شناسهٔ خبر: 58331554 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

سوئد: اقدامات تحریک‌آمیز اسلام‌ هراسانه وحشتناک است

تهران-ایرنا- وزیر امورخارجه سوئد در واکنش به انتقادهای شدید جهانی به دلیل صدور مجوز برای اهانت به مقدسات مسلمانان در پایتخت این کشور، در توئیتر نوشت: اقدامات تحریک‌آمیز اسلام‌هراسانه، وحشتناک است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، در پی بالا گرفتن اعتراضات شدید جهانی به دولت سوئد به دلیل فراهم آوردن زمینه و صدور مجوز برای اهانت به مقدسات مسلمان به بهانه آزادی بیان در این کشور، حالا دولت سوئد قصد دارد آب رفته را به جوی بازگرداند.

در همین رابطه توبیاس بیلستروم وزیر امورخارجه این کشور شنبه شب در توئیتر خود نوشت: اقدامات تحریک‌آمیز اسلام‌هراسانه، وحشتناک است.

وی افزود: سوئد از آزادی بیان گسترده‌ای برخوردار است، اما این به معنی حمایت من یا دولت سوئد از نظراتی که در بستر آزادی بیان عنوان می‌شود، نیست.

به گزارش ایرنا، سخنگوی وزارت امورخارجه جمهوری اسلامی ایران تداوم هتک حرمت قرآن کریم در کشورهای اروپایی را که این بار در سوئد رخ داد، قویا محکوم کرد.

ناصر کنعانی روز شنبه گفت: متأسفانه برخی کشورهای اروپایی همچون گذشته به بهانه واهی حمایت از آزادی بیان، دست عناصر افراط گرا و تندرو را در مسیر نفرت‌پراکنی علیه مقدسات و ارزش‌های اسلامی باز می‌گذارند و به‌رغم شعارهای زیبای حقوق بشری، اسلام‌ستیزی و اسلام‌هراسی را در جوامع خود نهادینه می‌کنند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی افزود: تکرار هتک حرمت به کتاب آسمانی یک و نیم میلیارد مسلمان، مصداق بارزی از نفرت پراکنی و ترویج خشونت علیه تمام مسلمانان است و اینگونه اقدامات هیچ نسبتی با آزادی بیان و عقیده ندارد.

کنعانی تاکید کرد: افکار عمومی جهان اسلام انتظار دارند دولت سوئد از تکرار این قبیل رفتارهای اسلام ستیزانه جلوگیری کرده و عاملان جریحه دار کردن احساسات مسلمانان را بی مجازات نگذارد.

وزیر خارجه ترکیه نیز روز شنبه در این رابطه گفت: سوزاندن قرآن، دشمنی با اسلام و مسلمین است و آزادی شخصی به شمار نمی‌رود.

مولود چاووش اوغلو افزود: آنکارا سفیر سوئد را در اعتراض به سوزاندن قرآن کریم مقابل سفارت ترکیه در استکهلم احضار کرد.

وی گفت: سفیر ترکیه در سوئد نیز با توبیاس بیلستروم وزیر خارجه سوئد دیدار و ناخرسندی آنکارا را درباره اجازه دادن دولت سوئد به تظاهرکنندگان برای اهانت به قرآن را به وی اعلام کرد.

چاوش اوغلو تصریح کرد: دولت‌های غربی اجازه اهانت به کتاب‌های دیگر ادیان را نمی‌دهند ولی هرگونه اهانت به مسلمانان و مقدسات آن‌ها را به آزادی بیان تعبیر می‌کنند.

دفتر سیاسی جنبش انصارالله یمن نیز شنبه‌شب ضمن محکوم کردن اهانت به قرآن کریم در سوئد، از مسلمانان جهان خواست تا پاسخ قاطعی به اقدامات خصمانه علیه مقدسات بدهند.

انصارالله یمن دولت سوئد را متحمل تبعات اهانت به مقدسات اسلامی دانسته و تأکید کرد که اتفاق افتاده بسیار رذیلانه است و چهره غیر مسئولانه‌ای برای دولتی که اجازه چنین کارهایی می‌دهد را نشان می‌دهد.

پاکستان هم هتک حرمت به قرآن کریم در سوئد را قویا محکوم و از مقامات این کشور جلوگیری از اقدامات اسلام‌هراسانه و احترام به احساسات مسلمانان جهان را مطالبه کرد.

وزارت امورخارجه پاکستان با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که اسلام‌آباد نگرانی‌های جدی خود را به مقامات سوئد منتقل کرده و ما از آنها می‌خواهیم که مراقب احساسات مردم پاکستان و مسلمانان در سراسر جهان باشند و برای جلوگیری از اقدامات اسلام‌هراسانه گام بردارند.

در این بیانیه آمده است: جامعه بین‌الملل باید یک عزم مشترک علیه اسلام‌هراسی، بیگانه‌هراسی، عدم تحمل و تحریک به خشونت بر اساس مذهب یا اعتقاد نشان دهد و برای ارتقای هماهنگی بین ادیان و همزیستی مسالمت‌آمیز همکاری کند.

نظر شما