شناسهٔ خبر: 58227198 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه رسالت | لینک خبر

تظاهرات گسترده علیه نتانیاهو در تل‌آویو و حیفا

تشنج محتضر

بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم اشغالگر قدس ، به نماد اصلی بحران در اراضی اشغالی تبدیل شده است. اختلافات جاری در میان صهیونیست‌ها به نقطه اوج خود رسیده و نتانیاهو، در کانون این بحران قرار دارد.در چنین شرایطی هر گزینه‌ای که در آینده تحقق یابد« اضمحلال یا بقای کابینه ائتلافی نتانیاهو » هر دو شکاف‌های درونی در اراضی اشغالی را تقویت و تشدید خواهد کرد. بنابراین در آینده‌پژوهی تحولات رژیم صهیونیستی، چیزی به نام ثبات متصور نخواهیم بود.

صاحب‌خبر -

گروه بین‌الملل 
بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم اشغالگر قدس ، به نماد اصلی بحران در اراضی اشغالی تبدیل شده است. اختلافات جاری در میان صهیونیست‌ها به نقطه اوج خود رسیده و نتانیاهو، در کانون این بحران قرار دارد.در چنین شرایطی هر گزینه‌ای که در آینده تحقق یابد« اضمحلال یا بقای کابینه ائتلافی نتانیاهو » هر دو شکاف‌های درونی در اراضی اشغالی را تقویت و تشدید خواهد کرد. بنابراین در آینده‌پژوهی تحولات رژیم صهیونیستی، چیزی به نام ثبات متصور نخواهیم بود. 
 صهیونیست‌ها علیه یکدیگر! 
هزاران صهیونیست در شهرهای تل‌آویو و حیفا علیه نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی تظاهرات کردند.تظاهرات ساکنان سرزمین‌های اشغالی در اعتراض به طرح اصلاح سیستم قضائی این رژیم است. طرح موسوم به اصلاح سیستم قضائی که چند روز گذشته توسط لوین منتشر شده، با هدف کنترل کامل کابینه بر انتصاب قضات ازجمله قاضی دیوان عالی رژیم صهیونیستی طراحی شده است. طرحی که قدرت دیوان عالی برای لغو قوانین و تصمیمات کابینه را به‌شدت محدود کرده و به کنست (پارلمان رژیم صهیونیستی) این امکان را می‌دهد تا قوانینی را که دادگاه موفق به لغو آن‌ها شده، با موافقت تنها ۶۱ عضو، مجددا وضع کند.
رسانه‌های عبری از زمان قدرت‌یابی کابینه جدید صهیونیست‌ها به رهبری نتانیاهو و همراهی کسانی همچون «ایتمار بن گویر» و «بزالل اسموتریچ»، گزارش‌هایی مبنی بر قصد این کابینه برای تضعیف سیستم قضائی تل‌آویو منتشر می‌کنند؛ چراکه نتانیاهو و بسیاری از متحدان افراطی‌اش پرونده‌هایی به جرم فساد و تروریسم دارند و تحت تعقیب قضائی هستند.
 هشدار باراک درخصوص جنگ داخلی در میان صهیونیست‌ها 
چند روز پیش نیز «ایهود باراک» نخست‌وزیر پیشین رژیم صهیونیستی در اعتراض به کابینه راست افراطی کنونی این رژیم به ریاست  «بنیامین نتانیاهو»  به تظاهرات و درگیری‌های خیابانی و میدانی برای سرنگونی این کابینه فراخواند. وی طی یادداشتی که در روزنامه عبری «یدیعوت آحارانوت» منتشر شد، نوشت: «اختلاف با دولت بنیامین نتانیاهو به مرحله جنگ می‌رسد و این یک هشدار واقعی است، زیرا خطر نزدیک و قریب‌الوقوع است و به فروپاشی نظام سیاسی مبتنی بر اشغال منجر خواهد شد. 
با سکوت اسرائیلی‌ها اتفاقات بد ادامه خواهد یافت لذا آن‌ها باید چشمان خود را باز کنند، از خود بپرسند که کجای این مبارزه ایستاده‌اند و پاسخ واقعی را هرچه قدر دردناک و سنگین باشد، بیابند.»
 هشدار نتانیاهو 
  نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی نسبت به فراخوان‌های اپوزیسیون به جنگ داخلی هشدار داده است. نتانیاهو  در پی تظاهرات در تل‌آویو علیه کابینه  وی، نسبت به درخواست‌های مخالفان برای جنگ داخلی هشدار داد و گفت: ما می‌خواهیم تعادل را به دولت برگردانیم، ما به بحث جدی در کمیته قانون اساسی نیاز داریم و نباید با شعارهای تحریک‌آمیز نابودی دولت و جنگ برادرکشی غرق شویم. زمانی که ما در اپوزیسیون بودیم، دعوت به جنگ برادرکشی نمی‌کردیم. از رهبران اپوزیسیون انتظار داریم با همین روحیه عمل کنند، ما قانون اصلاحات را تکمیل خواهیم کرد. وی در اظهاراتی خاطرنشان کرد: من قبل از انتخابات قول‌هایی برای انجام اصلاحات در قوه قضائیه دادم. میلیون‌ها اسرائیلی به اصلاح سیستم قضائی رأی دادند. طرحی که این روزها کابینه به دنبال اجرای آن است، قبل از تشکیل دولت برای همه روشن بود. قانون‌گذاری طرح «لوین» پس از بررسی در پارلمان توسط دولت نهایی می‌شود. ما سمت شعار کشیده نمی‌شویم. در تظاهرات شامگاه اخیر  در تل‌آویو، بنی گانتز و موشه یعلون از مقامات سابق رژیم صهیونیستی مشارکت داشتند. گانتز تأکید کرده که در اعتراض به کودتای نتانیاهو علیه اختیارات پلیس رژیم صهیونیستی و مخالفت کابینه وی با هرگونه گفت‌وگو و مذاکره، به اعتراضات خود ادامه خواهد داد.وی در جریان تظاهرات شامگاه یک‌شنبه  از دستور نیروهای امنیتی رژیم صهیونیستی برای پوشیدن جلیقه ضدگلوله نیز تمرد کرد و با آن‌ها درگیری لفظی داشت.پیش از آغاز این تظاهرات، پلیس رژیم صهیونیستی به‌طور گسترده نیروهای ضد اغتشاش را در مناطق مختلف تل‌آویو، حیفا و قدس اشغالی مستقر کرده بود.در زمان برگزاری این اعتراضات وضعیت پرتنشی بر تل‌آویو حاکم بود. تصاویر منتشر شده حاکی از آن است که پلیس رژیم صهیونیستی در جریان این تظاهرات با معترضان درگیر شده است.
 تنش‌های مزمن در تل‌آویو 
برخی منابع عبری پیش‌ازاین اعتراضات اعلام کرده بودند که معترضان در نظر دارند در جریان این تظاهرات با نیروهای پلیس وارد درگیری شوند.روزنامه یدیعوت آحارونوت نیز در گزارشی دراین‌باره نوشت: برگزار کنندگان این تظاهرات در اعتراض به دخالت‌های کابینه نتانیاهو در مسائل قضائی، وی را به آغاز اعتصابات سراسری و فلج نمودن اقتصاد اسرائیل (رژیم صهیونیستی) تهدید کرده‌اند. اسحاق هرتزوگف رئیس رژیم صهیونیستی نیز به معاریو گفت: من دو مأموریت اساسی دارم؛ نخست این‌که از ایجاد بحران بی‌سابقه و گسترده سیاسی جلوگیری کنم و دوم این‌که شکاف‌های جامعه اسرائیلی را برطرف کنم.
وی به‌شدت درباره عمق اختلافات گسترده در جامعه صهیونیستی و امکان تشدید این شکاف‌ها، ابراز نگرانی کرد.از سوی دیگر، موشه یعلون، وزیر جنگ سابق رژیم صهیونیستی به‌طورجدی به نتانیاهو هشدار داد که روند اصلاحات قانونی و دست بردن در اختیارات پلیس و نیروهای امنیتی را متوقف کند.
 بحران‌هایی که ادامه دارد
بحران‌هایی که این روزها در تل‌آویو آغازشده، نقطه آشکارساز منازعه‌ای تمام‌عیار در این رژیم جعلی و غاصب محسوب می‌شود. در مقابل، جریان مقاومت درحال رصد و تحلیل دقیق  وقایع جاری در تل‌آویو و منطقه می‌باشد. واقعیت امر این است که بودن یا نبودن نتانیاهو برای ملت‌های مسلمان و کسانی که خواستار آزادی قدس‌شریف از چنگال اشغالگران هستند، حکم یک دغدغه را ندارد.  آنچه برای مخاطبان آگاه در منطقه و جهان اسلام اصالت و موضوعیت دارد، بازگشت فلسطینیان به سرزمین مادری خود و آزادی قبله‌گاه‌اول مسلمانان است. فراتر از آن، بودن یا نبودن نتانیاهو تفاوتی در اصل ماجرا، یعنی تزریق بحران‌های مستمر و مزمن در تل‌آویو نخواهد گذاشت. بسیاری از تحلیلگران می‌گویند هر اتفاقی که در معادلات سیاسی تل‌آویو و چینش ترکیب کابینه رخ دهد، قطعا پازل‌های داخلی-امنیتی -منطقه‌ای این رژیم را بار دیگر به ضرر صهیونیست‌ها بر هم خواهد ریخت. نشانه‌هایی که امروز در تل‌آویو و حیفا مشاهده می‌شود، این فرضیه‌ها را به‌وضوح تأيید می‌کند. 

نظر شما