شناسهٔ خبر: 58441543 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

چالش‌های اقتصادی روز ایران با حضور ۲۶ چهره در دانشگاه تهران

در نشست هم‌اندیشی وزیر اقتصاد با اقتصاددانان برجسته کشور در دانشگاه تهران چه گذشت؟

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، در این نشست از خانه گفتگوی دانشگاه تهران که به طور اختصاصی در شبکه دانشگاه تهران پوشش رسانه‌ای داده شد، دکتر سید احسان خاندوزی وزیر اقتصاد و امور دارایی، دکتر حاجی بابابی رئیس کمیسیون برنامه و بودجه و چند تن از اقتصاددانان برجسته دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران به بررسی مسائل روز اقتصادی کشور و بحث تورم و بودجه سال آینده پرداختند.

در ابتدای صحبت، دکتر سید محمد مقیمی رئیس دانشگاه تهران پیرامون غنیمت دانستن فرصت و ایفای نقش دانشگاه در حل مسائل کشور صحبت کردند. سپس دکتر رضا راعی، دکترای مدیریت مالی و استاد دانشگاه تهران بیان کردند: «چرا ما امروز به این نقطه بی بازگشت رسیده ایم؟ تحریم‌ها قطعا بر روی کشور اثر دارد» دکتر سعید لیلاز، استاد دانشگاه، روزنامه‌نگار و تحلیل‌گر اقتصادی در ادامه اظهار داشت: «من تعجب میکنم رئیس بانک مرکزی و وزیر اقتصاد روزی 5 میلیارد تومان نقدینگی خلق می کنند و غروب می پرسند چرا همچین شد!»


دکتر خاندوزی وزیر اقتصاد و امور دارایی در پاسخ به این صحبت ها گفت: «اینکه بزرگواران گفتند فقط آتش نشانی می شود آیا این رشد 20-30 درصدی صادرات کشور طی یکسال آتش نشانی است؟ اینکه در سه سال بالاترین میزان صادرات غیر نفتی کشور رو در آذر و دی داشتیم آتش نشانی است؟»

دکتر شاپور محمدی، دانشیار دانشگاه تهران، رئیس پژوهشکده پولی بانکی بانک مرکزی، رئیس سابق سازمان بورس و اوراق بهادار ایران و معاون پیشین اقتصادی وزارت امور اقتصادی و دارایی دولت یازدهم در ادامه گفت: «نمیتوانیم به 6 تا کشور همسایه یارانه بدهیم؛ اقتصادمان هم سرپا باشد و فکر کنیم مشکلی وجود ندارد. الان هر کس هر چیزی رو بخرد ذخیره کند بیشتر سود می برد تا تولید. چطوری انتظار داریم خط تولید راه بیفتد»

دکتر طهماسب مظاهری، رئیس سابق بانک مرکزی و وزیر اقتصاد در دوره رئیس جمهوری آقای خاتمی افزود: «برنامه تعدیل در دوره آقای هاشمی رفسنجانی بعد از جنگ، بعد از 6 سال شکست خورد فقط و فقط به یک دلیل: سیاست جبرانی در آن نبود. لایحه بودجه داده شده یک ایراد خیلی بزرگ دارد و قابل طرح برای مردم نیست من توصیه میکنم در همین مرحله اصلاح شود و آن این است که این تورم 40 درصدی که اعلام شده در بودجه دولت برای دستگاه های دولتی این 40 درصد رو پوشش داده اما برای مردم 20 درصد اضافه شده یعنی دولت خودش و مردم رو جدا دانسته».
این نشست را به طور کامل در وبسایت تلویزیون اینترنتی دانشگاه تهران به آدرس TV.UT.AC.IR ببینید.

نظر شما