شناسهٔ خبر: 58375195 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

آغاز بیست و ششمین نشست وزرای خارجه کشورهای عضو اکو در تاشکند/ غیبت نماینده افغانستان در اجلاس

بیست و ششمین نشست وزرای خارجه کشورهای عضو اکو در تاشکند ازبکستان آغاز به کار کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایلنا، بیست و ششمین نشست وزرای خارجه کشورهای عضو اکو در تاشکند ازبکستان در حالی کار خود را آغاز کرد که حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه کشورمان نیز در این اجلاس حضور دارد. 

علاوه بر رییس دستگاه دیپلماسی ایران، وزرای خارجه کشورهای ترکیه، جمهوری آذربایجان، پاکستان، تاجیکستان، ازبکستان، قرقیزستان، قزاقستان، و ترکمنستان هم در این اجلاس حضور دارند.

بر اساس مشاهدات و اطلاعات موجود هیچ نماینده‌ای از کشور افغانستان در اجلاس اکو حضور نخواهد داشت.

با توجه غیبت پرچم افغانستان در میان پرچم‌های کشورهای شرکت‌کننده در اجلاس اکو که امروز در تاشکند پایتخت ازبکستان برگزار می‌شود، این مفهوم استنباط می‌شود که هیچ نماینده‌ای از کابل در این رویداد اقتصادی منطقه‌ای حاضر نخواهد شد.

از زمان سقوط کابل و بازگشت طالبان به افغانستان در ۱۵ آگوست ۲۰۲۱، بسیاری از کشورها، استقرار امارت اسلامی را به رسمیت نشناختند و اخیرا هم به دلیل اعمال ممنوعیت تحصیل زنان انتقادها از این جریان به اوج خود رسیده است.

بر همین اساس احتمال دارد عدم حضور نماینده افغانستان در اجلاس اکو به همین دلایل باشد.

12

اکو یک سازمان منطقه‌ای دولتی محسوب می‌شود که در سال ۱۹۸۵ از سوی ایران ، پاکستان و ترکیه با هدف پیشبرد همکاری‌های اقتصادی ، فنی و فرهنگی میان کشورهای عضو تاسیس شده است.

در ۱۹۹۲ این سازمان هفت عضو کشور جدید عبارتند از  افغانستان،  آذربایجان ، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان را به عضویت پذیرفت.

 

 

نظر شما