شناسهٔ خبر: 58232733 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

جمهوری‌خواهان خواستار انتشار «فهرست بازدیدکننده‌ها» از منزل شخصی بایدن هستند

امیرمحمد سهرابی

پس از کشف اسناد طبقه‌بندی شده در منزل شخصی و دفاتر سابق جو بایدن، رئیس کمیته نظارت مجلس نمایندگان آمریکا خواستار انتشار فهرست افرادی شد که در منزل بایدن در ویلمینگتون واقع در شمال ایالت دلاور رفت‌وآمد می‌کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، جیمز کومر، رئیس کمیته نظارت مجلس نمایندگان آمریکا روز یکشنبه در نامه‌ای به ران کلین، رئیس دفتر جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا نوشت: بدون انتشار فهرست افرادی که به منزل رئیس‌جمهور آمریکا رفت‌وآمد کرده‌اند، مردم آمریکا هرگز نخواهند فهمید که چه کسانی به این اسناد "بسیار حساس" دسترسی داشتند.

کومر گفت که به دنبال فهرست افرادی که در عمارت مارالاگو دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا در رفت‌وآمد بودند، نخواهد بود؛ جایی که در ماه اوت در پی تفتیش اف‌بی‌آی اسناد طبقه‌بندی شده متعددی یافت شد که برخی از آن‌ها به عنوان اسناد "فوق محرمانه" ثبت شده بودند.

وی روز یکشنبه در مصاحبه با سی‌ان‌ان اظهار کرد: حس می‌کنم نیازی نباشد که زمان زیادی را صرف این کار بکنیم زیرا دموکرات‌ها طی شش سال اخیر این کار را انجام داده‌اند.

هیچ الزام قانونی برای روسای جمهور آمریکا وجود ندارد که فهرست بازدیدکنندگان از منزل یا کاخ سفید را منتشر کنند، اما با این حال دولت جو بایدن اولین فهرست را در ماه مه ۲۰۲۱ منتشر کرد و این درحالیست که دونالد ترامپ این اقدام را در سال ۲۰۱۷ با روی کار آمدنش به حالت تعلیق درآورد.

جمهوری‌خواهان اکنون به دنبال این هستند تا اسناد کشف ‌شده از بایدن را با اسنادی که از عمارت ترامپ یافت شد، مقایسه کنند. اما کارشناسان حقوقی می‌گویند که تضاد شدیدی میان این دو پرونده وجود دارد.

درخصوص پرونده بایدن، وکلای او "دفتر ملی بایگانی و مدارک آمریکا" و همچنین وزارت دادگستری این کشور را نسبت به کشف این اسناد هم در اندیشکده‌ای در واشنگتن و هم در منزل شخصی‌اش مطلع ساختند. اما درخصوص پرونده ترامپ، پس از پایان ریاست این رئیس‌جمهوری سابق آمریکا، "دفتر ملی بایگانی و مدارک آمریکا" بیش از یک سال تلاش کرد تا همه سوابق او را بازیابی کند، اما موفق به این کار نشد. هنگامی که ترامپ سرانجام در ژانویه ۲۰۲۲، ۱۵ جعبه اسناد را تحویل داد، مقامات دفتر ملی بایگانی و مدارک آمریکا دریافتند که داخل این جعبه‌ها محتویات طبقه‌بندی شده وجود دارد.

پس از آنکه این موضوع به وزارت دادگستری آمریکا ارجاع داده شد، وکلای ترامپ پرونده‌های دیگری را از عمارت مارالاگو تحویل دادند و مدعی شدند که "دیگر هیج اسنادی در این زمینه وجود ندارد." اما ادعای آن‌ها غلط از آب درآمد و در پی تفتیش اف‌بی‌آی نسبت به عمارت مارالاگو، اسناد متعددی یافت شد که برخی‌ از آن‌ها اسناد طبقه‌بندی شده بودند.

سی‌بی‌اس نیوز پیشتر گزارش داد که حدود ۱۰ سند طبقه‌بندی شده از جو بایدن مربوط به زمانی که معاون باراک اوباما، رئیس‌جمهوری اسبق آمریکا بود، در "مرکز دیپلماسی و تعامل جهانی پن بایدن"، اندیشکده‌ای در واشنگتن یافت شده است. "مرکز پن بایدن" به اسم بایدن است؛ شخصی که دائما از اواسط ۲۰۱۷ تا آغاز کارزار انتخاباتی‌اش در ۲۰۲۰ از فضای آن استفاده می‌کرد. همچنین، پس از کشف دومین بسته از اسناد طبقه‌بندی شده مربوط به دوران معاونت جو بایدن، مریک گارلند، دادستان کل آمریکا، یک بازرس ویژه را برای بررسی این اسناد طبقه‌بندی شده منصوب کرد. اما این درحالیست که یک وکیل کاخ سفید روز شنبه اعلام کرد، در بررسی‌های بیشتری که از خانه شخصی جو بایدن در ایالت دلاور آمریکا به عمل آورده، اسناد محرمانه بیشتری را در آنجا کشف کرده است.

آدام شف، رئیس کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان آمریکا نیز روز یکشنبه طی مصاحبه‌ای با ای‌بی‌سی نیوز در این خصوص عنوان داشت: ما درخواست ارزیابی را نسبت به اسناد یافت‌شده در عمارت مارالاگو عنوان کرده‌ایم. فکر کنم باید ارزیابی مشابهی نسبت به اسناد کشف‌شده در دفاتر سابق جو بایدن و همچنین منزل شخصی او داشته باشیم. مشتاقم بدانم که این اسناد چه بوده‌اند. مشتاقم بدانم که ارزیابی جامعه اطلاعاتی آمریکا در این خصوص چیست، چگونه ممکن است امنیت ملی آمریکا را به خطر انداخته باشد و اینکه آیا اقداماتی باید در این راستا انجام شود یا خیر.

انتهای پیام

نظر شما