شناسهٔ خبر: 58146000 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: الف | لینک خبر

السودانی:

ایران حامی روند سیاسی عراق است/ طرح‌ بغداد برای نزدیک کردن دیدگاه‌های ایران و کشورهای عربی

نخست وزیر عراق در گفتگو با یک رسانه آلمانی، از ایران به عنوان حامی فرایند سیاسی این کشور یاد کرد و گفت: عراق طرح‌هایی برای نزدیک کردن دیدگاه‌ها میان ایران و کشورهای عربی دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش تسنیم، «محمد شیاع السودانی» نخست وزیر عراق اعلام کرد که چهارشنبه هفته آتی به آلمان سفر خواهد کرد.

وی به اهداف و پرونده‌هایی که در این سفر بررسی خواهد شد، هم اشاره کرد و در ادامه اوضاع امنیتی در عراق را با ثبات دانست و از عدم توان داعش برای تسلط بر مناطق یا اشغال شهرها سخن گفت.

السودانی در ادامه اعلام کرد که عراق بخشی از سیاست محوربندی نخواهد بود و در راستای نزدیک کردن دیدگاه‌ها در منطقه به منظور رفع تنش حرکت می‌کند.

وی در گفتگویی با رسانه آلمانی «بیلد» اعلام کرد: چهارشنبه هفته آینده در پاسخ به دعوت «اولاف شولتز» در راستای تعمیق روابط تاریخی میان عراق و آلمان به این کشورمی‌روم و ما در جریان این دیدار در راستای تقویت افق همکاری و شراکت اقتصادی حرکت خواهیم کرد و پرونده‌های مربوط به توسعه انسانی و موضوعات آب و هوایی و ادامه همکاری امنیتی و نیز موضوعات انسانی دیگر را مورد رایزنی قرار خواهیم داد.

السودانی تاکید کرد: ما در جریان این سفر همچنین موضوعات گازی و تقویت حضور شرکت‌های آلمانی در عراق را مورد بحث و تبادل نظر قرار خواهیم داد به ویژه که شرکت «زیمنس» در بخش برق عراق فعال است و این موضوعات در جریان سفر ما به آلمان در اولویت هستند.

وی افزود: با توجه به امکانات عراق و طرحهای مستمر آن برای افزایش تولید نفت و بهره برداری از گاز، امکان تامین نیازهای انرژی آلمان وجود دارد آنهم در سایه شرایطی که بازار جهانی از آن رنج می‌برد و افزایش سطح تقاضا که منجر به افزایش قیمت‌ها شده است. عراق توان برآورده کردن نیازهای آلمان و بازار جهانی را دارد.

طرح بغداد برای نزدیک کردن دیدگاه‌های ایران و کشورهای اعرابی 

محمد شیاع السودانی نخست وزیر عراق در گفتگو با رسانه آلمانی «بیلد» درباره روابط عراق و ایران هم گفت: روابط ما تاریخی است و بیش از 1200 کیلومتر مرز ما را به هم گره می‌زند. اشتراکات فرهنگی، دینی، اجتماعی وجود دارد و ایران حامی روند سیاسی از زمان تغییر در سال 2003 بوده است و به عراق در جنگش علیه تروریست‌های داعش کمک کرده است. روابط مثبت و در چارچوب هماهنگی و حمایت به دور از دخالت در امور داخلی عراق است.

وی درباره روابط عراق با کشورهای منطقه و موضع دولت عراق درباره سیاست محوربندی هم تاکید کرد: عراق طرفی در سیاست محوربندی در منطقه و جهان نخواهد بود و بر اساس اصل روابط متوازن با کشورهای همسایه حرکت می‌کند. ما ایده‌هایی برای تحقق شراکت اقتصادی مطرح می‌کنیم تا عراق نقطه تلاقی میان کشورهای منطقه بر اساس مناطق مشترک همه باشد.

نخست وزیر عراق تصریح کرد: عراق طرح‌هایی برای نزدیک کردن دیدگاه‌ها میان ایران و کشورهای عربی دارد و طبق برآورد من، کاهش تنش و نزدیک شدن دیدگاهها به نفع عراق است و بر امنیت عراق و امنیت منطقه تاثیر مثبت دارد.

 

نظر شما