط شیوه نامه به شرح ذیل به صورت بدون آزمون، دانشجو می پذیرد.

۱-دانشجویان دوره کارشناسی پیوسته ورودی نیمسال اول ۱۳۹۸ و ورودی نیمسال دوم ۱۳۹۷ که پس از گذراندن شش نیمسال تحصیلی (با گذراندن حداقل سه چهارم واحدهای درسی) و به لحاظ میانگین کل جزء ۲۰ درصد برتر دانشجویان هم رشته و همورودی خود با شند و حداکثر در مدت ه شت نیم سال تحصیلی از میان دانشگاههای منتخب با شرایط مندرج در این فراخوان، در بازه زمانی یکم بهمن ۱۴۰۱ تا تاریخ ۳۱ شهریور ۱۴۰۲ دانش آموخته شوند، می توانند در این فراخوان شرکت کنند. (جزئیات بیشتر)

آغاز مهلت مجدد ثبت نام در پنجاهمین دوره آزمون دستیاری پزشکی

پنجاهمین دوره آزمون پذیرش دستیار تخصصی پزشکی در سال تحصیلی ۱۴۰۳- ۱۴۰۲ پنجشنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ برگزار می شود.

فرصت ثبت نام در این آزمون از ۱۰ تا ۱۷ دی ماه ۱۴۰۱ بود که بر اساس اعلام مرکز سنجش آموزش پزشکی این فرصت مجدد تمدید شد.

داوطلبان شرکت در پنجاهمین دوره آزمون پذیرش دستیار تخصصی پزشکی که تاکنون نسبت به ثبت نام در این آزمون اقدام نکرده اند می توانند از امروز ۹ بهمن تا ۱۲ بهمن ۱۴۰۱ با مراجعه به سایت مرکز سنجش آموزش پزشکی، نسبت به ثبت نام در این آزمون اقدام کنند. (جزئیات بیشتر)

نظر مرکز پژوهش‌ها درباره بخشنامه هزینه لغو تعهد خدمت آموزش رایگان

 پس از اعلام هزینه های جدید لغو تعهد خدمت آموزش رایگان از سوی سازمان امور دانشجویان وزارت علوم، دانش آموختگان نسبت به اعلام این هزینه ها اعتراض کردند.

سازمان امور دانشجویان اعلام کرد که بر اساس قانون تأمین وسایل و امکانات تحصیل اطفال و جوانان ایرانی، دولت مکلف است آموزش رایگان را تا پایان مقطع متوسطه فراهم آورد. مطابق این قانون در ازای بودجه هزینه شده برای هر دانشجوی ایرانی برای تحصیل در دانشگاه، دانشجو مکلف است بعضاً تا دو برابر آموزش رایگان به کشور خدمت کند. (جزئیات بیشتر)

ثبت نام داوطلبان شورای صنفی دانشجویی علوم پزشکی تهران آغاز شد

 فرشاد میرزایی مدیر امور دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی تهران از دانشجویان دعوت کرد در انتخابات شورای صنفی شرکت کنند.

در این پیام آمده است: «شورای صنفی نماد مشارکت دانشجویان در تصمیم سازی ها و تصمیم گیری های مدیران دانشگاه در جهت ارتقا کمی و کیفی خدمات به دانشجویان است. این شورا در راستای رفع چالش های دانشجویان گام بر می دارد و در یک مسئولیت مهم، وظیفه پیگیری مطالبات به حق دانشجویان و همچنین انتقال انتظارات مسئولین از دانشجویان را بر عهده دارد و به عنوان بازوی کارآمد معاونت فرهنگی و دانشجویی و یار و همراه دانشجو، پیگیر رفع حداکثری چالش های دانشجویان است. (جزئیات بیشتر)

برگزاری ششمین دوره اردوی تشکیلاتی تربیتی فتح‌الفتوح

ششمین دوره اردوی تشکیلاتی تربیتی بسیج دانشجویی دانشگاه تربیت دبیر شهیدرجایی برگزار شد.

بر این اساس، اردوهای تشکیلاتی بسیج دانشجویی دانشگاه تربیت دبیر شهیدرجایی از بهمن سال ۱۳۹۸ با نام  فتح‌الفتوح و دو مرتبه در هر سال در تابستان و زمستان برگزار می شود.

هدف از برگزاری اردوهای  فتح‌الفتوح، ارتقاء و تعمیق مبانی دینی و معرفتی و تشکیلاتی اعضای بسیج دانشجویی و همچنین نقد و بررسی امور و برنامه‌های ترم گذشته و برنامه‌ریزی‌های مرتبط با نیاز دانشجو و فضای دانشگاه برای ترم پیش رو است.

مدارس خوی تا پایان هفته جاری تعطیل است

 روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش آذربایجان غربی گفت: مدارس خوی تا پایان هفته جاری تعطیل شد. (جزئیات بیشتر)

خضریان: باید یاران واقعی انقلاب را شناخت

خضریان با ذکر این تذکر که باید یاران واقعی انقلاب را شناخت گفت: عده‌ای موقع خطر و فداکاری و جان و مال و آبرو صف اول هستند و موقع تقسیم غنایم پیدایشان نیست. اینها در عین اینکه اقلیت هستند، بزرگترین سرمایه انقلاب به شمار می‌آیند. عده‌ای هم برعکس هستند و موقع بهره بردن از مزایا مسابقه می‌گذارند. البته اکثریت جامعه در طول این چهل و چهار سال پس ازانقلاب اسلامی اقبال به حق داشته و در کنار آن اقلیت فداکار ایستادگی کرده است و از این منظر هم به لحاظ جامعه شناسی سیاسی امر کم نظیری است.(جزئیات بیشتر)

تقویم آموزشی دانشگاه‌ها در نیمسال دوم ۱۴۰۲-۱۴۰۱ +جدول

بر اساس تقویم آموزشی سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ دانشگاه های کشور، انتخاب واحد نیمسال دوم سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ دانشگاه‌ها از روزهای اخیر در دانشگاه‌های سراسر کشور اغاز شده است و دانشجویان باید در مهلت های اعلام شده توسط دانشگاه خود به انتخاب دروس ارائه شده در این نیمسال بپردازند.(جزئیات بیشتر)

نظر شما