شناسهٔ خبر: 58329271 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

معاون وزیر نفت:

افزایش ظرفیت تولید فرآورده در دستور کار است

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی گفت: افزایش ظرفیت تولید فرآورده در دستور کار قرار گرفته است و پروژه‌هایی نیز به این منظور در شرکت‌های پالایشی در حال اجرا داریم که باید تسریع شود. در شرکت پالایش نفت اصفهان، ۱۲ میلیون نفت کوره تولیدی باید کیفی‌سازی شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، جلیل سالاری در آیین امضای تفاهمنامه قرارداد سه‌جانبه تأمین، انتقال و توزیع فرآورده‌های نفتی حوزه شرکت‌های زنجیره‌ای توزیع سوخت (برندینگ) که بعدازظهر امروز (شنبه، یکم بهمن‌ماه) برگزار شد، گفت: گام نخست این طرح در پالایشگاه تبریز به‌صورت محدود آغاز و مقرر شد در یکی از کلانشهرها نیز اجرایی شود تا بتوانیم به‌تدریج، ظرفیت انتقال را ایجاد و خود منطقه، فرآورده را عرضه کند.  

وی افزود: عرضه فرآورده ازسوی تولیدکننده از جمله اهداف طرح برندینگ  بود که جایگاه و عرضه‌کننده، خود صاحب حمل و نقل هستند و فرآورده را از مخزن انبار شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی دریافت کرده و در منطقه مصرف‌کننده تحویل دهد.

معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش با تأکید بر اینکه این طرح به‌عنوان پایلوت در پالایشگاه اصفهان اجرایی و آسیب‌شناسی می‌شود و دیگر پالایشگاه‌ها نیز وارد می‌شوند و حداقل حوزه درون‌شهری را پوشش خواهند داد، گفت: بحث‌های برون‌شهری و ... نیز در بقیه سیاست‌ها و روابط مالی به‌تدریج اتفاق خواهد افتاد تا بتوانیم مصرف‌کنندگان عمده را مدیریت کنیم و مانع انحراف از مسیر شویم و در عین حال کیفی‌سازی را بهبود ببخشیم که این موضوع سبب یکپارچگی تولید، توزیع و مصرف خواهد شد.

سالاری با اشاره به اینکه امروزه شرکت‌هایی که صاحب مجاری عرضه هستند، زیر پوشش تولیدکننده قرار می‌گیرند و کار تولید را به موازات آن انجام می‌دهند که گام بزرگی در حوزه برندینگ به شمار می‌آید، گفت: امیدواریم بتوانیم برندسازی واقعی را در مجموعه شرکت شکل دهیم و ساماندهی کنیم. مجوزهایی که در گذشته در این حوزه ارائه شده بود، غربالگری شده است و اگر این پوشش‌ها انجام شود، در عمل هم از مشتری دفاع می‌شود و هم تولیدکننده محصول خود را عرضه و از محصول خود دفاع می‌کند و به نوعی سیاست مدیریت مصرف سوخت نیز در کشور اتفاق خواهد افتاد.

وی تأکید کرد: امیدواریم این تفاهم‌نامه زمینه‌ای برای اقدام‌های بعدی شود و در پالایشگاه‌های دیگر نیز اتفاق بیفتد و بتوانیم محصول را به‌صورت مستقیم به‌دست مصرف‌کننده برسانیم و سیاستی که در طرح برندینگ نهفته است، در همه ابعاد در این قرارداد پیاده‌سازی شود و زیرساختی که در شرکت حمل و نقل اصفهان تشکیل شده است، در دیگر شرکت‌های پالایشی نیز شکل بگیرد.

افزایش ظرفیت انتقال فرآورده در چرخه حمل و نقل

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی بیان کرد: امیدواریم با مجوزی که با مجموعه‌های بانکی برای واردات خودرو به شرط اسقاط امضا شد، بتوانیم ظرفیت انتقال را در چرخه حمل و نقل افزایش دهیم و بخش بیشتر مجاری عرضه داخل شهری به این طرح اضافه شود و بتوانیم از این ظرفیت در مواقع بحران استفاده کنیم.

سالاری با اشاره به اینکه به لحاظ مدیریت مصرف نیز اقدام‌هایی شده تا در سبد حمل و نقل تغییراتی انجام شود و حمل و نقل ریلی را یک اولویت قرار دهیم، افزود: امروز هم ظرفیت‌هایی در جنوب کشور ایجاد شده است و در حوزه توسعه شبکه خطوط نیز اقدام‌هایی در حال اجراست که به لحاظ تأمین امنیت انرژی و مسائل محیط زیستی اثربخش است.

وی با اشاره به اینکه پیش از این مجاری عرضه نظام کارمزدی به سمت حق‌العمل کاری پیش می‌رفت، تأکید کرد: امیدواریم پس از این، شرکت‌های پالایشی که صاحب تولید فرآورده هستند، مستقیم ارتباط میان تولیدکننده، توزیع‌کننده و مصرف کننده را محقق کنند.

تأمین مطلوب سوخت جایگزین در شرایط افت فشار شبکه گاز خانگی با تلاش کارکنان پالایش و پخش

معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش همچنین درباره سوخت‌رسانی در شرایط افت فشار شبکه گاز خانگی کشور گفت: در شرایط ناترازی گاز که تا پایان هفته جاری ادامه دارد، به همکاران خود خداقوت می‌گویم که به‌صورت شبانه‌روزی در آماده‌باش کامل بودند و در مناطق نیز تلاش کردیم این چالش و مشکل سوخت‌رسانی را در نیروگاه‌ها به‌طور کامل حل کنیم.

سالاری ادامه داد: ‌در بخش‌هایی که با افت فشار روبه‌رو شده بودند و جایگاه‌های عرضه سی‌ان‌جی قطع شده بود، در حوزه خانوار و صنایع با همکاری و همدلی مجموعه شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی و نشست‌های روزانه با مجموعه نیرو، شرکت گاز و دیسپچینگ وزارت نیرو و شرکت گاز هماهنگی‌های لازم انجام شد و خوشبختانه توانستیم، عرضه سوخت جایگزین، بنزین در بخش حمل و نقل و تأمین سوخت صنایع و نیروگاه‌ها را پوشش دهیم.

وی افزود: توزیع روزانه ۱۲۰ میلیون لیتر سوخت در حوزه نیروگاهی، ۱۰۵ میلیون لیتر بنزین در بخش حمل و نقل، ۸۵ میلیون لیتر نفت گاز، ۱۵ میلیون لیتر در حوزه صنایع و حمل و نقل عمومی و تامین سوخت دیگر بخش‌ها نظیر صنایع سیمان عدد بزرگی است که به لطف خداوند و تلاش همکاران من در مجموعه تولید و دحمل و نقل محقق شد و توانستیم شمال‌شرق کشور را به‌صورت کامل پوشش دهیم.

معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش تأکید کرد: امیدواریم در هفته پیش رو نیز با برنامه‌ریزی‌های انجام شده چالشی نداشته باشیم و مردم دچار مشکل نشوند، وسایل گرمایشی لازم پیش‌بینی شده و ذخیره‌سازی لازم در حوزه گاز مایع انجام شده است.

وی تأکید کرد: تکلیف قانونی ما این است که نفت کوره به لحاظ گوگرد به نیم درصد برسد، یکی از تکالیف ما کیفی‌سازی است که با ترکیب جدید هیئت مدیره و تلاشی که همکاران من در پالایشگاه دارند، امیدواریم این پروژه به‌سرعت اجرایی شود و نفت کوره تولیدی در این پالایشگاه به فرآورده‌های کیفی سبک تبدیل شود.

انتهای پیام

برچسب‌ها:

نظر شما