شناسهٔ خبر: 5818144 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسکانیوز | لینک خبر

ناگفته های بعیدی نژاد از فعالیت های سیاسی، اجتماعی خود

صاحب‌خبر - دبیرکل امور سیاسی و بین‌الملل وزارت خارجه کشورمان درباره فعالیتش در صفحه اجتماعی اینستاگرام به ارائه توضیح پرداخت.

به گزارش ایسکانیوز، حمید بعیدی‌نژاد عضو تیم هسته‌ای کشورمان در گفتگویی با صدا و سیما  از فعالیت شخصی خود در اینستاگرام و ارائه آخرین اخبار هسته ای می گوید.

متن گفتگوی بعیدی نژاد بدین شرح است:

تقريبا حدود دو ماه از زمانی كه آقای بعيدی نژاد يك صفحه شخصی در شبكه اينستاگرام باز كرده است می گذرد. با توجه به جنبه های جالب اين صفحه از جمله محتوای مطالب، شكل جذاب ارائه مطالب و همچنين پاسخگويی به سوالات متنوع مردم در آن ، اين صفحه به سرعت راه خود را ميان مخاطبين باز كرد و شبكه های رسانه ای داخلی نيز بطور مرتب مطالب اين صفحه را در رسانه های ملیر سراسر كشور منتشر می كنند. بر اين اساس بر آن شديم كه از حضور آقای بعيدی نژاد در وين حسن استفاده را بنماييم و از كم و كيف اين صفحه شخصی از ايشان اطلاعات بيشتری را كسب كنيم. 

*آقای بعيدی ژاد، اولين سوالی كه مايليم نظر شما را بپرسيم اينست كه چوا اصولا اقدام به بازكردن اين صفحه شخصی در شبكه اينستاگرام كرديد؟ 

 خب اولا كه بخصوص در سال همدلی بين مردم و دولت هر چقدر روابط و ارتباطات دولت و ملت تعميق پيدا كند، در روند حركت دولت از جمله مذاكرات هسته اي كمك بزرگی خواهد بود. من به سهم خود سعی كردم بعنوان وظيفه، اطلاع رسانی بيشتری را در حوزه مذاكرات هسته ای برعهده بگيرم و خبرهای مهم و يا يادداشت های تحليلی خود را با فوريت به سمع و نظر مخاطبان برسانم. ضمنا مخاطبين زيادی هستند كه دوست دارند با ما بعنوان اعضای تيم مذاكرات هسته ای در ارتباط باشند. بهر حال شرايط ارتباطات در سطح جهانی تغيير كرده است و نوعی از ارتباط مستقيم با مخاطبين آنهم در خصوص مباحث هسته ای كه بحث های پيچيده ای هستند و هر روز شبهات و سوالات جديدی در ذهن افراد شكل می گيرد، لازم بنظر ميرسد.

*برای اين ارتباطات چرا كار با وسايل ارتباطات و رسانه ای جمعی معمول مانند صدا و سيما و خبرگزاري ها را ادامه نداديد. 

 از اين وسايل كه بطور روزمره استفاده می كنيم. مرتب صدا و سيما و خبرگزاري ها مذاكرات را پوشش می دهند و ما هم در آنها حضور داريم. اما من شخصا پيش از اين در شبكه های اجتماعی حضور نداشتم. ولی دوستان ما بالاخره ما را قانع كردند كه در اين وسيله ارتباطی هم بايد حضور پيدا كنيم.

*تجربه اين مدت شما از حضور در اين شبكه چگونه بود؟ 

براي من تجربه جديد و خيلی خوبی بود. مهمترين عنصر آن ارتباط مستقيم با مردم عزيزمان بود. در اين ارتباط با افراد زيادی در ارتباط هستيم، آنها از ما سؤال می كنند و گاهی سؤالات خيلی ريزی هم ميپرسند و ما هم بفراخور جواب می دهيم

*رای ما صرف ارتباط با مخاطبين مهم است و مردم از اين حركت خيلی استقبال كرده اند. چگونه شما وقت ميكنيد با اين همه مشغله با مردم هم در تماس باشيد؟


بله اين نكته كاملا درستی است. ما واقعا تمام وقت درگير مذاكرات هستيم و وقت كار ديگری برای ما نمی ماند. ولی خب وقتی پذيرفتيم كه اين ارتباط مستقيم با مردم را سازماندهی كنيم مجبور هستيم برای آن برنامه ريزی كنيم. مجموعا چون در طول روز خيلی وقت پرداختن به صفحه شخصی اينستاگرام فراهم نم يشود، بيشتر اوقات اضافی قبل از خواب و صبحهای خيلی زود را به اين كار اختصاص داده ام. در طول روز هم اگر فراغتی پيش بيايد استفاده می كنم. بهر حال پذيرفته ايم كه ارتباط با مردم عزيزمان بخشی از كار ما محسوب شود.

* چقدر تهيه مطالب وقت شما را می گيرد؟

 اگر عكس همراه با مطلب توضيحی آن از جنس خبر كوتاه باشد، يك ساعته قابل انجام است. اما اگر يادداشت باشد حداقل هر يادداشت بين شش تا هفت ساعت كار می برد. اما پاسخ به كامنت مردم وقتش بستگی به پاسخ به تعداد كامنتها دارد كه قابل تنظيم است.

* آنچه كه مشهود است اينست كه مطالبی كه شما در صفحه شخصی اينستاگرام می گذاريد، فقط به مخاطبان محدود نمی شود بلكه بلافاصله توسط خبرگزاري ها مورد استفاده قرار می گيرند.

بله اين از نقاط قوت اين صفحه است. همكاران رسانه لطف دارند و معمولا بلافاصله بعد از آنكه مطالب روی صفحه قرار ميگيرند، آنها را در رسانه خود منتشر می كنند. خوشبختانه اين باعث می شود كه مخاطبين مطالب بنده فقط به آنها كه در اينستاگرام حضور دارند محدود نشود بلكه مخاطبين رسانه های عمومی ايران را هم شامل شود.

*خب پس اين نشان می دهد كه شما در انتخاب مطالب خوش سليقه هستيد كه هم مورد علاقه مخاطبين اينستاگرام قرار می گيرند وهم رسانه های خبری؟

البته مخاطب رسانه ها هم باز مردم هستند. در مجموع فكر می كنم وجه مشترك اين دو گروه از مردم در اينستاگرام و بيرون از آن اينست كه نتايج بحث هسته ای مورد علاقه شديد مردم است و مردم اخبار و تحليل های مذاكرات را از نزديك دنبال مي كنند.

اما چنانچه ما مطالب را می بينيم، تنوع نوع نگارش مطالب و تنوع موضوعاتی كه در خصوص آنها می نويسيد هم موثر است.

تا آنجا كه بتوانم سعی می كنم مطالب، هم دقيق باشند و هم نوع ارائه آنها جذاب باشند. بنا بر اين از انواع نوشته ها استفاده می كنم. مطالب جدی را بصورت يادداشت می نويسم كه فكر زيادی می برد و از قبل بايد در خصوص كلمه كلمه آن فكر كرد. مطالب ديگر را بصورت مصاحبه يا خاطره نقل می كنم كه مورد علاقه مردم هستند.

*می شود برای هر يك از مطالبی كه گفتيد مثالی بزنيد؟

بله. در خصوص متن نوع يادداشت، اخيرا دو يادداشت در خصوص بحث بازرسی از تاسيسات هسته ای نوشتم كه اولی در شش قسمت تهيه شده بود و در آن ابعاد حقوقی موضوع بازرسی از تاسيسات هسته ای بحث شده است. همچنين در خصوص به اصطلاح بحث پی ام دی نيز يادداشت ديگری نوشتم كه ماهيت اين بحث را از نظر فنی توضيح می دهد. همانطور كه عرض كردم اين يادداشتها بنا به ماهيت خود بايد از يك نظم منطقی برخوردار باشند و لذا وقت زيادی را حداقل شش يا هفت ساعت برای تنظيم به خود اختصاص می دهد.

نوع ديگر متن, مصاحبه است كه مثل همين مصاحبه اختصاص شما است. مصاحبه ديگری را هم من در خصوص فكت شيت بصورت مصاحبه فرضی تهيه كردم كه خيلی مورد استقبال قرار گرفت كه طی آن ابعاد مهمی از مبحث فكت شيت آمريكا برای خوانندگان روشن شد. اما خاطره نويسی هم وجهه سوم متن مورد استفاده است, چرا كه اين نوع ادبيات در كشورمان سوابق ديرينه دارد و مورد علاقه مردم است، چون در قالب آن ميتوان برخی حالتهای خصوصی و شخصی افراد را هم توضيح داد كه در جای خود جالب است.

در نهايت استفاده متنوع از مجموعه اين روشها باعث می شود از سنگين بودن بحثها كاسته شود و جذابيتهای لازم نيز برای مطالعه مطالب برای خواننده عمومی تامين گردد.

*در خصوص پاسخ به كامنتها نيز صبر و حوصله شما در مطالعه و پاسخ به آنها قابل تقدير است.

تا آنجا كه ممكن باشد كامنت های همه عزيزان را می خوانم و بفراخور به آنها جواب می دهم. تا آنجا كه سوال كننده بدنبال دانستن باشد محدوديتی برای پاسخ ندارم و بهر كس حتی چندين نوع سوال هم داشته باشد پاسخ می دهم. اما اگر كسی بخواهد مجادله كند و فقط بدنبال ثبت موضع سياسيش باشد، جوابها را كوتاه می كنم. همچنين خط قرمز ما بی احترامی و توهين است. هدف، تعيين جايی برای تبادل نظر همراه آرامش است و من خيلی مراقبت می كنم كه با بحثهايی كه صورت می گيرد آرامش محيط كوچك مجازی ما بر هم نخورد. 

نظر شما