شناسهٔ خبر: 58330849 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

دادگاه یوونتوس را با کسر ۱۵ امتیاز جریمه کرد

سقوط آزاد بانوی‌پیر

روزنامه جوان

صاحب‌خبر -

بانوی پیر باز هم به خاطر جرائم مالی نقره‌داغ شد. همانطور که انتظار می‌رفت اتهامات وارده به باشگاه یوونتوس از سوی دادگاه مورد تأیید قرار گرفت و ۱۵ امتیاز از این تیم در سری آ کسر شد. مدت‌ها بود که دادستانی شهر تورین پرونده‌های مالی بیانکونری را زیر ذره‌بین گذاشته بود و انتظار آن می‌رفت که تمامی اتهامات اعلام شده کاملاً درست باشد. بررسی‌های دقیق دادستان این شهر در خصوص تخلفات گسترده مدیران یوونتوس در نهایت باعث شد دادستان فدراسیون فوتبال ایتالیا شدیدترین تنبیه را برای این باشگاه در نظر بگیرد.

این اولین‌باری نیست که راه‌راه‌پوشان تورین به خاطر سوءمدیریت‌های گسترده در باشگاه محبوب خود انگشت‌نما می‌شوند. در گذشته یک‌بار یوونتووس به خاطر تبانی و جرائمی از این دست به دسته B سقوط کرده بود و حالا همان اتفاقات برایش تکرار شده است. هواداران یووه باید خوشحال باشند که در جریمه در نظر گرفته شده تنها امتیاز از دست می‌دهند و مجبور نیستند دوباره از دسته پایین‌تر به دسته اول صعود کنند.
داستان از این قرار است که صورت‌های مالی باشگاه طی سال‌های ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۰ بسیار مشکوک و مبهم بود. گویا مدیران یووه از ارائه مدارک واقعی مالی خودداری کرده و اسنادی جعلی به مقامات فدراسیون تحویل داده‌اند. از جمله نکاتی که در پرونده بانوی پیر حسابی جلب توجه کرده، بحث پرداخت دستمزد به بازیکنان است. پس از شیوع کرونا باشگاه‌های مطرح اروپایی برای کاهش هزینه‌ها و جبران مشکلات مالی، اقدام به کاهش دستمزد بازیکنان خود کردند. یوونتوس نیز به این کمپین پیوست و قرار بود دستمزد بازیکنان این تیم به‌ویژه ستاره‌های یووه کاهش یابد، اما برخلاف ادعای مدیران، باشگاه مخفیانه دستمزد و پاداش بازیکنان را به آن‌ها داده، ولی از پرداخت مالیات فرار کرده است! حقوق ۲۰ میلیون یورویی کریس رونالدو از جمله حقوق‌های نجومی پرداخت شده در این دوره بود.
جعل، تخلفات مالی و فرار‌های مالیاتی باعث شد تا دادستان تورین درخواست کاهش ۹ امتیازی از یوونتوس را ارائه دهد. در ادامه ۱۶ مدیر یووه تحت بازجویی قرار گرفتند. در نهایت دادستان فدراسیون فوتبال ایتالیا رأی به کسر ۱۵ امتیاز از یوونتوس و اعمال محرومیت برای مدیران متخلف داد. در بیانیه فدراسیون آمده است: «دادگاه استیناف به ریاست ماریو لوئیجی تورسلو درخواست بازگشایی پرونده تخلف باشگاه یوونتوس در اعلام سود‌های سرمایه را که قبلاً در آن تبرئه شده بود پذیرفته است. به این ترتیب یوونتوس با جریمه ۱۵ امتیازی مواجه شده و جریمه‌هایی نیز برای ۱۱ مدیر این باشگاه در نظر گرفته شده است.» همه اعضای هیئت‌مدیره و رئیس باشگاه ابتدای آذرماه استعفا کرده بودند، اما این مسئله در محرومیت آن‌ها تأثیری نداشت. آندره آنیلی، رئیس باشگاه (دو سال)، فابیو پاراتیچی مدیر ورزشی پیشین (دو سال و نیم)، فدریکو کروبینی مدیر ورزشی باشگاه (۱۶ ماه) و پاول ندود نایب‌رئیس باشگاه (هشت ماه) از جمله افراد محروم شده هستند. دادستانی ایتالیا مدارک سایر باشگاه‌ها را نیز بررسی کرد. علاوه بر یووه، باشگاه‌های سمپدوریا، پروورچلی، جنوا، پارما، پیزا، امپولی، نوارا و پسکارا و مدیران آن‌ها نیز با اتهاماتی روبه‌رو بودند، ولی پس از بررسی‌های لازم همه آن‌ها تبرئه شدند.

شاگردان آلگری با تلاش فراوان نتایج ضعیف را جبران کرده و خود را تا رده سوم جدول بالا کشیده بودند. منتها رأی صادره دوباره این تیم را به وضعیت بحرانی گذشته بازگرداند. یوونتوس با کسر ۱۵ امتیاز تا رده دهم جدول سری آ پایین آمد و عملاً هیچ امیدی به آینده نخواهد داشت. این در حالی است که حتی حرف از برکناری سرمربی نیز زده می‌شد، ولی با در نظر گرفتن وضعیت جدید باید دید مدیران باشگاه چه تصمیمی خواهند گرفت. باشگاه یوونتوس پس از این اتفاق بیانیه‌ای صادر کرد و از درخواست تجدیدنظر خبر داد: «باشگاه فوتبال یوونتوس منتظر انتشار دلایل این تصمیم است و از هم‌اکنون درخواست تجدیدنظر را به دیوان عالی عدالت ورزشی مطابق با شرایط قانون عدالت ورزشی اعلام می‌کند.» احکام صادر شده قابل اجرا هستند و حتی افرادی، چون پاراتیچی که هم‌اکنون مدیر فوتبال تاتنهام است هم باید دوران محکومیتش را سپری کند. از طرفی این احتمال وجود دارد که یوفا نیز بعد از صدور این احکام مجازات‌هایی را برای یوونتوس در نظر بگیرد. گفته می‌شود اعمال محرومیت سه ساله از رقابت‌های اروپایی می‌تواند یکی از مجازات‌های احتمالی اتحادیه فوتبال اروپا در قبال باشگاه متخلف ایتالیایی باشد.

نظر شما