شناسهٔ خبر: 58326064 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت نیرو | لینک خبر

مشاور وزیر نیرو در حاشیه نمایشگاه کنگره بین‌المللی بانوان تاثیرگذار خبر داد:

تکمیل بانک اطلاعاتی بانوان تاثیرگذار صنعت آب و برق/ حضور زنان فناور با ارائه دستاوردهای ویژه

معصومه قلباربند

مشاور وزیر نیرو در امور زنان و خانواده، از تهیه و تکمیل بانک اطلاعاتی بانوان تاثیرگذار صنعت آب و برق خبر داد و گفت: مشارکت شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان صنعت آب و برق با محوریت بانوان در کنار معرفی دستاوردهای ارزشمند این قشر به غنای این نمایشگاه افزوده است‌.

صاحب‌خبر -

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو(پاون)، "سمیه خداپرست" در حاشیه نمایشگاه جانبی نخستین کنگره بین‌المللی بانوان تاثیرگذار، به نقش بی‌بدیل بانوان متخصص در صنعت آب و برق اشاره کرد و گفت: نخستین بار است که کنگره زنان تاثیرگذار در ایران برگزار می‌شود، در این گردهمایی همسران ریاست جمهوری 20 کشور دنیا، 60 بانوی وزیر و بانوان تجار از کشورهای مختلف حضور یافتند.
مشاور وزیر نیرو در امور زنان و خانواده با اشاره به مشارکت وزارت نیرو در نمایشگاه جانبی این کنگره بین‌المللی، افزود: خوشبختانه در نخستین دوره از نمایشگاه این رویداد بزرگ حوزه زنان، شاهد مشارکت ویژه بانوان تاثیرگذار، متخصص و توانمند صنعت آب و برق با ارائه دستاوردهای ارزشمند هستیم.

تکمیل بانک اطلاعاتی بانوان تاثیرگذار صنعت آب و برق
وی همچنین با اشاره به ارائه دستاوردها و توانمندی‌های بانوان در بخش آب و برق، ادامه داد: امور زنان و خانواده وزارت نیرو به منظور بهره‌مندی از توان و ظرفیت بانوان متخصص و توانمند، بانک اطلاعاتی خود را شامل بانوان نخبه، مخترع، مولف، فناور و دانش‌بنیان و صاحب ثبت اختراع تکمیل کرده است.
خداپرست با اشاره به مشارکت ویژه شرکت‌های دانش بنیان و فناور صنعت آب و برق با محوریت بانوان در این دوره از نمایشگاه، اظهارکرد: هم‌اکنون شاهد حضور هفت شرکت‌ دانش‌بنیان و فناور در این نمایشگاه و در غرفه وزارت نیرو هستیم که به ارائه محصولات ارزشمند به منظور بهینه‌سازی مصرف آب و برق و افزایش بهره‌وری و راندمان این بخش پرداخته‌اند.
رئیس کمیته نخستین کنگره بین المللی بانوان تاثیرگذار وزارت نیرو با اشاره به ثبت اختراع پنج محصول صنعت آب و برق و ارائه آن در غرفه وزارت نیرو، اضافه کرد: در همین راستا 30 کتاب با موضوع صنعت آب و برق ارائه و معرفی شده است.

معرفی پهپاد بازرس خطوط انتقال برق در غرفه وزارت نیرو
وی از فعالیت‌های شاخص صورت گرفته توسط بانوان توانمند صنعت برق سخن به میان آورد و گفت: ساخت پهپاد به عنوان بازرس خطوط انتقال برق از جمله محصولاتی است که در این نمایشگاه معرفی شده است؛ این پهپاد ضمن بازرسی از خطوط توزیع برق در برخی موارد قادر به رفع معایب و اشکالات پیش آمده در این زمینه است.
خداپرست، پوشش نانو برای مقره‌ها را از دیگر محصولات ارائه شده شرکت‌های فناور در این دوره از نمایشگاه عنوان و تصریح کرد: این محصول نیز مانع از قطعی برق در استان‌های جنوبی کشور با توجه به رطوبت هوا خواهد شد.
مشاور وزیر نیرو در امور زنان و خانواده در ادامه با اشاره به دیگر محصولات ارائه شده صنعت برق در غرفه وزارت نیرو اظهار کرد: در این باره نیز در کنار شرکت‌های دانش بنیان، شاهد حضور بانوی متخصص با ثبت اختراع 15 محصول هستیم که چالش‌های حوزه صنعت آب در ساخت این محصولات به خوبی دیده شده است.

اهمیت تجاری‌سازی محصولات دانش‌بنیان ساخته‌شده توسط بانوان
وی تجاری‌سازی محصولات ارائه شده صنعت آب و برق توسط بانوان تاثیرگذار این عرصه را در بازارهای داخلی و خارجی حائز اهمیت دانست و با در نظر گرفتن حضور مسئولان و میهمانان خارجی بر تحقق این مهم ابراز امیدواری کرد.
رئیس کمیته نخستین کنگره بین المللی بانوان تاثیرگذار وزارت نیرو، بانوان متخصص را پیشران ارتقا و توسعه فرهنگ مصرف آب و برق عنوان کرد و افزود: در نخستین نمایشگاه جانبی کنگره بین‌المللی بانوان تاثیرگذار شاهد حضور موثر شرکت ایران ترانسفو در غرفه وزارت نیرو هستیم که حدود 40 درصد فعالان این شرکت را بانوان متخصص تشکیل می‌دهند.
خداپرست در ادامه با اشاره به تاکید وزیر نیرو به منظور بهره‌مندی از توان و ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان اضافه کرد: امور زنان و خانواده وزارت نیرو با توجه به این رویکرد فعالیت خود را در دوره جدید آغاز و نخستین اقدام خود را با برپایی نمایشگاه دستاوردهای بانوان متخصص صنعت کلید زد.

تکمیل زنجیره فکری برای مدیریت مصرف آب و برق خانگی با بهره‌مندی از دانش بانوان
مشاور وزیر نیرو در امور زنان و خانواده با اشاره به تشکیل کارگروه‌های تخصصی برای مدیریت مصرف آب و برق خانگی با حضور بانوان صاحب تخصص و دانش، اضافه کرد: بر این اساس تلاش شد زنجیره‌های فکری برای تحقق این مهم با حضور و بهره مندی از بانوان پیشران صنعت آب و برق را تشکیل دهیم.
وی همچنین به برگزاری جلسات متعدد در پژوهشگاه نیرو با حضور بانوان توانمند این صنعت اشاره کرد و افزود: این مهم با حمایت معاونت برق وزارت نیرو دستاوردهای خوبی را به دنبال داشته است، در این جلسات در کنار فعالیت‌های مختلف، تلاش شده امور به صورت علمی و آکادمیک دیده شوند.
رئیس کمیته نخستین کنگره بین المللی بانوان تاثیرگذار وزارت نیرو با بیان اینکه 15 درصد شاغلان صنعت آب و برق را بانوان تشکیل می‌دهند، ادامه داد: حدود 12 درصد آنها مدیر هستند و از این میزان حدود 9 درصد در سطح پایه قرار دارند، ضمن اینکه طی ماه‌های گذشته موفق به انتصاب 64 بانو در هیئت مدیره شرکت‌های آب و برق شده‌ایم.
​به گفته خداپرست، هم اکنون در صنعت آب و برق 50 مخترع، 388 پژوهشگر، 161 مولف، 279 محقق و 47 مترجم بانو فعال است.
وی حضور در مشاغل مدیریتی، مشارکت در پروژه‌های فناوری و تحقیق و توسعه، حضور در مشاغل اجرایی کارخانه‌های تولیدی و مسئولیت دانشی در حوزه‌های مهندسی صنعت آب و برق را از جمله نقش زنان در این عرصه برشمرد و خاطرنشان کرد: بازوان اجرایی این حوزه را بانوان تشکیل می‌دهند.

نظر شما