شناسهٔ خبر: 58447628 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

نحوه اختصاص بودجه سال ۱۴۰۲ به طرح‌های عمرانی در استان‌ها

غلامحسین رضوانی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در برنامه بهارستان از رادیو اقتصاد درباره تخصیص بودجه‌ برای کار‌های عمرانی در استانها توضیح داد و گفت : مبنای تخصیص این اعتبارات همان طرح‌های آمایش سرزمینی است که برای آن کار‌های پژوهشی هم انجام شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما آقای غلامحسین رضوانی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در برنامه بهارستان ازنحوه اختصاص بودجه سال ۱۴۰۲ به طرح‌های عمرانی استان‌ها رادیو اقتصاد درباره نحوه اختصاص بودجه برای کار‌های عمرانی استان‌ها در لایحه بودجه ۱۴۰۲ با اشاره به این موضوع که نزدیک به ۸۰ درصد بودجه به حقوق و دستمزد کارکنان دولت اختصاص دارد گفت : تحقق درآمد‌های دولت معمولاً در نیمه دوم سال اتفاق می‌افتد. بنابراین اقتصاد بودجه برای کار‌های عمرانی یا طرح‌های تملک دارایی عمدتاً به نیمه دوم سال منتقل می‌شود. لذا براساس بودجه‌ای که مصوب شده است یا آنچه برای سال آینده پیش بینی شده است که تهیه کنندگان بودجه مدعی هستند براساس طرح‌های آمایشی که دارند و آمایش سرزمینی که دارند و رویش مطالعه کرده اند و مستنداً این را ارائه کرده اند معتقدند که اختصاص بودجه‌ها برای کار‌های عمرانی در این راستا است از طرفی هم تحقق آن معمولاً نیمه دوم سال اتفاق می‌افتد بنابراین آنچه که مربوط به امسال تاکنون قریب به ۱۰ درصد تخصیص یافته و طبیعتاً در نیمه دوم و اواخر سال اتفاق می‌افتد با این توضیح که بعد از پایان سال تا برج ۴ فرصت دارند که این اعتبارات را برای کار‌های عمرانی جذب کنند در سال آینده هم طبیعتاً مبنای تخصیص این اعتبارات همان طرح‌های آمایش سرزمینی است که رویش کار‌های پژوهشی هم انجام شده است.

وی در ادامه گفت:، اما طبیعی است که هر کدام از نمایندگان محترم با توجه به ضرورت‌هایی که مربوط به استان خودشان است و بیشتر از نظر اطلاع و دقت و این‌ها شرایطی فراهم شده است که بیشتر مطلع باشند لذا ممکن است در یک مواردی احساس تبعیض کنند. اینکه واقعاً تبعیض شده است یا نه من در مقام قضاوت در این زمینه نیستم. اما مسلماً با توجه به نیاز فراوانی که در زمینه کار‌های عمرانی وجود دارد و با توجه به هزاران پروژه نیمه کاره‌ای که الان وجود دارد نیاز فوق العاده زیاد است و از طرفی تخصیص اعتبارات در این زمینه نسبت به نیاز خیلی کم است طبیعی است که بعضی جا‌ها بعضی از پروژه‌ها به اندازه کافی به آن‌ها اختصاص داده نشده است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت:  لذا من فکر می‌کنم که هر کس خودش را در جای مجریان قرار دهد خواهد دید که با این همه نیاز که در پروژه‌های نیمه تمام است و با توجه به مقدار مشخصی که ما برای پروژه‌های عمرانی ما الان امکانات داریم طبیعی است که یک مقدار بعضی از پروژه‌ها به اصطلاح سرشان به کلاه بماند و بودجه‌ای به آن‌ها اختصاص پیدا نکند.

 غلامحسین رضوانی در ادامه به رعایت عدالت در  نحوه تخصیص اعتبارات به استان‌ها اشاره کرد و گفت: مفهوم عدلیه مفهوم بسیار دقیقی است و مسلماً هیچ کس نمی‌تواند طرفدار اجرای عدالت نباشد، اما در مقام اول اگر چگونه عمل کنیم و براساس چه پارامتر‌هایی عمل کنیم و مدیریت چگونه این پارامتر‌ها را دنبال کنند در مقام اجرا آن وقت ما قضاوت خواهیم کرد که عادلانه رفتار کردن مسئله ساده‌ای نیست بنده نمی‌توانم در این زمینه بگویم که در تمام زمینه‌هایی که اعتبار تخصیص یافته به این صورت بوده یا نبوده است، اما اجمالاً عرض کنم که بالاخره نحوه پیگیری نمایندگان اثرپذیری مسئولین اجرایی محدودیت امکانات، این‌ها همه؟ اختصاص پیدا بکند به اندازه کافی اختصاص پیدا کند یا مثلاً اختصاص پیدا نکند. طبیعی است که هر کسی انبوهی از تقاضا‌ها و محدودیت امکانات را با آن مواجه شود ناگزیر به انتخاب می‌شود و این انتخاب‌ها چقدر عادلانه باشد به خیلی از پارمتر‌ها بستگی دارد ازجمله شخصیت و توانمندی و سلامت مسئولین در این زمینه بسیار تعیین کننده است.

نظر شما