شناسهٔ خبر: 58470695 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

کنترل بیماری‌های غیرواگیر با اجرای طرح خطرسنجی در خراسان شمالی

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی با اشاره به افزایش روز افزون بیماری‌های غیرواگیر گفت: بدین منظور کنترل 4 بیماری عمده غیرواگیر، نظیر بیماری‌های قلبی و عروقی، دیابت، سرطان‌ها و بیماری‌های تنفسی، همچنین عوامل خطر چهارگانه دخانیات، کمی فعالیت بدنی، تغذیه نامناسب و الکل مورد توجه و اهمیت قرار گرفته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری برنا، دکتر محمدرضا اکبری با بیان اینکه نیاز است برای پیشگیری و کنترل این بیماری‌ها از نظام مراقبت‌های اولیه بهداشتی استفاده و همچنین به این مراقبت‌ها جهت داده شود، افزود: در همین راستا، برنامه خطرسنجی 4 بیماری غیرواگیر و کاهش عوامل خطر (ایراپن) در استان انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه طرح خطرسنجی بیماری‌های غیرواگیر از سال 1399 در استان اجرایی شده است، اضافه کرد: در این برنامه، میزان احتمال خطر 10 ساله بروز بیماری‌های قلبی و عروقی کشنده و غیرکشنده جمعیت هدف برنامه، حتی در زمانی که علامت‌دار و بیمار نیستند توسط خانه‌های بهداشت و پایگاه‌های سلامت تعیین و متناسب با میزان احتمال به دست آمده اقداماتی برای پیشگیری از بروز بیماری یا عوارض آن انجام می‌شود.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی ادامه داد: در این برنامه افراد قبل از بیمار شدن یا در ابتدای بیماری شناسایی و اقدامات لازم آموزشی، مشاوره‌های دارویی به موقع به آن‌ها ارائه می‌شود تا مانع بروز یا پیشرفت بیماری شود.

وی با بیان این که 4 بیماری مطرح شده به ویژه بیماری قلبی و عروقی، همراه چهار عامل خطر رفتاری شامل کم تحرکی، تغذیه ناسالم، مصرف الکل و دخانیات مهم ترین علل مرگ و میر ناشی از بیماری های غیرواگیر هستند، اضافه کرد: گروه هدف در این برنامه افراد با سن 30 سال و بالاتر هستند که دارای یکی از عوامل خطر باشند.

وی خاطرنشان کرد: غربالگری گروه هدف، ارزیابی و مدیریت احتمال خطر 10 ساله بروز سکته‌های قلبی و مغزی با استفاده از داده‌های فشار خون، دیابت، کلسترول خون و مصرف دخانیات، شناسایی و ارجاع افراد مشکوک به بیماری قلبی و عروقی، فشار خون، دیابت و کلسترول خون بالا به پزشک، پیگیری و مراقبت مبتلایان به بیماری قلبی، عروقی، فشار خون بالا، دیابت و کلسترول خون بالا بر اساس دستوالعمل‌های کشوری و آموزش از جمله اقدامات انجام شده در این طرح است.

دکتر اکبری یادآوری کرد: افراد 30 سال و بالاتر می‌توانند به خانه بهداشت و پایگاه‌های سلامت اطلاع‌رسانی شده مراجعه کرده و با پاسخ به پرشسنامه‌ها، انجام آزمایش‌های مورد نیاز، مورد بررسی و خطرسنجی قرار می‌گیرد.

وی تأکید کرد: علاوه بر اجرای خطرسنجی ایراپن، در یک طرح کشوری دیگر طرح خطرسنجی «سرطان‌ها» نیز برای 50 هزار نفر از جمعیت شهرستان بجنورد انجام می‌شود.

انتهای پیام

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

نظر شما