شناسهٔ خبر: 58326801 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: دفاع پرس | لینک خبر

چشم‌انداز عراقی - ایرانی - ترکی برای پایان حضور تروریست‌ها در شمال عراق

وزیر خارجه عراق در حاشیه اجلاس سالانه داووس از تدارک یک چشم انداز عراقی-ایرانی-ترکی در خصوص نحوه پایان دادن به حضور گروه‌های تروریستی در منطقه کردستان عراق خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، «فؤاد حسین» وزیر خارجه عراق در حاشیه نشست سالانه داووس در میزگردی با عنوان «خاورمیانه، نقطه تلاقی یا میدان نبرد» حضور یافت. در این میزگرد علاوه بر وزیر خارجه عراق، «فیصل بن فرحان» وزیر امور خارجه عربستان، «کیسی اولنکرن» وزیر دفاع هلند، «محمد العسیس» وزیر دارایی اردن و «هانس گروندبرگ» فرستاده ویژه سازمان ملل به یمن نیز شرکت داشتند.

به اعلام وبگاه اطلاع‌رسانی وزارت خارجه عراق و وبگاه الفرات، وزیر خارجه عراق در این میزگرد تصریح کرد: عراق از سال ۲۰۰۳ مسیر دموکراسی را برای مقابله با وضعیت داخلی کشور و پیوند سیاست داخلی و منطقه‌ای در مواجهه با تنش‌های منطقه دنبال کرده است.

وی جایگاه کنونی عراق را به دلیل داشتن روابط خوب با بسیاری از کشور‌های جهان و سرمایه‌گذاری بر روی این روابط برای ایفای نقشی مهم و اساسی خوب دانست و از ضرورت نیاز به امنیت منطقه‌ای با استفاده از ادبیات گفتگو برای کاهش تنش‌ها سخن گفت.

فؤاد حسین در ادامه درباره وجود برخی تهدید‌ها و چالش‌های تداوم وجود اردوگاه‌ها در سوریه به‌ویژه مناطق نزدیک مرز عراق که گروه‌های تروریستی داعش در آن‌ها فعالیت هشدار داد.

وزیر خارجه عراق تاکید کرد که امنیت در داخل عراق بر امنیت منطقه تاثیر می‌گذارد و بالعکس. برای کاهش تنش و برقراری امنیت در منطقه نیز باید از زبان گفتگو استفاده کرد.

وی تصریح کرد: عراق مخالف هرگونه جنگی است و مشکلاتی با ترکیه و ایران بر سر تجاوز‌هایی که به عراق به بهانه وجود سازمان‌های مسلحی که امنیت مناطق کشور‌های همسایه را تهدید می‌کنند، صورت می‌گیرد، دارد.

فؤاد حسین در ادامه توضیح داد: دولت عراق این چالش امنیتی مشترک بین بغداد، تهران و آنکارا در خصوص این گروه‌ها و سازمان‌ها را روی میز گفتگو گذاشته و در حال آماده‌سازی چشم‌اندازی برای پایان حضور آن‌ها در سایه التزام به قانون اساسی عراق است.

وی ضمن پیشنهاد انجام گفتگو‌های فشرده و به صورت مشارکتی، تاکید کرد که زبان گفتگو تنها راه حل مشکلاتی است که باید از داخل خود کشور‌های همسایه و برخی از آن‌ها از طریق دولت عراق حل شود.

وزیر خارجه عراق دو روز پیش نیز در گفتگو با همتای هلندی تصریح کرد که سیاست خارجه عراق مبتنی بر نزدیک کردن دیدگاه‌های کشور‌های همسایه و تأکید بر اصل گفتگو است که در راستای حفظ امنیت و ثبات منطقه است. این مسئله بر امنیت جهان نیز تأثیر خواهد گذاشت.

تاکنون ایران طی چندین مرحله مواضع گروهک‌های تروریستی در منطقه کردستان عراق را که هدف قرار داده و نیروی زمینی سپاه پاسداران هشدار داده که تا برچیده شدن مقر‌های گروهک‌های تروریستی و پایبندی مقامات منطقه کردستان به تعهدات و مسئولیت‌های خود، با قاطعیت ادامه خواهد داشت.

حمله قاطع جمهوری اسلامی ایران به مقر کومله و گروهک‌های تروریستی در شمال عراق پس از هشدار‌های مکرر به دولت مرکزی و منطقه کردستان عراق صورت گرفت.

از سوی دیگر، ارتش ترکیه به بهانه مبارزه با پ. ک. ک در شمال عراق پایگاه و حضور نظامی دارد و مدت‌هاست با ادعای مقابله با گروه تروریستی پ. ک. ک در حال نقض تمامیت ارضی شمال عراق است و تاکنون صد‌ها روستا به دلیل حملات ترکیه در شمال عراق و سوریه خالی از سکنه شده است. گروه پ. ک. ک که در ۳۵ سال گذشته با دولت آنکارا در تقابل نظامی است از سوی ترکیه، آمریکا و اتحادیه اروپا به عنوان گروه تروریستی شناخته می‌شود.

پایان پیام/ 141

نظر شما