شناسهٔ خبر: 58312121 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ستاره‌صبح | لینک خبر

اخبار ضد و نقیض درباره کنکور

ستاره صبح - الهام روحانی: دولت برای امنیت برگزاری کنکور و جلوگیری از تقلب، صبح روز پنجشنبه هم‌زمان با برگزاری آزمون کنکور سراسری اینترنت همراه مشترکان قطع کرد. با این حال سوالات کنکور از برخی کانال‌های تلگرامی انتشار و توزیع شد. تصاویری از سؤالات کنکور در شبکه‌های اجتماعی پخش شد! رئیس سازمان سنجش دراین‌باره گفت: ۳۵۷ شبکه مدعی تقلب شناسایی و ۵۹ ابزار تقلب کشف‌شده است. دراین‌باره صادق الحسینی مدیرمسئول سایت اقتصاد آنلاین در واکنش به قطع اینترنت نوشت: «برای لو نرفتن سؤالات کنکور اینترنت قطع شد؛ هم مردم آسیب دیدند هم سؤالات لو رفت!» همچنین نعمت احمدی، حقوق‌دان از دادستان خواست که عوامل تقلب در کنکور را تحت پیگرد قانونی قرار دهد. همچنین یک نماینده مجلس از بررسی موضوع انتشار سوالات کنکور در مجلس خبر داد. اما هنوز مشخص نیست که آیا سؤالات کنکور لو رفته و مانند سال‌های قبل تقلب توسط عده‌ای صورت گرفته یا تدابیر امنیتی مانع تقلب شده است؟ گزارش پیشرو به این موضوع می‌پردازد.

صاحب‌خبر -

جزییات کنکور
به گزارش همشهری آنلاین با وجود قطع اینترنت در زمان برگزاری کنکور تعدادی از کانال‌های تلگرامی از انتشار سوالات کنکور در فضای مجازی خبر دادند و مدعی شدند که سوالات کنکور را در اختیاردارند و بر اساس آن پاسخ سوالات را هم داده‌اند.
عبدالرسول پور عباس، رئیس سازمان سنجش در حاشیه بازدید از حوزه آزمون سراسر گفت: در کنکور سراسر نوبت دی ۴ داوطلب ۱۳ ساله جوان‌ترین و یک فرد ۷۸ ساله مسن‌ترین شرکت‌کنندگان در این دوره از کنکور سراسر هستند. به گفته وی ۹ نفر در استان گلستان قصد داشتند اقداماتی در جهت ارسال سؤالات به خارج از حوزه امتحانی انجام دهند که با توجه به رصد قبلی ناکام ماندند. یک نفر نیز دریکی از شهرستان‌های استان آذربایجان‌شرقی اقدام به عکس‌برداری از سه صفحه دفترچه‌های خود و انتقال آن به خارج از محل برگزاری آزمون و ارسال برای پشتیبان خود کرد که این فرد نیز دستگیر شد.
شناسایی فرد کلید زن
او ادامه داد: ادعاهایی که در برخی کانال‌ها و شبکه‌های اجتماعی درباره تقلب در نوبت اول آزمون سراسر ۱۴۰۲ مطرح می‌شود، صحت ندارد و قابل‌اعتنا نیست. بر اساس بررسی‌ها و گزارش‌های دریافتی با همراهی داوطلبان و عموم مردم این آزمون در سلامت برگزار شد. در روزهای قبل یک فرد حرفه‌ای که اصطلاحاً کلید زن است را شناسایی و تحت رصد قراردادیم. این فرد طی سال‌های متمادی در آزمون ورود به دانشگاه‌ها شرکت کرده و توانایی قبولی در رشته پزشکی را دارد. او افزود: ۳۵۷ شبکه تقلب در روزهای قبل شناسایی و ۵۹ ابزار تقلب کشف‌شده است. ۵۴ نفر در تهران و کشور با هماهنگی ضابطین قضایی، پلیس فتا و وزارت اطلاعات دستگیرشده‌اند.

عکسی از سوالات کنکور 
ارسال نشده
رئیس سازمان سنجش درباره راه‌های جایگزین امنیت آزمون به جای قطعی اینترنت در حوزه‌های کنکور سراسری گفت: راه‌های جایگزین تا قبل از شروع آزمون کارایی دارد. وقتی آزمون شروع می‌شود مکانیزم عکس گرفتن از سر جلسه امتحان شروع می‌شود و عکس را در بستر اینترنت ارسال می‌کنند. وسایل عکس گرفتن هم در حد و اندازه یک دکمه پیراهن است. این دستگاه‌ها با دستگاه‌های ایکس ری هم قابل‌کشف شدن نیست. هیچ عکسی ارسال نشده است.

مسدودکننده موبایل جوابگو نیست
پور عباس خاطرنشان کرد: جمر یا مسدودکننده موبایل جوابگو نیست. چون دستگاه‌ها و دوربین‌های پیشرفته فوق جاسوسی هستند که با فرکانس‌های مخصوص کار می‌کنند. ۲۸۰۰ دستگاه آشکارساز داریم اما همین سیگنال یاب هم با چند ثانیه ارتباط نمی‌تواند کشف کند و سیگنال‌هایی که دوام چنددقیقه‌ای دارند را شناسایی می‌کنند. این دستگاه‌های شبه جاسوسی به دلیل اینکه تمام‌خودکار و هوشمند است و زدن دکمه مساوی است با ارسال عکس.

ضرورت برخورد قضایی
نعمت احمدی، حقوقدان معتقد است که لو رفتن سوالات کنکور یک جرم مشهود است و دادستان باید سریعاً برای آن دستور پیگرد قضایی صادر کند. او می‌گوید دولت باید خسارت قطع اینترنت را در این مقطع پرداخت کند، چراکه طبق شواهد این کار برای حفظ امنیت کنکور ضروری نبوده است.  نعمت احمدی، حقوقدان و استاد دانشگاه در گفت‌وگو با «فراز» تأکید کرد و گفت: ما تجهیزاتی مانند دستگاه‌های «جمر» داریم که در کشور هم موجود هستند و می‌توانند به شکل کنترل شده در محدوده‌های برگزاری آزمون کنکور در اینترنت اخلال ایجاد کنند. به شکلی که امورات عمومی مردم که از حوزه‌های آزمون فاصله‌دارند مختل نشود. اگر هدف از این اقدام حفظ امنیت کنکور بوده حال‌آنکه در همان ساعات اولیه دیدیم که سوالات کنکور لو رفته. احمدی تصریح کرد: اما از همه این‌ها مهم‌تر جرمی است که در پی قطع اینترنت برای کنکور رخ‌داده و آن هم انتشار غیرقانونی و به عبارتی لو رفتن سوالات کنکور است. نعمت احمدی ادامه داد: این مسئله از چند جهت اهمیت دارد. اول اینکه راسا جرم است، دوم اینکه باعث خدشه به حیثیت نهاد و ترتیبات برگزارکننده کنکور می‌شود و اعتماد عمومی را تضعیف می‌کند و سوم اینکه ذهن جامعه را به شکل عمومی دچار تشویش و پریشانی می‌کند. این حقوقدان افزود: خانواده‌های زیادی تمام زندگی خود را برای چند سال فدای همین مرحله کنکور فرزند خود می‌کنند و زحمات مادی و روانی زیادی را به جان می‌خرند تا این موضوع را به خوبی پشت سر بگذارند. طبیعی است که وقتی چنین اتفاقی می‌افتد وضعیت روانی و روحی این خانواده‌ها و فرزندان آنها دچار تشویش و ضربه جدی خواهد شد.

بررسی موضوع انتشار سؤالات کنکور در مجلس
عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی در مورد انتشار سؤالات نوبت اول کنکور ۱۴۰۲ گفت: باید ببینیم نظر سازمان سنجش آموزش کشور چیست؟ دفعات قبل هم گزارشاتی پیرامون انتشار سؤالات کنکور ارائه شد که سازمان سنجش آن را رد کرد. احمد حسین فلاحی، عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با ایلنا در خصوص انتشار سؤالات از جلسه نوبت اول کنکور ۱۴۰۲ با وجود محدودیت اینترنت و تلاش دولت برای جلوگیری از هر نوع تقلب، اظهار کرد: کمیسیون از قبل پیگیر این موضوع بود و همچنان به پیگیری خود ادامه خواهد داد. نماینده مردم همدان تصریح کرد: باید بخواهیم سازمان سنجش آموزش کشور حتماً طی هفته‌های آینده که جلسه کمیسیون هست این موضوع را مطرح کند و به بررسی آن بپردازیم. فلاحی در مورد راهکار جلوگیری از چنین چالشی در برگزاری آزمون سراسری بیان کرد: اگر موضوع را ریشه‌ای بررسی کنیم می‌بینیم به نظر می‌رسد برخی افراد در ۱۲ سال تحصیل در مدرسه آن‌چنان متعهد بار نیامده‌اند و می‌خواهند به هر قیمتی که شده کرسی‌های بالاتر را به دست آورند. اینکه چرا مسئله کنکور و ورود به دانشگاه باید تا این حد حیاتی شود که افراد دست به چنین کارهایی بزنند و سختی برای خودشان ایجاد کنند و بعضاً هم مثل آزمون قبلی لو بروند که همین طور هم شد و شناسایی و متحمل هزینه‌هایی شدند، قائل تأمل است.

نظر شما