شناسهٔ خبر: 58457936 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

معاون هنری وزارت ارشاد در آیین افتتاح پانزدهمین جشنواره هنر‌های تجسمی فجر

هنرمندان موجب سربلندی ما و سرافکندگی دشمنان شدند

روزنامه جوان

معاون هنری ارشاد با اشاره به اینکه آغوش ما در فضای هنر برای آثاری که به دور از تکنیک‌زدگی، حاوی دیدگاه متعالی باشد گشوده است از کسانی که به اسم آزادی بیان هنرمندان را برای شرکت در جشنواره‌ها تهدید می‌کنند، انتقاد کرد. وی در عین حال معتقد است که هنرمندان موجب سربلندی ما و سرافکندگی دشمنان شدند.

صاحب‌خبر -

به گزارش جوان، پانزدهمین جشنواره هنر‌های تجسمی فجر در حضور مخاطبان و علاقه‌مندان در مؤسسه صبای فرهنگستان هنر آغاز به کار کرد.
محمود سالاری، معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در آیین افتتاح پانزدهمین جشنواره هنر‌های تجسمی فجر گفت: حضور جوانان و آثار مدرن شده از سنت همراه با ترکیب هنر‌های اصیل ایرانی با هنر مدرن در این نمایشگاه بسیار قابل اعتناست و حقیقتاً تماشای چنین سطحی از نبوغ هنری هنرمندان، مایه خرسندی است.
فضای کشور ما باز است
معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به پرسشی درباره رویکرد معاونت هنری نسبت به تحریم‌کنندگان جشنواره‌های تجسمی و موسیقی فجر بیان کرد: بحمدالله فضای کشور ما باز است و اگر کسی مایل بود در جشنواره شرکت می‌کند و چنانچه تمایلی نداشت، شرکت نمی‌کند. اما مشکل آنجاست که عده‌ای به بقیه هنرمندان می‌گویند شرکت نکنید یا آن‌ها را تحت فشار قرار می‌دهند که چرا شرکت می‌کنید! جالب آنکه این افراد، ادعای آزادی هم دارند! این‌گونه ایجاد مزاحمت برای دیگران و در عین حال شعار آزادی دادن کاملاً با یکدیگر در منافات است. بحمدالله آغوش ما برای اقسام نگاه‌ها و رویکرد‌های جاری در فضای هنر گشوده است، اما هنری که حاوی دیدگاه متعالی باشد، نه هنری که صرفاً تکنیکال و تکنیک‌زده است.
سالاری ضمن تأکید بر تقویت ارتباط جشنواره هنر‌های تجسمی فجر و نهاد دانشگاه بیان کرد: امسال شخصاً با چندین دانشگاه وارد مذاکره شدم و خوشبختانه تعاملات خوبی نیز شکل گرفت. شورای عالی هنر مدتی است که با حضور اساتید برجسته دانشگاه‌های هنری تشکیل شده و بی‌تردید، حضور دانشگاهیان در جشنواره هنر‌های تجسمی فجر سال آینده بیش از امسال خواهد بود. با این وجود، در دوره جاری نیز با همراهی مدیرکل هنر‌های تجسمی و دبیرکل پانزدهمین جشنواره هنر‌های تجسمی فجر با تعدادی از دانشگاه‌های مهم هنری کشور ارتباط گرفتیم و از ظرفیت‌های آن‌ها بهره بردیم.
بدخواهان سرافکنده
وی بیان کرد: بحمدالله انقلاب اسلامی ایران، رودخانه‌ای جاری و خروشان است و در بسیاری از دوره‌ها این‌گونه موضع‌گیری‌ها وجود داشته است، اما در نهایت جشنواره‌ها شکوفاتر شده‌اند. این قبیل اقدامات در ۴۳ سال گذشته راه به جایی نبرده، چراکه هنرمند جویای حقیقت است و جشنواره‌های فجر بهانه‌ای است برای آنکه هنر ایران را عرضه کنیم. اگر کسی به آینده امید و علاقه داشته باشد، فعالیت هنری را متوقف نمی‌کند.
معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن تشکر از دست‌اندرکاران برگزاری جشنواره پانزدهم بیان کرد: واقعاً از همه همکارانم در مرکز هنر‌های تجسمی تشکر می‌کنم، زیرا در شرایطی که بدخواهان تلاش می‌کردند کشور را سرافکنده کنند، ققنوس‌وار سر برآوردند و اتفاق مهمی را رقم زدند که مایه سرافرازی کشور و سرافکندگی بدخواهان شد.
محمود سالاری با اشاره به شرایط جشنواره موسیقی فجر گفت: همین امیدی که به جشنواره هنر‌های تجسمی و تئاتر فجر داریم، مطمئناً در جشنواره موسیقی فجر نیز جاری خواهد بود و هنرمندان عزیز ایران اسلامی موجب سربلندی ما و سرافکندگی دشمنان خواهند شد.
معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن تأکید بر لزوم حمایت از هنرمندان حاضر در جشنواره هنر‌های تجسمی و خرید آثار هنری بیان کرد: هر سال چنین برنامه‌هایی تدارک دیده می‌شود و تعدادی از آثار را خریداری می‌کنیم و هنرمندان را مورد حمایت قرار می‌دهیم، اما باید بپذیریم که بودجه و بضاعت ما به اندازه‌ای نیست که بتوانیم همه آثار را خریداری کنیم. در این زمینه شهرداری و دیگر ارگان‌ها نیز باید ورود و حمایت کنند. برای مثال برخی آثار ارائه شده در بخش حجم، واقعاً از ظرفیت نمایش شهری برخوردارند و شهرداری می‌تواند این آثار را در ابعاد بزرگ‌تری سفارش دهد تا به عنوان نماد‌های شهری استفاده شوند. همچنین وزارتخانه‌ها و سفارتخانه‌های ما نیز می‌توانند آثار خوشنویسی، نگارگری و نقاشی را خریداری کنند، به‌عنوان میراث هنر ایران در اختیار داشته باشند و در معرض دید جهانی قرار دهند، اما متأسفانه این نگاه آنچنان که باید نهادینه نشده است.
تلفیق هنر اصیل ایرانی اسلامی و مدرن
عبدالرضا سهرابی، مدیرکل هنر‌های تجسمی نیز در این مراسم بیان کرد: رویکرد این دوره از جشنواره و نمایشگاه آثار، «هنر متعالی» است و نمایشگاه آثار جشنواره پانزدهم در سه بخش «طوبای زرین»، «تجسم هنر» و «قله‌ها» به معرض نمایش گذاشته شده است. در نمایشگاه آثار این دوره از جشنواره تجسمی فجر، ۴۴۰ اثر منتخب در رشته‌های تصویرسازی، خوشنویسی، عکاسی، کارتون و کاریکاتور، طراحی گرافیک، حجم (مجسمه، سرامیک، چیدمان)، نقاشی و نگارگری از ۲۷۴ هنرمند به معرض نمایش گذاشته شده است.
وی افزود: بخش «قله‌ها»، بخش امیدبخشی و نگاه به آینده است و امیدواری است که هنر هم می‌تواند به هنرمند بدهد و هم به مخاطبان اثری که آن را تماشا می‌کنند.
سهرابی همچنین بیان کرد: افتتاحیه امروز یک ترکیب بسیار زیبا از آثار بسیار اصیل ایرانی اسلامی و هنر مدرن است و این تلفیق باعث شده این نمایشگاه خلق شود. جا دارد از همه هنرمندان عزیز کشورم چه آن‌هایی که آثارشان انتخاب نشد و چه آن‌هایی که آثارشان انتخاب شد، تشکر کنم. این رویداد بزرگ را هنرمندان آفریدند و برگ زرین دیگری از هنر‌های تجسمی انقلاب اسلامی در دوره پانزدهم ورق خواهد خورد.
نمایش آثار منتخب هنرمندان حاضر در پانزدهمین جشنواره هنر‌های تجسمی فجر تا ۲۸ بهمن‌ماه جاری ادامه خواهد داشت و علاقه‌مندان برای تماشای این آثار می‌توانند همه روزه به جز روز‌های ۱۵ و ۲۲ بهمن‌ماه از ساعت ۱۰ تا ۱۸ به مؤسسه فرهنگی هنری صبا واقع در خیابان، ولی عصر (عج)، نرسیده به خیابان طالقانی، فرهنگستان هنر مراجعه کنند.

نظر شما