شناسهٔ خبر: 58470047 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

برگزاری آئین تجلیل و معارفه دبیر جدید و سابق شورای عالی انقلاب فرهنگی

آیین تجلیل از خدمات دکتر سید سعیدرضا عاملی و معارفه حجت الاسلام والمسلمین دکتر عبدالحسین خسروپناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صداوسیما، در مراسم تودیع دبیر سابق و تکریم و معارفه دبیر جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی با حضور یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش، محمدعلی زلفی گل وزیر علوم، محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و علیرضا زاکانی شهردار تهران، اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، جمعی از مقامات کشوری و لشکری، رؤسای دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه، شخصیت‌های فرهیخته علمی و فرهنگی برگزار شد.

در این مراسم  ضمن تجلیل از خدمات حجت الاسلام سیدسعیدرضا عاملی که از دی ماه ۱۳۹۷ و پس از محمدرضا مخبر دزفولی دبیری شورای عالی انقلاب فرهنگی عهده دار شده بود، حجت الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه به عنوان دبیر جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی معرفی شد.

محمدرضا مخبردزفولی دبیر اسبق و عضو فعلی شورای عالی انقلاب فرهنگی در سخنانی ضمن تبریک فرارسیدن ماه رجب و همچنین دهه مبارک فجر گفت: پیروزی انقلاب اسلامی در واقع پیروزی یک گفتمان در عرصه علم و سیاست جهانی بود.

وی با بیان اینکه، ادبیات امام راحل دنیا را متحول کرد، افزود: بیش‌از ۴۰ سال است انقلاب اسلامی به رهبری امام عظیم شان و همچنین هدایت و رهبری مقام معظم رهبری می درخشد و این درخشندگی حسادت و دشمنی دارد.

مخبر دزفولی اضافه کرد: پیام انقلاب اسلامی که با جهان مادی گرا و سکولار و آن چیزی که در جهان معاصر می گذرد متفاوت است و بدنبال سعادت برای بشریت است. این پیام در حال انتقال به دنیاست و اشقیاء جهان با آن مخالف هستند و با برنامه ریزی و توطئه با انقلاب دشمنی می کنند.

وی ادامه داد: برخی ۴۰ سال است تصورشان این است که یک توهم دشمن برای خودمان درست می کنیم، این طرز تفکر  نادرست است، واقعا با انقلاب اسلامی دشمنی می شود و این جریان و جنگ حق و باطل تا حضور حصرت حجت ادامه خواهد داشت و به طور حتم باطل رفتنی است.

مخبر دزفولی تصریح کرد: سعیدرضا عاملی دبیر سابق شورای عالی انقلاب فرهنگی انصافا دانشمندی برجسته و شخصیت تاثیرگذار فرهنگی و بین المللی است، تجلیل از او را تجلیل از علم و فرهنگ می دانم و در این مسابقه دو امدادی روزی یک عزیزی مسئولیت دارد و چون همدلی وجود دارد، مسئولیت را در این دو امدادی به مسئول بعدی می سپارد. پیام این اتفاق تلاش به منظور افزودن بر ساخته و داشته های مسئول قبلی است.

وی همچنین گفت: امروز همچنین روز تجلیل از جناب خسروپناه دبیر جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی است، چراکه مسئولیت استمرار این علم و حرکت را با توانمندی بیشتر و تلاش و کوشش برجسته تر پذیرفت.

دبیر اسبق شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به آشنایی دیرین خود با دکتر عاملی و دکتر خسروپناه و اینکه هر دو از دانشمندان و فرهیختگان کشور هستند، افزود: دکتر خسروپناه سال‌های سال در عرصه های گوناگون حوزوی؛ ممارست داشته اند، شاید بیش از ۱۰ اجازه از مراجع دارند؛ در عین حالی که مراتب دانشگاهی را با موفقیت طی کرده اند.

وی اضافه کرد: البته لازمه حضور در این نهاد راهبردی ، برخورداری از نگاه دانشمندی است و مسیر شورای عالی انقلاب فرهنگی مسیر دانشمندی و فرهیختگی است و نهاد راهبردی افرادی را می طلبد که کار راهبردی کرده اند و نگاه راهبردی دارند و افق های دور را هدف گذاری کرده اند.

دبیر سابق شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز در این مراسم گفت: واقعیت این است با توجه به بیانات رهبر انقلاب و گام دوم انقلاب ما وارد دوره جدیدی از انقلاب شده ایم که مواجهه با استکبار و تحریم است.

نو‌آوری و ایجاد راه جدید می تواند حل کننده مشکلات و کمک کننده باشد
حجت الاسلام والمسلمین عاملی افزود: جامعه شناس ها چنین انقلابی را پیش بینی نمی کردند، بدنبال انقلاب اسلامی حرکت های بزرگی در جهان شکل گرفت و ما وام دار شهدا و انقلاب هستیم البته مشکلات و چالش هایی داریم، انقلاب همیشه همراه با چالش بوده است اما با وجود جنگ و تحریم همچنان با توکل بخدا این انقلاب بزرگ به راه خود ادامه می دهد.

وی اضافه کرد: نو‌آوری و ایجاد راه جدید می تواند حل کننده مشکلات و کمک کننده باشد. برای حل مسئله، نوآوری زبان مشترکی است، با مردم و نسل جدیدی که با فضای مجازی آشنا هستند و این محیط نامحدودی که روی فرهنگ این نسل تاثیر دارد، باید مفروضات مدیریت فرهنگی اش تغییر پیدا کند، همان طور که رهبر انقلاب تاکید کردند باید هدایت فرهنگی و بستر سازی مناسب فرهنگ برای نسل جوان شکل بگیرد.

دبیر سابق شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: اگر آموزش و پرورش، وزارت علوم و جهاد دانشگاهی موفقی داشته باشیم و فرهنگ سازی مناسب صورت گیرد، هدایت فرهنگی مناسب شکل می‌گیرد، طلایی‌ترین دوره تربیت، دوره کودکی است پس نباید این فرصت از دست برود این‌ها سرمایه‌های اجتماعی انقلاب هستند.

درخواست دبیر شورای انقلاب فرهنگی برای مشارکت اساتید جهت نظریه پردازی در حوزه‌های فرهنگی
همچنین در ادامه این برنامه حجت الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: همه مسئولان کشور و اعضای شورا، باید به جایگاه این شورا باور داشته باشند همان طور که مقام معظم رهبری اشاره داشتند و فرمودند قرارگاه فرهنگی باید هدف اصلی شورا باشد باید بین علم و فرهنگ پیوند باشد و باید این پیوند‌ها همراه با مشارکت نخبگان و کارآمد باشد و اثرش در زندگی مردم دیده شود.

وی افزود: وقتی ما شورای حکیمانه‌ای داریم که همه حکمت‌ها با هم همراه باشد باید به جزئیات توجه کنیم نباید از مشارکت مردم غافل شویم. از اساتید درخواست می‌کنم در بخش نظریه پردازی فعالیت‌های فرهنگی مثل حوزه‌های قرآن، سینما، موسیقی ... به ما کمک کنند و مشارکت همه لحاظ شود.

تغییر مختصات فرهنگی باعث شکاف‌هایی در جامعه شده است
همچنین  ایمان افتخاری عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در این مراسم با تجلیل از دکتر عاملی و خوش آمدگویی به دکتر خسروپناه اظهار کرد: برای اینکه به سمت قله‌های فرهنگی حرکت کنیم باید چشم انداز‌ها از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی ترسیم شود، چرا که جامعه انتظارش این است که چشم انداز‌های جدید ترسیم شود. بخشی از حس ناکارآمدی در جامعه ناشی از این است که برخی از چشم انداز‌هایی که ۲۰ سال پیش ترسیم شده، محقق نشده است. باید بتوانیم در این زمینه فعالانه‌تر عمل کنیم.

وی افزود: تغییر مختصات فرهنگی باعث شکاف‌هایی در جامعه شده است، تغییر رویکرد از دوران دکتر عاملی ایجاد شد، توجه به فضای مجازی جزو دغدغه‌های ایشان بود. نیاز به چابک شدن دبیرخانه داشتیم که از جمله اولویت‌های ایشان بود در این زمینه نیز اقداماتی انجام دادند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: تغییر خلقیات نسل جوان، کانال‌های ارتباطی، چابک‌تر شدن نهاد‌های فرهنگی از جهت ابزار‌هایی که استفاده می‌کنند از مختصات فضای جدیدی است که باید به آن توجه شود.

افتخاری تاکید کرد: به دیدگاه کلان و جامعه‌نگر نیاز داریم. دیدگاه دکتر خسروپناه می‌تواند در این زمینه راهگشا باشد. امیدواریم اعضای شورا و نهاد‌های متصل به شورا و نهاد‌های کارشناسی با راهبری دکتر خسروپناه توفیق بیشتری برای برآورده شدن انتظارات رهبری داشته باشد.

نظر شما