شناسهٔ خبر: 58358517 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: بورس نیوز | لینک خبر

راه اندازی سامانه "ناخدا" در دو هفته آینده

رئیس کل بانک مرکزی گفت: همانطور که وعده داده بودم بازار مبادله ارز و طلا تا دو هفته دیگر راه‌اندازی خواهد شد و در سامانه‌ای که تحت عنوان ناخدا طراحی شده، اگر کسی بیماری در خارج از کشور دارد یا شرکت هواپیمایی، آژانس گردشگری و ... به ارز نیاز دارد همه این‌ها در بازار مبادله ارز و طلا وارد خواهند شد.

صاحب‌خبر -

بورس نیوز: محمدرضا فرزین در یک برنامه تلویزیونی، درباره وضعیت ارزی و روند احیای بازار ارز، کنترل نقدینگی و تورم و همچنین عرضه سکه در بورس توضیح داد.

وی افزود: از ابتدا اعلام کردیم به دنبال ثبات بازار ارز هستیم و در این راه در اولین اقدام، مذاکره با شرکای تجاری در قالب دیپلماسی پولی و بانکی را آغاز کردیم که این مذاکرات با کشور‌های از جمله قطر، امارات، چین و عراق انجام شد. نتیجه این مذاکرات آزاد شدن بخش زیادی از منابع ارزی مسدود شده بود که در حال حاضر در سامانه نیما از آن استفاده می‌کنیم.

فرزین گفت: برهمین اساس روز گذشته توانستیم ۳۰۰ میلیون دلار از محل ارز آزاد شده از عراق را در سامانه نیما برای کالا‌های اساسی عرضه کنیم و از این به بعد این عرضه ادامه دارد و واردکنندگان کالا‌های اساسی می‌توانند منابع ارزی مورد نیاز خود را از این محل تامین کنند.

وی اضافه کرد: در گذشته این ارز‌ها در سامانه نیما فروخته نمی‌شد، اما در حال حاضر این اتفاق می‌افتد و مهلت آن را از ۲۰ روز تا ۲۳ روز کاهش دادیم.

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به عرضه ارز در سامانه نیما با نرخ متوسط ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان طی ۲۰ روز گذشته، گفت: در این بازه زمانی تمام نیاز‌های کالایی کشور را تامین کردیم. براساس آمار‌ها می‌توان گفت که در ماه گذشته ۳.۳ میلیارد دلار ارز تخصیص داده شد و بابت آن باید از همکاری صادرکنندگان به ویژه صادرکنندگان محصولات پتروشیمی تشکر کرد.

فرزین با بیان اینکه فرایند تامین ارز ادامه دارد، گفت: مذاکراتمان با این کشور‌ها هم ادامه دارد و همه ارز‌هایی که در خارج از کشور داریم را در اختیار واردکنندگان قرار می‌دهیم.

به گفته وی، آمار ۹ ماهه بانک مرکزی نشان می‌دهد حساب کالایی کشور مثبت بوده است؛ یعنی صادرات منهای واردات ۲۰ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار مثبت بوده است. این مساله سبب شده ذخایر ارزی‌مان به همین میزان افزایش پیدا کند و هم‌اکنون هیچ محدودیتی در تامین نیاز‌های ارزی کشور نداریم.

وی گفت: اینکه منابع ارزی مان از محل صادرات بیشتر از واردات است، در عملکرد می‌توانید آن را ببینید و می‌توانید تخصیص ارز در سامانه نیما در سال جاری با سال گذشته مقایسه کنید. البته براساس نیاز دیگری که در این زمینه وجود دارد، بازار متشکل ارزی هم فعال شده و در حال حاضر در آن اسکناس عرضه می‌کنیم.

رئیس کل بانک مرکزی گفت: از ابتدای امسال تاکنون دو میلیارد و ۶۰ میلیون دلار در بازار متشکل ارزی اسکناس عرضه کرده‌ایم که با قیمت ۳۷ تا ۳۹ هزار تومان بوده است و روز گذشته بالغ بر ۲۱ میلیون دلار اسکناس در این بازار عرضه شد که البته تنها سه میلیون دلار آن را بانک مرکزی عرضه کرد و ۱۸ میلیون دلار باقیمانده توسط صرافان عرضه شد.

فرزین گفت: همانطور که وعده داده بودم بازار مبادله ارز و طلا تا دو هفته دیگر راه‌اندازی خواهد شد و در سامانه‌ای که تحت عنوان ناخدا طراحی شده، اگر کسی بیماری در خارج از کشور دارد یا شرکت هواپیمایی، آژانس گردشگری و ... به ارز نیاز دارد همه این‌ها در بازار مبادله ارز و طلا وارد خواهند شد و نیاز همه آن‌ها را تامین می‌کنیم. البته این گونه تامین ارز در بازار مبادله ارز و طلا براساس مستندات ارائه شده از سوی متقاضیان است.

وی با تاکید بر راه‌اندازی بازار مبادله ارز و طلا تا دو هفته آینده گفت: در این بازه زمانی بخشنامه‌ای صادر کردیم و براساس آن صرافی‌ها مجازند که خرید و فروش ارز را انجام دهند و اگر قبلا هر نفر می‌توانست ۲۰۰۰ یورو ارز از صرافی تامین کند هم‌اکنون به ۵۰۰۰ یورو افزایش پیدا کرده است. اگر کسری در این زمینه وجود داشته باشد و صرافی‌ها با کسری مواجه شوند از طریق بانک مرکزی آن را جبران و تامین خواهیم کرد.

رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد: بانک مرکزی توانایی تامین اسکناس را دارد. زمانی که سامانه ناخدا راه بیفتد مستندات آن را هم ارائه می‌کنم.

فرزین درباره ابهامات مطرح شده در زمینه بخشنامه اخیر صادر شده برای صرافی‌ها توضیح داد: پس از صدور این بخشنامه ابهاماتی مطرح شد که آن را توضیح خواهم داد. یکی از این مسائل این بود که گفتیم رفع تعهد ارزی یعنی خرید و فروش ارز صادراتی توسط بانک مرکزی صورت بگیرد، اما در مقابل به صرافی‌ها اجازه خرید و فروش ارز را دادیم. از سوی دیگر تصویری ایجاد شده که محدودیت برای خرید و فروش ارز توسط صرافی‌ها به وجود آمده است، اما در این بخشنامه به صرافی‌ها اجازه دادیم تا سقف ۳۰ هزار یورو ارز خریداری کنند و اگر به عنوان مثال صرافی‌ای ۱۰۰ هزار یورو ارز خرید باید ۷۰ هزار تای آن را بفروشد.

وی ادامه داد: در بخشنامه جدید فرصت حضور جدیدی به صرافی‌ها داده‌ایم و به آن‌ها گفته‌ایم به هر فرد می‌توانند تا ۵۰۰۰ یورو ارز بفروشند و اگر محدودیت سقف خرید برای صرافی‌ها تعیین کردیم به دلیل این است که می‌خواهیم معاملات ارز به سمت عرضه مثبت باشد.

رئیس کل بانک مرکزی بیان کرد: این اقدامات و برنامه‌ها به صورت مستمر ادامه دارد و مذاکراتمان با همه کشور‌های طرف تجاری ایران که منابع ارزی در آنجا داریم ادامه پیدا می‌کند و هم‌اکنون روابط خوبی با بانک‌های مرکزی قطر، امارات و عراق داریم.

فرزین با اشاره به بیش از ۳۲ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی در ۹ ماهه امسال گفت: در گذشته محدودیت‌هایی برای ارز به دلیل تحریم داشتیم که در حال حاضر منابع ارزی‌مان آزاد شده و مردم می‌توانند نیاز ارزی خود را تامین کنند، اما با وجود این شرایط در یک فضای ذهنی برای کشور محدودیت ایجاد کردند و در فضای مجازی نرخ‌هایی تحت عنوان نرخ بازار آزاد منتشر می‌شود. البته در بازار آزاد هم ورود می‌کنیم و برخلاف گذشته سعی می‌کنیم در این بازار هم نرخ‌سازی کنیم، چراکه هدف ایجاد ثبات ارزی در کشور است.

وی با اشاره به اینکه به عمان هم سفری خواهم داشت، گفت: اگر از روز سه‌شنبه که خرید و فروش ارز توسط صرافی‌ها آغاز می‌شود محدودیتی برای صرافی‌ها به وجود بیاید در بازار متشکل در قالب حراج به آن‌ها ارز می‌فروشیم و به دنبال این هستیم که در بازار آزاد به یک نرخ‌ساز تبدیل شویم. همچنین در بازار مبادله ارز و طلا علاوه بر اسکناس، حواله را هم راه‌اندازی می‌کنیم و در آینده و پس از تامین همه نیاز‌های ارزی به دنبال استفاده از دیگر ابزار‌های لازم و ممکن مانند سوآپ هم خواهیم رفت.

رئیس کل بانک مرکزی خاطرنشان کرد: تامین ارز برای کالا‌های اساسی، مواد اولیه و ماشین‌آلات در اولویت قرار دارد و از آنجا که تقریبا همه ارز تامین شده متعلق به منابع حاصل از فروش نفت و محصولات پتروشیمی آن را با متوسط قیمت ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان برای نیاز‌های اساسی تامین خواهیم کرد که البته ممکن است برخی از صادرکنندگان دیگر نتوانند ارز خود را با این قیمت عرضه کنند که در این راستا به دنبال راه‌اندازی بازار دومی هستیم تا از طریق مشوق‌ها و یارانه‌های صادراتی بتوانیم به‌گونه‌ای عمل کنیم که صادرکنندگان این دسته از کالا‌ها مانند خشکبار از فروش ارزشان متضرر نشوند.

نظر شما