شناسهٔ خبر: 58135894 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

از سوی دادستانی تهران؛

صدور کیفرخواست پرونده ترور شهید حاج قاسم سلیمانی، ظرف سه هفته آینده

معاون امور بین الملل قوه قضائیه از صدور کیفرخواست پرونده ترور شهید حاج قاسم سلیمانی، ابومهدی المهندس و همراهانشان از سوی دادستانی تهران ظرف سه هفته آینده خبر داد.

صاحب‌خبر -

صدور کیفرخواست پرونده ترور شهید حاج قاسم سلیمانی، ظرف سه هفته آیندهبه گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، کاظم غریب آبادی گفت: این کیفرخواست تا سه هفته آینده به دادگستری تهران ارسال و جلسات محاکمه آغاز خواهد شد.
معاون امور بین الملل قوه قضائیه با بیان اینکه کیفرخواست کاملا آماده است گفت: این کیفرخواست، جامع و با سه جلد مستندات قوی است و اکنون در مرحله بازبینی قرار دارد.
رئیس ستاد حقوق بشر قوه قضائیه افزود: همکاران قضائی، منتظر نتیجه نشست با هیات قضائی عراقی بودند که آخرین داده‌ها و مستندات را دریافت کنند تا در کیفرخواست لحاظ شود.
وی گفت: طرف عراقی نیز اذعان دارد که تحقیقات در این کشور نیز باید هرچه سریعتر جمع بندی و کیفرخواست صادر شود.
غریب آبادی افزود: حدود دو سال قبل، بازپرس پرونده در نظام قضائی عراق، حکم جلب ترامپ را صادر و به نظام‌های ذی ربط اجرائی در عراق ارسال کرده است. وی با بیان اینکه ترامپ که در عراق نیست که بخواهند وی را دستگیر کنند گفت: یک راه، بحث تقاضای استرداد است و اگر کیفرخواست در عراق صادر و به دادگاه برای رسیدگی ارسال شود، طرف عراقی تقاضای استرداد ترامپ را خواهد کرد.
رئیس ستاد حقوق بشر قوه قضائیه گفت: وقتی یک دادگاه حکم جلب صادر می‌کند، به این مفهوم است که وقتی در قلمرو آن سرزمین، این فرد یافت شود، وی را جلب خواهند کرد.
غریب آبادی با بیان اینکه از نظر حقوقی، ترامپ در هر نقطه‌ای از عراق برود، دستگاه‌های امنیتی و پلیسی آن کشور، وی را دستگیر خواهند کرد گفت: ترامپ با اقدام جنایتکارانه‌ای که انجام داد، دیگر در کشور عراق پا نخواهد گذاشت چرا که ملت‌های منطقه انتقام را از وی خواهند گرفت و دیگر نیازی به دخالت دولت‌ها نخواهد بود.
وی گفت:، اما راهکار‌های دیگری نیز وجود دارد ازجمله اسناد بین المللی و موافقت نامه‌های دوجانبه که دولت عراق با آمریکا دارد و راهکار بعدی، تقاضای استرداد ترامپ از دولت آمریکاست.
غریب آبادی افزود: نظام قضائی عراق وقتی کیفرخواست صادر و محاکمه را آغاز کند، یکی از راهها، تقاضای استرداد ترامپ برای محاکمه است و ما نیز این موضوع را به صورت جدی مطالبه و پیگیری خواهیم کرد.                                                          رئیس ستاد حقوق بشر قوه قضائیه ابراز امیدواری کرد با جدیتی که در مسئولان قضائی ایران و عراق وجود دارد، محاکمه عاملان و آمران ترور شهید سلیمانی و همراهانش، هرچه زودتر آغاز شود.                                                                                       وی با بیان اینکه این پرونده ۹۴ متهم آمریکایی دارد که در صدر آنها، ترامپ، پمپئو و مکنزی هستند افزود: در گذشته نیابت‌های قضائی ارسال و از پلیس بین الملل (اینترپل) برای بسیاری از متهمان آمریکایی تقاضای اعلان قرمز شده است.
غریب آبادی گفت: از مبادی دیپلماتیک هم برابر کنوانسیون ۱۹۷۳، وزارت خارجه نیز این موضوع را پیگیری کرد.
وی درباره عناوین اتهامی نیز گفت: مهمترین عنوان مجرمانه و اتهام مباشران، عاملان، آمران و معاونان در این اقدام جنایت کارانه، اقدام تروریستی منجر به قتل است و ما این اقدام را تروریستی و مغایر امنیت ملی دو کشور می‌دانیم.
غریب آبادی افزود: صلاحیت‌های لازم را نظام‌های قضائی دو کشور دارند که به این پرونده رسیدگی کنند.
وی در خصوص همکاری پلیس بین الملل (اینترپل) برای همکاری با ایران و عراق جهت دستگیری متهمان این پرونده گفت: تاکنون از سوی پلیس اینترپل، تحول جدیدی را شاهد نبودیم، اما ما متکی هستیم به ظرفیت‌های حقوقی و بین المللی چرا که کنوانسیون ۱۹۷۳ ظرفیت‌هایی را در این زمینه فراهم می‌کند و ساز و کار‌های این کنوانسیون فعال شده است که هم تقاضای محاکمه یا استرداد از مقامات دولت آمریکا است و هم مراجعه به دیوان بین المللی دادگستری.
رئیس ستاد حقوق بشر قوه قضائیه گفت: از سوی دیگر وقتی این پرونده در سطح ملی نیز در دادگاه‌های ما رسیدگی و حکم صادر شود، در مرحله دوم، پیگیری از پلیس بین الملل است.
وی با بیان اینکه در مرحله نخست، تمام تمرکز ما بر صدور کیفرخواست و برگزاری دادگاه است گفت: بعد از صدور حکم، راه‌های اجرای حکم را نیز پیگیری خواهیم کرد و این موضوعی است که در دستور کار نظام جمهوری اسلامی ایران خواهد بود.
غریب آبادی در خصوص ملاقات با هیئت قضائی عراق نیز گفت: این چهارمین دور مذاکرات کمیته مشترک تحقیقات رسیدگی به پرونده ترور شهید سلیمانی، شهید ابومهدی المهندس و همراهانشان بود که از روز گذشته در تهران آغاز و امروز دور آخر آن در تهران برگزار شد.
وی افزود: در دور چهارم مذاکرات، اسناد و اطلاعات جدیدی میان هیات‌های قضائی ایران و عراق تبادل شد و مسئولان قضائی دو طرف، بیانیه‌ای را هم امضاء کردند مبنی بر اینکه باید به فرایند رسیدگی به منظور تکمیل تحقیقات، سرعت بخشند و هرچه سریعتر کیفرخواست هم در نظام قضائی ایران و هم در نظام قضائی عراق صادر و به دادگاه برای شروع محاکمه ارسال شود.
معاون امور بین الملل قوه قضائیه گفت: از سوی دیگر دو طرف توافق کردند که در زمینه رسیدگی به این اقدام جنایتکارنه هم در سطح دوجانبه و هم در مجامع بین المللی، باهم همکاری بسیار نزدیکی را داشته باشند.
وی افزود: آنچه که مربوط به نظام قضائی ایران است به اطلاع هیئت عراقی رسیده است مبنی بر اینکه تحقیقات ما به پایان رسیده است و بعد از این دور، اطلاعاتی که ما از طرف عراقی دریافت کردیم در کیفرخواست لحاظ خواهد شد.

 

نظر شما