شناسهٔ خبر: 58438037 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ستاره‌صبح | لینک خبر

حضور پررنگ نهادها و سازمان‌ها در جشنواره فیلم فجر امسال

اشاره: سینمای ایران در آستانه برگزاری چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر قرار دارد. امسال ۲۴ فیلم برای بردن سیمرغ‌های بلورین جشنواره فیلم فجر باهم رقابت می‌کنند. در ماه‌های گذشته پیش‌بینی‌هایی درباره فیلم‌ها و کارگردان‌هایی که ممکن است در جشنواره امسال حضور داشته باشند منتشر می‌شد، اما بیشتر گمانه‌زنی‌ها مبنی بر حضور چند کارگردان سرشناس از جمله کیانوش عیاری و پرویز شهبازی به دلیل ثبت‌نام نکردن در جشنواره و یا طولانی شدن مراحل فنی، درست از آب درنیامد. در میان ۲۴ فیلم این دوره از جشنواره، تنها شش فیلم متعلق به بخش خصوصی بوده و باقی آن‌ها وابسته به نهادها، ارگان‌ها و سازمان‌ها است و یا با مشارکت هر دو بخش تولید شده است. همچنین در این دوره از جشنواره شش فیلم محتوای جنگ و دفاع مقدس دارد. از سوی دیگر حضور فیلم‌اولی‌ها و آثاری که از زمان تولید تاکنون در سکوت خبری کار خود را پیش برده و چندان اطلاعاتی از آن‌ها موجود نبود، در این جشنواره به چشم می‌آید. جزییات بیشتر را در ادامه به نقل از «انتخاب» می‌خوانید.

صاحب‌خبر -

سازمان فارابی با داشتن 9 فیلم رکورددار بیشترین فیلم در جشنواره است. همچنین دو فیلم از جشنواره امسال برای حوزه هنری و دو فیلم دیگر از برای سازمان اوج است. یک فیلم محصول مشترک بنیاد فرهنگی روایت فتح، باغ‌موزه انقلاب و دفاع مقدس و بنیاد شهید است. از این تعداد فیلم سینمایی فقط شش فیلم متعلق به بخش خصوصی الست. یک فیلم تولید مشترک ایران، عراق، سوریه و یک فیلم هم برای نیروی پدافند هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران (اصفهان) که در ادامه به‌صورت جزئی‌تر به آن‌ها می‌پردازیم.
«جنگ پرتقال»، «سینما متروپل»، «بعد از رفتن»، «روایت ناتمام سیما»، «شماره 10»، «هوک»، «گل‌های باوارده»، «کت چرمی» و «کاپیتان» فیلم‌های ساخته شده با بودجه سازمان فارابی هستند.
* فیلم «جنگل پرتقال» به کارگردانی آرمان خوانساریان و تهیه‌کنندگی و سرمایه‌گذاری رسول صدرعاملی از فیلم‌های کارگردان اولی جشنواره امسال است. «جنگل پرتقال» با بازی بازیگرانی چون سارا بهرامی، میرسعید مولویان و رضا بهبودی ساخته شده و یک درام اجتماعی و از محصولات بنیاد سینمایی فارابی است.
* فیلم سینمایی «سینما متروپل» به کارگردانی محمدعلی باشه آهنگر و تهیه‌کنندگی سیدحامد حسینی به روزهای جنگ می‌پردازد و قصه سینما در جنگ در شهر آبادان را روایت می‌کند. گفته شده که رضا کیانیان، پریوش نظریه و هومن برق‌نورد در این فیلم تولید شده در بنیاد سینمایی فارابی بازی کرده‌اند.
* فیلم «بعد از رفتن» به کارگردانی رضا نجاتی و تهیه‌کنندگی محمود بابایی ساخته شده و از تولیدات فارابی در این جشنواره شرکت دارد، با این حال جزئیات دقیق و بیشتری از فیلم در دسترس نیست.
* فیلم «روایت ناتمام سیما» به کارگردانی علیرضا صمدی و تهیه‌کنندگی مجیدرضا بالا به یخش سودای سیمرغ جشنواره راه پیدا کرده و اطلاعات دقیقی از آن منتشر نشده است جز اینکه از محصولات بنیاد سینمایی فارابی است.
* فیلم «شماره ۱۰» به کارگردانی حمید زرگرنژاد و تهیه‌کنندگی ابراهیم اصغری در شهرک سینمایی دفاع مقدس ساخته شده و مجید صالحی، سیامک صفری، بهرنگ علوی و احمد کاوری از جمله بازیگرانش معرفی شده‌اند. این فیلم محصول بنیاد سینمایی فارابی و روایتگر قصه فرار پرماجرای یک اسیر ایرانی از زندان رژیم بعث عراق است.
* فیلم «هوک» دومین ساخته حسین ریگی است که به تهیه‌کنندگی علی آشتیانی‌پور ساخته شده است. ریگی درباره «هوک» گفته است: این فیلم در سیستان و بلوچستان و در بخش‌هایی در چابهار و تهران روایت می‌شود. «هوک» فیلمی متعلق به بنیاد سینمایی فارابی است و ما از مصاحبه‌ها،‌ خاطرات و صحبت‌ با بوکسرهای مختلف استان سیستان و بلوچستان و دیگر نقاط کشور فیلمنامه این اثر را شکل دادیم. امیر جعفری و امیرمهدی ژوله بازیگران این فیلم معرفی شده‌اند.
* فیلم «گل‌های باوارده» به کارگردانی مهرداد خوشبخت و تهیه‌کنندگی سعید سعدی با سرمایه‌گذاری بنیاد سینمایی فارابی تولید شده و درباره مهندسی جنگ با محوریت پالایشگاه نفت آبادان در سال‌های دفاع مقدس است.
* فیلم «کت چرمی» به کارگردانی حسین میرزامحمدی و تهیه‌کنندگی کامران حجازی محصولی از بنیاد سینمایی فارابی است. جواد عزتی و صابر ابر بازیگران اصلی این فیلم که نخستین تجربه بلند سینمایی کارگردانش است، معرفی شده‌اند.
* فیلم «کاپیتان» به کارگردانی محمد حمزه‌ای و تهیه‌کنندگی سیدصابر امامی دومین تجربه فیلمسازی کارگردانش بعد از فیلم «آذر» است که بازیگرانی همچون پانته‌آ پناهی‌ها و پژمان بازغی در آن بازی کرده‌اند. این فیلم با موضوع سلامت و تلاش کادر درمان ساخته شده و به مسائل انسانی و اخلاقی می‌پردازد. این فیلم هم یکی دیگر از محصولات فارابی در این دوره از جشنواره است.

سازمان اوج با دو فیلم
 «سرهنگ ثریا» و «غریب» 
به جشنواره فیلم فجر آمده است
* فیلم «سرهنگ ثریا» به تهیه‌کنندگی جلیل شعبانی توسط لیلی عاج ساخته شده که سال‌ها در تئاتر تجربه کارگردانی نمایش‌های متعددی را داشته است. در خلاصه داستان «سرهنگ ثریا» آمده است: «این راه با گریه باز نمیشه!». اسامی بازیگران این فیلم اعلام نشده ولی شنیده می‌شود ژاله صامتی و سعید چنگیزیان از جمله بازیگران فیلم هستند.
* فیلم «غریب» محصول سازمان هنری رسانه‌ای اوج به تهیه‌کنندگی حامد عنقا و دومین تجربه محمدحسین لطیفی در سینمای مقاومت و دفاع مقدس پس از «روز سوم» است. این فیلم درباره شهید محمد بروجردی است که فیلمنامه آن بر اساس منابع مستند و پژوهشی مختلف همچون کتاب «محمد؛ مسیح کردستان» اثر نصرت الله محمودزاده و دیگر اسناد تازه یافته، نوشته شده است. بابک حمیدیان بازیگر نقش این شهید در فیلم «غریب» است.

حوزه هنری امسال با دو فیلم 
«در آغوش درخت» و «عطرآلود» 
در جشنواره حضور دارد
* فیلم «در آغوش درخت» به کارگردانی بابک خواجه پاشا و تهیه‌کنندگی محمدرضا مصباح نخستین همکاری سازمان سینمایی سوره و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و روایتی دراماتیک و ملتهب از آخرین تلاش‌های یک خانواده در آستانه فروپاشی است.
* فیلم «عطرآلود» به کارگردانی هادی مقدم دوست و تهیه‌کنندگی یوسف منصوری دومین فیلم تولیدی سازمان سینمایی سوره در جشنواره امسال است. مصطفی زمانی و هدی زین‌العابدین در این فیلم بازی کرده‌اند. این فیلم یک ملودرام عاشقانه با ترکیبی از رنج، ترس و وجدان است و چالش‌های یک زوج خوشبخت را در مسیر استحکام زندگی‌شان تصویر می‌کند.
* فیلم «اتاقک گِلی» به کارگردانی محمد عسگری یک فیلم با موضوع دفاع مقدس است که تهیه‌کنندگی آن به عهده داود صبوری بوده است. طبق گفته تهیه‌کننده داستان «اتاقک گلی» نماد بارز کل جنگ و روایتگر داستان عاشقانه دو نفر با تمام آرزوها و دغدغه‌هایشان است که در نهایت به عملیات مرصاد و اتفاق‌هایی که برای روستا و خانه گلی پیش می‌آید، ختم می‌شود و از بازیگران آن اطلاعاتی منتشر نشده است.
* انیمیشن «بچه زرنگ» به کارگردانی هادی محمدیان، بهنود نکویی و محمدجواد جنتی محصول مشترک کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است.
* فیلم «وابل» به کارگردانی تورج اصلانی و تهیه‌کنندگی سپهر سیفی محصول مشترک ایران، عراق و سوریه است.
* فیلم «های پاور» به کارگردانی هادی محمد‌پور و مهدی عظیمی و اباذر جوکار به عنوان تهیه‌کنندگان، در جشنواره امسال حضور دارد. پیش‌تر در خبرها آمده بود که فیلم توسط نیروی پدافند هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران تهیه می‌شود. داستان این فیلم به عملیات والفجر هشت و سرنگونی ۷۸ جنگنده دشمن می‌پردازد و اتابک نادری (شهید ستاری)، سپیده خداوردی، مهرداد ضیایی و علیرام نورایی (شهید بابایی) از جمله بازیگران آن هستند.
شش فیلم بخش خصوصی هم شامل «استاد»، «پرونده باز است»، «یادگار جنوب»، «آن‌ها مرا دوست دوست داشتند»، «هفت بهار نارنج» و «چرا گریه نمیکنی؟» است. همچنین سیدرضا محقق با تهیه دو فیلم «چرا گریه نمی‌کنی» و «آه سرد»، پرکارترین تهیه‌کننده این دوره از جشنواره است.
* فیلم «استاد» نخستین تجربه کارگردانی سید عماد حسینی است که به تهیه‌کنندگی بهروز افخمی ساخته شده است. گفته شده که این اثر به یک موضوع‌ ملتهب اجتماعی در سال‌های اخیر می‌پردازد که فیلمنامه‌ آن توسط پیام لاریان و عماد حسینی نوشته‌ شده و محمدحسین مهدویان به عنوان مشاور کارگردان این پروژه را همراهی کرده است. حسن معجونی و هدیه حسینی‌نژاد همراه با سجاد بابایی نقش‌های اصلی این فیلم را ایفا کرده‌اند.
* فیلم «پرونده باز است» تازه‌ترین فیلم سینمایی پوراحمد درباره یک پرونده جنایی است که در خلاصه داستان آن آمده است: «فرهاد نوجوان ۱۵ ساله ناخواسته مرتکب قتل می‌شود.» پژمان بازغی، محمدرضا غفاری، نسیم ادبی، حسین پاکدل، شادی مختاری، علی باقری، به همراه سام قریبیان و مه‌لقا باقری در این فیلم بازی می‌کنند.
* فیلم «یادگار جنوب» به کارگردانی پدرام دوماری و حسین امیری و تهیه‌کنندگی مجتبی رشوند ساخته شده، ولی اطلاعات دقیقی از آن در دست نیست.
* فیلم «آن‌ها مرا دوست داشتند» به کارگردانی و تهیه‌کنندگی محمدرضا رحمانی اسفند سال قبل کلید خورده و امیر جعفری، امیرحسین آرمان، لیلا بلوکات، نسیم ادبی، شهرام قائدی و هادی تسلیمی از بازیگران آن معرفی شده‌اند. این فیلم با محوریت یک موضوع انسانی قرار است به چالشی جدید بپردازد.
* فیلم «هفت بهار نارنج» به کارگردانی فرشاد گل‌سفیدی و تهیه‌کنندگی محمد کمالی‌پور به عنوان یک فیلم هنری و عاشقانه معرفی شده است. در این فیلم علی نصیریان، سارا رسول‌زاده، بابک کریمی، لادن مستوفی، فرهاد آییش و هومن حاجی‌عبدللهی بازی کرده‌اند.
* فیلم «چرا گریه نمی‌کنی؟» دومین اثر تهیه ‌شده توسط سیدرضا محقق در این دوره از جشنواره است که علیرضا معتمدی آن را کارگردانی کرده است. در این فیلم باران کوثری، هانیه توسلی، فرشته حسینی، مانی حقیقی، علی مصفا، لیندا کیانی، نهال دشتی و امیرحسین فتحی بازی کرده‌اند. این فیلم داستان مردی‌ است که توانایی گریه کردن را از دست داده است.
افزون بر سهم کوچک بخش خصوصی و حضور پررنگ نهادها، سازمان‌ها و ارگان‌ها، از دیگر نکاتی که در جشنواره فیلم فجر امسال به چشم می‌خورد، حضور فیلم‌اولی‌ها و همچنین نبود اطلاعات زیاد درباره فیلم‌های جشنواره است. کما اینکه برخی آثار ناشناخته‌ای محسوب می‌شوند که در سکوت خبری کار خود را پیش برده‌اند. ازلحاظ محتوا و مضمون هم دفاع مقدس حضور چشم‌گیری در فیلم‌های این دوره از جشنواره دارد. «گل‌های باوارده»، «سینما متروپل»، «غریب»، «اتاقک گلی»، «های پاور» و «شماره ده گریخت» از جمله فیلم‌هایی به شمار می‌آیند که جنگ و دفاع مقدس را روایت می‌کنند. همچنین فیلم «سرهنگ ثریا» هم به حضور سازمان مجاهدین خلق در پادگان اشرف می‌پردازد.

نظر شما