شناسهٔ خبر: 58478740 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ستاره‌صبح | لینک خبر

مرکز آمار منتشر کرد

رشد قیمت خوراکی‌ها

ستاره صبح - پارسا سپهری: مرکز آمار متوسط قیمت کالاهای خوراکی در دی‌ماه امسال را منتشر کرد. بر اساس این گزارش بیش‌ترین افزایش قیمت خوراکی‌ها در دی‌ماه نسبت به آذر مربوط به پیاز ٤٣,٩ درصد، بادمجان ٢٩.٥ درصد، هندوانه ٢٥,٥ درصد، موز ٢١.٢ درصد و گوشت گوسفند ١٥,٣ درصد بوده است. البته مردم میزان گرانی گوشت را در دو ماه گذشته بیشتر لمس کردند به طوری که قیمت هر کیلوگرم گوشت از 180 هزار تومان به بیش از 300 هزار تومان رسیده است. گزارش‌هایی که در ماه‌های گذشته توسط مرکز آمار منتشرشده نشان می‌دهد که روند قیمت بیشتر خوراکی‌ها افزایشی بوده است. وقتی قیمت‌ها افزایش پیدا می‌کند قدرت خرید افراد با درآمد ثابت کاهش می‌یابد و به سفره فرودستان فشار بیشتری وارد می‌شود. در این ارتباط مدیرعامل اتحادیه مرکزی دام سبک گفت: «دیگر فقط از ما بهتران می‌توانند گوشت بخرند.» حال باید دید دولت برای تنظیم بازار در شب عید چه برنامه‌ای را اجرا خواهد کرد تا جلوی رشد قیمت‌ها گرفته شود. گزارش پیشرو به این موضوع می‌پردازد.

صاحب‌خبر -

میزان افزایش و کاهش قیمت خوراکی‌ها
مرکز آمار منتشر کرد تغییرات متوسط قیمت اقلام خوراکی منتخب برای گروه‌های مختلف کالاهای خوراکی در مناطق شهری کشور در دی‌ماه ١٤٠١ به شرح زیر است.

نان و غلات
در این گروه، اقلام «برنج خارجی درجه یک» با ٣,٨ درصد و «رشته آش» با ٢.٨ درصد بیش‌ترین افزایش قیمت را نسبت به ماه قبل داشته‌اند.

گوشت قرمز، سفید و فرآورده‌های آن‌
در این گروه، اقلام گوشت گوسفند با ١٥,٣ درصد، ماهی قزل‌آلا با ٧.٩ درصد و گوشت گاو یا گوساله با 7 درصد بیش‌ترین افزایش قیمت و مرغ ماشینی با ٢.٧- درصد بیش‌ترین کاهش قیمت را نسبت به ماه قبل داشته‌اند.

لبنیات، تخم‌مرغ و انواع روغن
در این گروه، بیش‌ترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل مربوط به شیر خشک با ٣,٥ درصد و تخم‌مرغ ماشینی با ٣.١ درصد است. همچنین بیش‌ترین کاهش قیمت مربوط به روغن مایع با ١.٤- درصد بوده است.

میوه و خشکبار
در این گروه، بیش‌ترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل مربوط به هندوانه با ٢٥,٥ درصد، موز با ٢١.٢ درصد و انار با ١٣.٠ درصد است. همچنین در این گروه بیش‌ترین کاهش قیمت نسبت به ماه قبل مربوط به پرتقال با ٥.٨- درصد است.
سبزی‌ها و حبوبات
در این گروه، بیش‌ترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل مربوط به پیاز با ٤٣,٩ درصد، بادمجان با ٢٩.٥ درصد و کدو سبز با ١٦.٣ درصد است.

قند و شکر، آشامیدنی‌ها 
و سایر خوراکی‌ها
در این گروه، بیش‌ترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل مربوط به چای خارجی بسته‌ای و نوشابه گازدار با ٣,١ درصد است.

نگاه به قیمت اقلام خوراکی 
در کف بازار در دی‌ماه
در این ارتباط مهر نوشت: نگاهی به بازار حبوبات نشان می‌دهد، لوبیا سفید با افزایش ۱۷.۳۹ درصدی بالاترین افزایش قیمت را در یک ماه اخیر تجربه کرده است. بر اساس مطالعات میدانی؛ سقف قیمتی مرغ از ۵۲.۵۰۰ تومان در ابتدای دی ۱۴۰۱ به ۵۵ هزار تومان در ابتدای بهمن رسیده است. شقه گوسفندی از حداکثر کیلویی ۲۴۰ هزار تومان با افزایش ۲۹.۱۷ درصدی به ۳۱۰ هزار تومان در ابتدای بهمن رسیده است. همچنین قیمت سردست گوساله از ۲۳۵ هزار تومان در هر کیلو در ابتدای فصل زمستان به ۲۵۰.۹۰۰ تا ۲۷۵ هزار تومان در بهمن ۱۴۰۱ رسیده است. گوشت چرخ‌کرده قرمز متناسب با این افزایش قیمت نیز به سقف ۲۶۰ هزار تومان در هر بسته ۹۰۰ گرمی رسیده درحالی‌که این عدد در ابتدای دی ۲۲۰ هزار تومان بوده است.
نرخ کله و پاچه هم از هر دست ۱۷۵ هزار تومان با افزایش ۴۲.۸۶ درصدی به ۲۵۰ هزار تومان رسیده است. در مقایسه قیمتی بازار گوشت قرمز و سفید کشور در یک ماه‌نشان می‌دهد ماهی قزل‌آلا با افزایش ۳۹.۲۹ درصدی از هر کیلو ۸۴ هزار تومان به ۱۱۷ هزار تومان رسیده است. این روند زمینه حذف برخی محصولات از سفره مردم شده و اقلام جایگزین را وارد سبد مصرف مردم می‌کند که قیمت ارزان‌تری دارند.
کاهش قیمت تخم‌مرغ
تخم‌مرغ یکی از اقلام جایگزین محصولات پروتئین گوشتی به شمار می‌رود قیمت این محصول در هفته‌های متوالی دی تا بهمن روند نزولی داشته و از شانه‌ای ۸۲ هزار تومان به ۶۲.۵۰۰ تا ۶۸ هزار تومان رسیده است. به این ترتیب کاهش حدود ۱۷.۰۷ درصدی را در تخم‌مرغ ریز دولتی شاهد هستیم. همچنین شانه ۳۰ تایی تخم‌مرغ درشت دولتی از ۹۵ هزار تومان به ۸۴.۵۰۰ تا ۸۶ هزار تومان فروکش کرده است.

افزایش قیمت حبوبات
نگاهی به بازار حبوبات هم نشان می‌دهد، لوبیا سفید بالاترین افزایش قیمت را در طول یک ماه اخیر تجربه کرده و با افزایش حدود ۱۷.۳۹ درصدی و مبلغ ۴۶ هزار تومان در هر کیلو به ۵۴ هزار تومان رسیده است.
ماش دراین‌باره رتبه دوم را کسب کرده و با افزایش ۱۴.۲۹ درصدی، از هر کیلو ۴۲ هزار تومان به ۴۸ هزار تومان ختم شده است.
لوبیا قرمز هم در جایگاه سوم ایستاده و با افزایش حدود ۱۰ درصدی از ۴۷ هزار تومان در هفته نخست دی به ۵۲ هزار تومان در ابتدای بهمن رسیده است.
لپه، عدس و نخود به ترتیب ۳، ۳ و ۲ هزار تومان افزایش داشته درحالی‌که لوبیا چشم بلبلی و چیتی بدون تغییر قیمت در طول یک ماه هر کیلو به ترتیب ۴۶ و ۶۲ هزار تومان در طول یک ماه اخیر عرضه‌شده‌اند.

توزیع گوشت تنظیم بازار
آن طور که مدیرکل نظارت بر کالاهای اساسی وزارت جهاد کشاورزی گفته، بار گوشت قرمز وارد کشور شده و در فروشگاه‌های تهران توزیع می‌شود.
مسعود امر الهی گفت: هر کیلو ران و سردست گوساله کیلویی ۲۱۵ هزار تومان قیمت‌گذاری شده است‌. همچنین گوشت گوساله مخلوط هر کیلو ۱۹۲ هزار تومان و چرخ‌کرده هر کیلو ۱۷۰ هزار تومان در میدان‌ها اصلی شهرداری قابل تهیه است. هر کیلوگرم شقه گوسفند هم ۲۲۰ هزار تومان خواهد بود.

پشت پرده گرانی گوشت
افشین صدر دادرس، مدیرعامل اتحادیه مرکزی دام سبک در گفت‌وگو باخبر آنلاین درباره گرانی گوشت در بازار و تأثیر عرضه گوشت گرم روی قیمت‌ها در بازار ‌گفت: اگر گوشت گرم وارد بازار شود، به‌طور مسلم روی بازار اثر می‌گذارد؛ به خصوص این‌که اگر این توزیع در یک شبکه گسترده انجام شود و فقط در سازمان میدان‌ها این اتفاق نیفتد.
وی ‌افزود: این گوشت اگر در فروشگاه‌های زنجیره‌ای و شبکه تعاونی‌های توزیعی و در یک سطح گسترده‌ای چه در تهران و چه در سایر استان‌ها و شهرستان‌ها عرضه شود، حتماً ما می‌توانیم انتظار داشته باشیم روی کاهش قیمت‌ها اثر بگذارد. البته هنوز یک عملیات اجرایی در بازار شروع نشده و فعلاً در حد وعده مسئولان است. انشا له این وعده‌ها تحقق پیدا کند و عملیات اجرایی‌اش شروع شود که در کاهش قیمت‌ها کمک کند.
وی در توضیح رفتار غیرطبیعی تصریح می‌کند: جهشی که در طول دو ماه و نیم گذشته در بازار گوشت شاهد هستیم، به این‌گونه بوده که قیمت گوشت از کیلویی ۱۸۰ هزار تومان به قیمت بیش از 300 هزار تومان رسیده است.
او گفت: دولت همان زمانی که این قیمت‌ها بالا رفت و رفتار بازار غیرطبیعی شد، بلافاصله باید اقدامات عملی و کنترلی را اجرایی می‌کردند. این اتفاق تاکنون نیفتاده، اما الآن گفته‌اند که داریم گوشت گرم می‌آوریم و امیدواریم زودتر عملیات اجرایی آن انجام شود تا یک نظمی به بازار بدهد.

کاهش مصرف گوشت
صدر دادرس با اشاره به کاهش مصرف گوشت در کشور، می‌افزاید: به‌طور مسلم وقتی قیمت‌ها به این شکل افزایش پیدا می‌کند، مردم توان خرید را از دست می‌دهند و همان‌طوری هم مردم مشکل خرید داشتند. در طول دو سال گذشته بر اساس آنچه در مرکز آمار ایران گزارش‌شده، سرانه مصرف گوشت کاهش پیداکرده است. سرانه مصرف هم به این دلیل کاهش پیدا می‌کند که مردم قدرت خرید ندارند.
وی تأکید ‌کرد: با افزایش قیمت‌هایی هم که اخیراً اتفاق افتاده، دیگر از ما بهتران می‌توانند گوشت خرید کنند و دیگر مردم عادی و طبقه‌ای هم که یک مقدار وضع بهتری داشتند، امکان خرید گوشت را ندارند.

برچسب‌ها:

نظر شما