شناسهٔ خبر: 58438096 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ستاره‌صبح | لینک خبر

واکنش ها و جزئیات حمله مسلحانه به سفارت جمهوری آذربایجان در تهران

به گزارش ستاره صبح، به دنبال انتشار اخباری از حمله مسلحانه به سفارت باکو در تهران ساعت 8صبح جمعه، وزارت خارجه جمهوری آذربایجان این حمله را تایید کرد.در این ماجرا یک فرد مسلح با سلاح کلاشینکف وارد سفارت شد و کارکنان سفارت را به رگبار بست که یکی از کارمندان سفارت با وجود اینکه سلاح گرم نداشت موفق شد ضارب را دستگیر کند.سردار رحیمی رئیس پلیس پایتخت از دستگیری فردی که در حال ورود به سفارت بوده به سفارت آذربایجان بود خبر داد و گفت : این فرد با ورود به سفارت آذربایجان با سلاح گرم اقدام به تیراندازی نموده که در این حادثه یک نفر کشته و دو نفر مجروح شدند.متهم مدعی شده که همسرش که اهل باکو است در طبقه چهارم ساختمان سفارت مخفی شد است.

صاحب‌خبر -

واکنش وزارت  خارجه 
جمهوری آذربایجان
وزارت امور خارجه این کشور در بیانیه‌ای نوشت: یک فرد مسلح به اسلحه کلاشینکف به پست امنیتی سفارت حمله کرد و مسئول نگهبانی سفارت در این حمله جان باخت.براساس این بیانیه، دو محافظ دیگر این سفارت هم در جریان این حمله زخمی شدند که وضعیت آنها رضایتخش است.این وزارتخانه در بیانیه خود آورده است: جزییات این حمله در حال حاضر در دست بررسی است و اطلاعات تکمیلی در این خصوص به اطلاع افکار عمومی خواهد رسید.

روایت قاضی شهریاری از ماجرا
در پی حمله مسلحانه به سفارت جمهوری آذربایجان در تهران قاضی محمد شهریاری سرپرست دادسرای امور جنایی تهران بلافاصله با حضور در صحنه نسبت به پیگیری حادثه رخ داده حاضر شد.
قاضی شهریاری در رابطه با این حادثه گفت: ساعت ۸ صبح روز جمعه یک دستگاه خودروی پراید با توقف مقابل سفارت جمهوری آذربایجان در تهران و پس از به کار گیری سلاح موفق به ورود به داخل ساختمان سفارت می‌شود. پس از حمله این فرد به سفارت یک فرد از جمهوری آذربایجان کشته و ۲ نفر مجروح می‌شوند.به گفته سرپرست دادسرای امور جنایی تهران تحقیقات اولیه نشان می‌دهد این فرد با انگیزه شخصی به سفارت جمهوری آذربایجان در تهران حمله کرده است.در تحقیقات اولیه متهم مدعی شده است: فروردین ماه امسال همسرم به سفارت آذربایجان به تهران مراجعه کرده و دیگر به منزل مراجعه نکرده است. وی انگیزه خود به سفارت جمهوری آذربایجان را اینگونه بیان می‌کند که در مراجعات مکرر به سفارت جمهوری آذربایجان در تهران هیچ پاسخی از آنها دریافت نمی‌کردم و تصور می‌کردم همسرم در سفارت جمهوری آذربایجان در تهران حاضر است و حاضر به دیدار با من نیست. امروز صبح تصمیم گرفتم با اسلحه کلاشینکفی که از قبل تهیه کرده بودم به سفارت مراجعه کنم.
قاضی شهریاری گفت: فرد مهاجم در تحقیقات اولیه مدعی است انگیزه‌اش از حمله به سفارت جمهوری آذربایجان در تهران کاملا شخصی بوده است.سرپرست دادسرای جنایی تهران گفت: به محض اطلاع از این حادثه به همراه اکیپ‌های تشخیص هویت و پزشکی قانونی، اکیپ بررسی صحنه جرم و پلیس اگاهی برای بررسی حادثه حاضر شده و پرونده در حال رسیدگی است.بررسی سوابق متهم نشان می‌دهد متهم در ۲۹ فروردین ۱۴۰۱ شکایتی را مبنی بر مفقودی همسرش در ارومیه ثبت کرده است .همسر وی اهل باکو بوده است.پرونده مفقودی پس از پیگیری و مشخص شدن اینکه همسر وی به جمهوری اذربایجان بازگشته است در این موضوع خاص بسته میشود و پس از ان این فرد موضوع را از وزارت خارجه و سفارت جهوری اذربایجان پیگیری می کرده است.در ابتدای سال همسر فرد مهاجم با کمک دو نفر دیگر از اعضای خانواده اش به جمهوری اذربایجان می رود و دیگر برنمی گردد.

محکومیت اوکراین
اولگ نیکولنگو، سخنگوی وزارت خارجه اوکراین در توییتی در واکنش به حمله مسلحانه به سفارت آذربایجان در تهران، نوشت: اوکراین قویا حمله امروز به سفارت آذربایجان در تهران را محکوم می‌کند. ما به عزیزان قربانی صمیمانه تسلیت می‌گوییم و بهبودی سریع را برای مجروحان آرزومندیم.

ادعای بی‌اساس یک نماینده پارلمان آذربایجان
تورال گنجعلی، یک نماینده پارلمان آذربایجان امروز جمعه در واکنش به حمله مسلحانه به سفارت آذربایحان در ایران، در توییتی مدعی شد: ما بارها درخصوص تهدیدات و ایدئولوژی‌های تروریستی رو به رشد در منطقه و همچنین عواقب‌ آنها هشدار داده بودیم.وی در ادامه نوشت: صبح امروز سفارت آذربایجان در تهران مورد حمله مهاجمی مسلح قرار گرفت. رئیس امنیتی سفارت کشته شد و دو نفر دیگر مجروح شدند.اشاره به تروریستی بودن این اتفاق از سوی نماینده پارلمان آذربایجان در حالی مطرح می‌شود که ناصر کنعانی سخنگوی وزارت خارجه ایران گفته است که نتیجه بررسی‌های اولیه مقامات و دستگاه‌های ذیربط، حاکی از انگیزه های شخصی در ورای این اقدام است. بررسی‌ها وتحقیقات در این زمینه همچنان ادامه دارد.

مسئولیت حمله به سفارت آذربایجان بر عهده ایران است
آیخان حاجی زاده سخنگوی وزارت امور خارجه آذربایجان در مصاحبه با تی آر تی هابر گفت که طرف ایرانی مسئولیت کامل حمله به سفارت آذربایجان در تهران را بر عهده دارد.

ادعای رئیس‌جمهور آذربایجان 
درباره حمله مسلحانه 
الهام علی‌اف، رئیس‌جمهور آذربایجان روز جمعه در بیانیه‌ای در واکنش به حمله مسلحانه به سفارت این کشور در تهران، نوشت: اقدام تروریستی امروز علیه سفارت کشورمان در تهران را به شدت محکوم می‌کنم.وی در این بیانیه با خانواده فرد کشته شده در این اتفاق ابراز همدردی کرد و گفت: صمیمانه‌ترین تسلیت خود را به خانواده و بستگان ستوان ارشد عسگروف اورخان رضوان اوغلو که هنگام حفاظت از سفارت و کارکنان آن درگذشت  ابراز می‌کنم.در ادامه بیانیه رئیس جمهو آذربایجان آمده است: ما خواستار بررسی فوری این اقدام تروریستی و مجازات تروریست‌ها هستیم. حمله تروریستی به نمایندگی‌های دیپلماتیک غیرقابل قبول است

احتمال تعطیلی سفارت 
آذربایجان در تهران
آیخان حاجی‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه آذربایجان اعلام کرد که دولت آذربایجان به دنبال آن است تا در آینده‌ نزدیک سفارت خود در ایران را تخلیه کند.وی همچنین گفت: هر کشور مسئول تضمین امنیت سفیران در کشورش می‌باشد.

ترکیه: در کنار آذربایجان هستیم
فواد اوکتای معاون رئیس‌جمهور ترکیه در واکنش به حمله مسلحانه به سفارت آذربایجان در ایران، این اقدام را محکوم کرد و در پیامی توییتری نوشت: ترکیه همواره در کنار آذربایجان است.معاون رئیس‌جمهور ترکیه نوشت: شهادت مسئول امنیتی سفارت آذربایجان را به خانواده وی و مردم این کشور تسلیت گفت.

ورود  وزاری خارجه و کشور به ماجرا
حسین امیرعبداللهیان و احمد وحیدی وزرای خارجه و کشور با توجه به حادثه پیش آمده در سفارت جمهوری آذربایجان در تهران اهداف و انگیزه مهاجم مسلح را مورد بررسی قرار دادند.بر اساس شواهد و مشاهدات اولیه، ضارب با انگیزه کاملا شخصی اقدام به تیراندازی کرده است.تدابیر امنیتی لازم برای ادامه فعالیت طبیعی سفارت و دیپلمات های جمهوری آذربایجان در تهران اتخاذ گردیده و اقدامات قضایی و امنیتی برای روشن شدن انگیزه شخصی ضارب در جریان است.
سفیر انگلستان:شوکه شدیم
فرگوس اولد، سفیر بریتانیا در توئیتی در ارتباط با حمله مسلحانه به سفارت جمهوری آذربایجان در ایران گفت: از خبر حمله مسلحانه به سفارت جمهوری آذربایجان در ایران و کشته شدن یکی از کارکنان سفارت شوکه شدم و به خانواده آن مرحوم تسلیت می گویم و برای مجروحان سلامی و بهبودی را آرزو می کنم.

آلمان : از این واقعه شوکه شدیم
 رالف هورلمان، سفیر آلمان در آذربایجان در پستی توییتری گفت: ما از خبر حمله مرگبار به سفارت جمهوری آذربایجان در تهران شوکه شده ایم .او گفت: "ما همه اشکال خشونت را محکوم می‌کنیم. افکار و دعاهای ما با خانواده های قربانیان است."

توئیت سفیر فرانسه
 آن بویلون، سفیر فرانسه در جمهوری آذربایجان، در رابطه با حمله به سفارت جمهوری آذربایجان در ایران، مطلبی در توئیتر منتشر کرد.در این توئیت آمده است: «از حمله صبح امروز به سفارت جمهوری آذربایجان در تهران عمیقاً متأسفم. از طرف سفارت فرانسه صمیمانه تسلیت خود را به وزارت امور خارجه آذربایجان، همکاران و خانواده اورخان عسگروف ابراز می کنم.

دستور ویژه رئیسی 
درباره حمله مسلحانه 
 محمد جمشیدی در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: حادثه تلخ حمله به سفارت کشور برادر و همسایه جمهوری آذربایجان را محکوم می‌کنیم. آیت‌الله رئیسی بلافاصله پس از شنیدن این خبر ناگوار دستور بررسی همه جانبه موضوع را صادر و مراتب تسلیت و همدردی خود را با دولت، ملت و بازماندگان دیپلمات جانباخته اعلام و برای مجروحان آرزوی شفای عاجل کردند.

احضار سفیر ایران  در باکو
خبرگزاری ترند خبر داد که در پی حادثه صبح روز جمعه در سفارت آذربایجان در تهران، سید عباس موسوی سفیر ایران در باکو به وزارت امور خارجه این کشور احضار شده است.

نظر شما