شناسهٔ خبر: 58389267 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

از آمادگی کرمان برای برگزاری جشنواره فیلم فجر تا یک دیدار مدیریتی

آمادگی کرمان برای میزبانی جشنواره فیلم فجر، پیش بینی مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی برای حضور فیلم اولی‌ها در جشنواره پیش‌رو و یک دیدار مدیریتی در جشنواره تئاتر فجر از جمله خبرهای دریافتی سینما و تئاتر است.

صاحب‌خبر -

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی جنوب کرمان از اکران فیلم های سینمایی چهل‌ویکمین جشنواره فیلم فجر در جنوب کرمان خبر داد و گفت: جنوب کرمان ظرفیت و آمادگی اکران فیلم های سینمایی چهل‌ویکمین جشنواره فیلم فجر همزمان با سراسر کشور را دارد.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی چهل و یکمین‌جشنواره فیلم فجر، بهرام مسلمی مهنی اظهار داشت: چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر بر اساس عدالت فرهنگی مورد تاکید سازمان سینمایی برنامه‌ریزی شده تا مردم هنر دوست جنوب کرمان هم بتوانند به طور همزمان، فیلم‌های این جشنواره را تماشا کنند.

وی با تاکید بر اینکه رفع مشکل نور و صوت مجتمع های فرهنگی و هنری جنوب کرمان یک ضرورت است، گفت: در صورت حل مشکل نور و صوت مجتمع‌های فرهنگی و هنری این منطقه که معاونت سینمایی قول مساعد برای رفع این مشکل داده‌اند، جشنواره به خوبی در جنوب کرمان برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه فیلم‌های چهل یکمین جشنواره فیلم فجر از۱۷ تا ۲۳ بهمن‌ماه همزمان با تهران در منطقه جنوب کرمان به نمایش درخواهند آمد، گفت: اقدامات و تدابیر لازم برای برگزاری باشکوه چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر در این منطقه صورت گرفته تا شاهد استقبال حداکثری مردم این دیار از جشنواره باشیم.

مسلمی مهنی یکی از مهمترین رخدادهای فرهنگی کشور را جشنواره فیلم فجر دانست و گفت: پس از تأیید و تعیین سینماهای منطقه به زودی جدول نهایی برنامه اکران‌ها، از طریق معاونت امور هنری و سینمایی این اداره کل، برنامه ریزی و تنظیم می شود و از طریق رسانه ها در دسترس علاقه مندان قرار می گیرد.

وی در پایان گفت: آشتی مردم با سینما و کمک به رشد بیشتر این موضوع و اینکه همه ما باید خدمتگزار سینما باشیم از اهداف اصلی برگزاری جشنواره فیلم فجر در این روزها است.

چهل و یکمین جشنواره بین المللی فیلم فجر همزمان با تهران در ۳۰ استان کشور برگزار می‌شود.

پیش‌بینی مدیرعامل فارابی از حضور فیلم اولی‌ها در فجر پیش‌رو

مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی با اشاره به اینکه پشتیبانی این بنیاد برای برگزاری جشنواره فیلم فجر به منزله این است که خود سینماگران پیش‌برنده امور جشنواره هستند، گفت: تغییر مکانیزم تایید صلاحیت کارگردانان فیلم اولی، احتمالا موجب خواهد شد امسال نسبت به سال‌های گذشته آثار بیشتری از کارگردانان فیلم اولی در جشنواره فیلم فجر داشته باشیم.

سیدمهدی جوادی در حاشیه بازدید از دبیرخانه جشنواره فیلم فجر، درباره حضور کارگردانان کار اولی در این دوره از جشنواره اظهار کرد: یکی از سیاست‌های سازمان سینمایی در دوره جدید سرمایه‌گذاری‌ بنیاد سینمایی فارابی و توجه جدی‌تر به استعدادیابی کارگردانان فیلم اولی، همچنین «راه‌اندازی باشگاه فیلم اولی‌ها در بنیاد فارابی» بوده است.

وی ادامه داد: تغییر مکانیزم تایید صلاحیت کارگردانان فیلم اولی، احتمالا موجب خواهد شد امسال نسبت به سال‌های گذشته آثار بیشتری از کارگردانان فیلم اولی در چهل‌ویکمین جشنواره فیلم فجر داشته باشیم که تصور می‌کنم بخش قابل توجه‌ای از آثار خیره کننده امسال که توجه مخاطب را به خود جلب خواهد کرد، محصول کارگردانان جوان و فیلم اولی باشد که استعدادها و سرمایه‌های‌ آینده سینمای ما هستند.

مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی با بیان این که جشنواره فیلم فجر همواره مورد توجه اهالی سینما بوده است چرا که بزرگترین رویداد سینمایی کشور است، مطرح کرد: با توجه به آنچه که در عرصه تولید فیلم شاهد بوده‌ یا با اهالی سینما گپ زده‌ایم، فکر می‌کنم جشنواره امسال هم فارغ از جشنواره دوره‌های گذشته نباشد. دوستان سینماگر مشتاق هستند که جشنواره فیلم فجر هر چه زودتر شروع به کار کند تا کارنامه یک سال گذشته سینمای ایران را در این ماراتن سینمایی ببینند، بررسی کنند و خود را در معرض ارزیابی قرار دهند. به همین دلیل فکر می‌کنم امسال هم جشنواره‌ ای پرشور خواهیم داشت و می‌توانیم آثار یک سال گذشته سینمای ایران را در آینه چهل‌ویکمین جشنواره فیلم فجر نظاره‌ کنیم.


جوادی همچنین درباره آثار قابل نمایش در این دوره از جشنواره فیلم فجر، اظهار کرد: برای پاسخ به این پرسش باید منتظر نتایج هیات انتخاب بود اما آنچه شنیده و شاهد آن در عرصه تولید بوده‌ام بیانگر آن است که امسال با تنوع ژانرهای سینمایی روبه‌رو خواهیم بود که می‌تواند طیف وسیعی از مخاطبان را پوشش دهد. تصور می‌کنم غنای ژانری چهل‌ویکمین جشنواره فیلم فجر یکی از مزیت‌های این دوره از جشنواره نسبت به سال‌های گذشته باشد. در حقیقت ژانرهای مختلف از جمله درام، دفاع مقدس، اجتماعی، کودک و نوجوان، ورزشی و …می‌تواند سبد جذابی برای مخاطبان حرفه‌ای جشنواره فیلم فجر فراهم آورد.

مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی در پایان خاطرنشان کرد: جشنواره فیلم فجر همواره محفل و خانه سینماگران بوده چراکه کاملا تخصصی است و سینماگران در تمام اجزا آن از جمله هیات انتخاب و داوری دخیل هستند.حتی پشتیبانی بنیاد سینمایی فارابی به عنوان نهاد ملی سینمای ایران برای برگزاری جشنواره فیلم فجر به منزله این است که خود سینماگران پیش‌برنده امورا جشنواره فیلم فجر هستند. امیدواریم سینماگران در فجر چهل‌ویکم هم مانند هر سال حضور پُرشوری داشته باشند و موجب رونق بیش از پیش جشنواره شوند.

کاظم نظری، مدیرکل هنرهای نمایشی، طی دیداری با سیدمصطفی دریاباری، رایزن فرهنگی ایران در آفریقای جنوبی، روز سوم بهمن و در سومین روز از برگزاری چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در دفتر مدیر کل هنرهای نمایشی، به بررسی راه‌های گسترش تعاملات فرهنگی و هنری بین ایران و آفریقای جنوبی پرداختند.

در آغاز این دیدار، سیدمصطفی دریاباری، رایزن فرهنگی ایران در آفریقای جنوبی، ضمن اشاره به بافت متنوع جمعیتی آفریقای جنوبی بر این نکته تأکید کرد که آفریقای جنوبی دارای روابط سیاسی خوبی با همه کشورهای جهان است.

او افزود: ایران و آفریقای جنوبی، از پیش از پیروزی جنبش نلسون ماندلا با یکدیگر در ارتباط بوده‌اند و ایران دارای موقعیت خوبی برای فعالیت‌های فرهنگی در آفریقای جنوبی است و تقریباً محدودیتی ندارد. همچنین، موضوع خواهرخواندگی تهران و پرتوریا می‌تواند دلیل بسیار خوبی برای تعاملات فرهنگی بیشتر بین دو کشور باشد. البته از گذشته بین دو کشور، دو تفاهمنامه دانشگاهی، بین دانشگاه تهران و دانشگاه پرتوریا و دانشگاه شهید بهشتی و دانشگاه اف آی یونیورسیتی، نیز وجود دارد.

دریاباری در ادامه افزود: قراردادی بلندمدت بین ایران و بنگاه علوم انسانی آفریقای جنوبی در حال نهایی‌ شدن است که در سفر سال آینده آقای رییسی به آفریقای جنوبی امضا خواهد شد. در اجلاسیه رایزن‌های فرهنگی ایران نیز که امسال برگزار شد، شعار «محصولات فرهنگی» برگزیده شد و آقای رییسی ضمن تأکید بر این نکته که موضوع محصولات فرهنگی نباید تنها نمایش صرف باشد، بر صدور محصولات فرهنگی مانند محصولات نرم‌افزاری، تأکید ویژه داشت.

در ادامه این نشست، کاظم نظری، مدیر اداره کل هنرهای نمایشی نیز با اشاره به این که مرکز هنرهای نمایشی، ماهیت تولید، پشتیبانی، و برگزاری همه آثار نمایشی کشور را دارد، گفت: با نگاهی به جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر امسال که اکنون در حال برگزاری است و متأسفانه هیچ نمایشی از آفریقای جنوبی در آن شرکت ندارد، بهتر است برای جشنواره تئاتر فجر سال آینده، با ارزیابی و دعوت از نمایش‌های آفریقای جنوبی، از هنر و فرهنگ آن کشور نیز در جشنواره بهره ببریم.

نظری با اشاره به جایگاه تئاتر عروسکی در این کشور افریقایی تصریح کرد: با توجه به  توانایی بالای آفریقای جنوبی در گونه نمایشی عروسکی، می‌توان از هنر این کشور در جشنواره تئاتر عروسکی نیز که در ایران برگزار می‌شود، بهره برد. جشنواره هنرهای نمایشی آیینی-سنتی هم می‌تواند پذیرای هنر آفریقای جنوبی در این گونه نمایشی باشد. دیگر گونه نمایشی که می‌توان برای تعامل فرهنگی بین دو کشور روی آن برنامه‌ریزی کرد، گونه نمایشی دینی است که ایران و آفریقای جنوبی دارای توانایی بسیار بالایی در این زمینه هستند. مرکز هنرهای نمایشی نیز با تقبل همه هزینه‌های برگزاری و اجرای آثار نمایشی خارجی در ایران، استقبال خوبی از همه گروه‌های خارجی داشته است.

همچنین نظری درباره بخش انتشارات اداره کل هنرهای نمایشی گفت: مرکز هنرهای نمایشی به تولید نشریه‌ای تخصصی در زمینه هنرهای نمایشی با نام «نمایش» اقدام می‌کند که شامل همه رویدادها، جشنواره‌ها، و موضوعات تخصصی ویژه هنر نمایش در ایران است. همچنین، مرکز هنرهای نمایشی دارای پرتال(سایت) ایران تئاتر است که همه رویدادهای روزانه هنر نمایش در ایران، به دو زبان فارسی و انگلیسی در آن منتشر می‌شوند. از این دیدگاه، با معرفی نشریات و پرتال مرکز هنرهای نمایشی ایران، همه مخاطبان و علاقه‌مندان در آفریقا می‌توانند با آگاهی از رویدادها، جشنواره‌ها، و همایش‌های مورد علاقه خود، نسبت به شرکت در این رویدادها اقدام کنند.

در ادامه این دیدار، مژگان وکیلی مدیر بخش بین‌الملل اداره کل هنرهای نمایشی هم گفت: کشورهای آفریقایی همیشه مخاطبان بسیار خوبی برای آثار نمایشی کودک و نوجوان ایران بوده‌اند. از این دیدگاه می‌توان برنامه‌ریزی منسجم و خوبی برای شرکت آثار نمایشی کودک و نوجوان آفریقایی در جشنواره‌های کودک و نوجوان ایران داشت که هر ساله در شهرهای مختلف ایران برگزار می‌شود.

انتهای پیام

نظر شما