شناسهٔ خبر: 58456228 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

استاندار یزد: کتاب مهم ترین اثر فرهنگی است

یزد - ایرنا - استاندار یزد گفت: هیچ اقدام و اثر فرهنگی ارزشمند تر و تاثیر گذار تر از کتاب نیست و متاسفانه جامعه ما به این بخش آنگونه که باید توجه ندارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، مهران فاطمی شنبه شب در نشست انجمن کتابخانه های عمومی استان که در محل سالن جلسات کتابخانه مرکزی یزد برگزار شد، افزود: اکثر خانواده های ما کتابخوان نیستند و بیشتر آسیب های اجتماعی نیز گریبان گیر افرادی می شود که با کتاب مانوس نیستند.

وی ادامه داد: ارزش کارهای ما به اندازه عیار ولایتمداری است و مقام معظم رهبری همواره اهتمام و تاکید به کتاب و کتابخوانی دارند و همه ما باید در امر فرهنگ سازی کتابخوانی و گسترش این امر مهم تلاش خود را بکارگیریم.

استاندار یزد گفت: برنامه های که در حوزه کتاب و کتابخوانی اجرا می شود باید در اوج جذابیت و سلیقه تدوین شده و همه اقشار و بخصوص نسل نوجوان و جوان را در بر گیرد و مخصوصا برای مناطق محروم که باید در این برنامه ها دیده شوند.

وی ادامه داد: باید از سخت افزار عبور کنیم و جلسات ما محتوایی باشد. همچنین از نظرات افراد مختلف هم باید استفاده کرد و از همه ایده گرفت و ایده های موفقی که در استان‌های دیگر شکل گرفته نیز پیاده سازی شود.

فاطمی ادامه داد: قرآن به‌عنوان مهم ترین اثر مکتوب عالم در کشور ما مهجور واقع شده و قرآن و نهج البلاغه باید بیشتر خوانده شود و بخشی از وظایف کتابخانه های عمومی تببین این مسئله است و باید برای خواندن قرآن در کتابخانه ها نیز برنامه ریزی شود.

وی افزود: ماه مبارک رمضان در پیش است و حتما در راستای خدمت به قرآن از فضای کتابخانه ها استفاده شود و الان قرآن مظلوم است و مردم باید بیشتر قرآن بخوانند.

استاندار یزد گفت: برای کتابداران عزیز نیز دوره های آموزشی برگزار شود و کتابدار برای کتابخوان کردن افراد بسیار تاثیر گزار است؛ همچنین برگزاری محافل ادبی نیز در کتابخانه ها پیگیری شود و عموم مردم بتوانند از این محافل استفاده کنند.

فاطمی اظهار داشت: اگر بخواهیم ماندگار باشیم هیچ راهی جز سرمایه گذاری روی نیروی انسانی و نسل جوان نداریم و هیچ چیز مثل کتاب نمی تواند در این زمینه کمک کند و زیر ساخت های کتابخانه های ما باید تکمیل شود.

استانداریزد گفت:از همه تلاش‌ها و زحماتی که در اداره کل کتابخانه های استان انجام می شود تقدیر می کنیم و همه فعالیت های این بخش با توجه به عموم مردم باید اجرایی شود.

احسان عابدی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد نیز در این نشست گفت: با دعوت از نویسندگان مطرح و حضور در کتابفروشی های سطح شهر طرحی اجرایی خواهد شد و انشالله افتتاح چند کتابفروشی جدید را نیز در یزد خواهیم داشت.

مدیر کل نهاد کتابخانه های عمومی استان یزد نیز دراین نشست گفت: طرح هاتف کتاب در استان یزد اجرایی خواهد شد و زنگ کتابخوانی در مدارس یزد نواخته و اجرایی می شود.

محمد محسن رفیعی افزود: تعداد کتابخانه های عمومی استان ۱۱۲ باب است که به ازای هر یازده هزار و شش نفر یک کتابخانه وجود دارد و همچنین تعداد دو میلیون و ۴۴ هزار و ۴۹۸ جلد کتاب یعنی به ازای هر نفر دو جلد کتاب در کتابخانه های استان وجود دارد.

وی ادامه داد: همچنین از لحاظ زیر بنا نیز ۷۱ هزار و ۶۵۰ متر مربع زیر بنای کتابخانه های عمومی است که به ازای هر صد نفر، ۵.۸۱ متر مربع فضا وجود دارد و هم اکنون بیش از ۸۹ هزار و ۴۳۷ نفر عضو کتابخانه های عمومی استان یزد هستند که ۷.۲ دهم درصد جمعیت استان را شامل می شود.

مدیرکل نهاد کتابخانه های عمومی استان یزد گفت: دهه فجر امسال نیز عضویت رایگان و بخشودگی جرایم برای اولین بار در کل ایام دهه فجر خواهد بود و ۴۳ عنوان کتاب در گروه سنی بزرگسالان به کتابخانه ها اهدا خواهد شد و برگزاری سلسله نشست های نقد کتاب،بر پایی غرفه کتاب در مسیر راهپیمایی و آغاز دوازدهمین دوره کتابخوانی رضوی و دومین جشنواره نشان هد هد سفید از دیگر برنامه های این ایام مبارک خواهد بود.

محمد کاظم رحیمی نژاد مدیرکل آموزش و پروروش استان یزد نیز در این نشست گفت: مسابقات کتابخوانی در سطح مدارس استان برگزار و در راستای فرهنگ سازی امر کتاب برنامه های زیادی در سطح مدارس اجرا می شود و سعی شده با کتاب‌های جذاب نسبت به تشویق دانش آموزان اهتمام شود.

عالیه مهرابی بانوی شاعر یزدی و مشاور فرهنگی استاندار یزد نیز در این نشست گفت: لازم است کتابداران در امر معرفی کتاب آموزش ببینند و کتاب را بشناسند و محافل ادبی که در سطح کتابخانه ها برگزار می شود اقدام بسیار مبارکی بود و پیشنهاد می شود ده باب کتابخانه برای حافظ خوانی و مولوی خوانی و آموزش فرهنکی در نظر گرفته شود.

در این نشست ادامه فاز دو کتابخانه مرکزی و مشکل عدم تکمیل دیوار حائل همچنین شزوع پروژه ساختمان پشتیبانی و لزوم تعیین تکلیف قسمت‌های باقیمانده، نخستین رویداد ملی کسب و کارهای نوین، تجهیز کتابخانه آیت الله ابوترابی زارچ، کتابخانه بهاباد، خودرو کتابخانه سیار، بسته های اهدایی کتاب توسط واحدهای تولیدی و صنایع نیز بخشی دیگر از موارد مطرح شده در این نشست بود و تصمیم گیری شد.

نظر شما