شناسهٔ خبر: 5835297 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

«آیپک» سخنان جان کری درباره PMD را نگران‌کننده خواند

بعد از سخنان وزیر خارجه آمریکا مبنی بر اینکه لزومی ندارد تحریم‌ها بعد از حل کامل مسئله ابعاد نظامی احتمالی برنامه هسته‌ای ایران حل شود، «آیپک» از موضع واشنگتن در این باره ابراز نگرانی کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، بعد از سخنان «جان کری» مبنی بر اینکه لزومی ندارد تحریم‌ها بعد از حل کامل مسئله ابعاد نظامی احتمالی برنامه هسته‌ای ایران (PMD) حل شود، کمیته امور عمومی آمریکا - اسرائیل موسوم به «آیپک» از موضع آمریکا در قبال مذاکرات هسته‌ای با ایران ابراز نگرانی کرد.

جان کری روز سه‌شنبه که طی یک کنفرانس ویدئویی در سالن برگزاری نشست خبری روزانه وزارت خارجه آمریکا با خبرنگاران سخن می‌گفت، در پاسخ به این سئوال که «آیا حل تمام و کمال موضوع PMD بخشی از شروط توافق با ایران و اقدام برای تخفیف یا تعلیق تحریم‌ها علیه این کشور است یا اینکه موضوعی محل مناقشه و قابل مذاکره است؟»، گفت: «ابعاد نظامی احتمالی، در بحث‌های مربوط به این قضیه قدری تحریف می‌شود، به این خاطر است که ما اصراری روی این نداریم ایران درباره آنچه در یک مقطع زمانی، یا هر زمان دیگر انجام داده، توضیح دهد. ما می‌دانیم آنها چه کاری انجام داده‌اند. شکی نداریم. از فعالیت‌های نظامی معینی که آنها مشغول انجام آن بودند، آگاهی کامل داریم».

وزیر خارجه آمریکا در ادامه افزود: «چیزی که درباره آن نگران هستیم، زمان‌های بعدتر است. برای ما حیاتی است بدانیم که این فعالیت‌ها در زمان‌های بعدتر، متوقف شده‌اند و اینکه بتوانیم به روشی مشروع آن فعالیت‌ها را از بین ببریم».

«ابعاد نظامی احتمالی» به ادعاهای مربوط به تحقیقات در زمینه چاشنی‌های انفجاری گفته می‌شود که بر پایه اسنادی غیرمستند علیه برنامه هسته‌ای ایران مطرح شده‌اند. مطابق این ادعاها، ایران پیش از سال 2003 دست به انجام این تحقیقات برای دست‌یابی به سلاح‌های اتمی زده است. جمهوری اسلامی ایران هم همواره قویاً این ادعاها را رد کرده است. «محمد البرادعی» مدیر کل وقت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در آن زمان در صحت این اسناد ادعایی که به «اسناد لپ‌تاپ» معروفند تردید جدی ابراز کرده است.

ایراد این سخنان موجب شد «جان کربی» سخنگوی جدید وزارت خارجه آمریکا به توضیح و تفسیر سخنان جان کری بپردازد و برداشته شدن تحریم‌های ایران را منوط به ارائه دسترسی‌های مورد درخواست آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به این نهاد بداند و بگوید: «ما پیش از این هم تأکید کرده‌ایم و باز هم تأکید می‌کنیم که ایران باید اجازه بازرسی از جنبه‌های احتمالی نظامی برنامه هسته‌ای خود را به آژانس بین‌المللی بدهد».

وی افزود: «هیچ تغییری در موضع ما در مذاکرات ایجاد نشده و مسئله ابعاد نظامی احتمالی (برنامه هسته‌ای) ایران باید حل شود».

با این حال، به نوشته روزنامه «جروزالم‌پست»، «آیپک» با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: «اظهارات وزیر خارجه‌ نشان می‌دهد احتمال دارد آمریکا از درخواست‌های قبلی خود مبنی بر پاسخگویی کامل ایران به سئوالات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی عقب نشیند و این احتمال را به وجود آورده است که توافق مورد نظر از اساس خدشه‌دار شود». 

در این بیانیه آمده: «رئوس شفاف فعالیت هسته‌ای گذشته ایران برای تعیین خط مبنای برنامه هسته‌ای این کشور - از جمله گریز هسته‌ای- به منظور بررسی اقدامات آینده، ضروری است».

در ادامه این بیانیه آمده: «آمریکا و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی میزان ظرفیت‌های هسته‌ای ایران را نمی‌دانند. زمانی که در ماه آوریل از جان کری سئوال شد آیا ایران باید به عنوان بخشی از توافق فعالیت‌های هسته‌ای نظامی خود در گذشته را افشا سازد، وی پاسخ داد «ایرانی‌ها باید این کار را انجام دهند. این کار انجام خواهد شد. اگر قرار باشد توافقی صورت گیرد این کار باید انجام شود».

انتهای پیام

نظر شما