شناسهٔ خبر: 58122751 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: دیدبان ایران | لینک خبر

روزنامه گردی #دیدبان_تاریخ ۲۰ دی ۱۳۵۷؛

از تعطیلی شرکت سازنده قطعات پیکان در انگلستان تا بارش برف در تهران!

مدعی ریاست جمهوری نیستم و مردم با کودتا مقابله خواهند کرد. این تیتر یک روزنامه چاپ عصر کیهان مورخه چهارشنبه ۲۰ دی سال ۱۳۵۷ است که مطالب فوق، نقل قولی از امام خمینی می باشد.

صاحب‌خبر -

به گزارش سایت دیده‌بان ایران؛ من مدعی ریاست جمهوری نیستم و مردم با کودتا مقابله خواهند کرد. این تیتر یک روزنامه چاپ عصر کیهان مورخه چهارشنبه ۲۰ دی سال ۱۳۵۷ است که مطالب فوق، نقل قولی از امام خمینی می باشد. از سویی دیگر بختیار از خروج قطعی شاه از کشور خبر داده است و دکتر امینی هم در اطلاعیه ای اعلام کرده است شرایط اقتصادی کشور بسیار وخیم است و اتحاد لازم است. رادیو لندن نیز در گزارشی خبر از تغییر سیاست آمریکا نسبت به شاه را داده و دکتر کریم سنجابی در یک مصاحبه مطبوعاتی از شرایط شرکت خود در حکومت ملی گفته است‌. اما در میان این همه اخبار گوناگون سیاسی، به دو خبر غیرسیاسی در صفحات داخلی و آخر روزنامه برمی خوریم، اول خبر تعطیلی سازنده اتومبیل پیکان در انگلستان و دوم فلج شدن تهران در پی بارش برف. که متن هر دو خبر را در ادامه ملاحظه می فرمایید؛

80

۱- شرکت سازنده اتومبیل پیکان تعطیل شد؛

رادیو لندن اعلام کرد شرکت کرایسلر انگلستان صادر کننده قطعات اتومبیل پیکان دچار رکود و تعطیل شده است‌. هم اکنون دو کشتی حامل ۱۳ هزار قطعات اتومبیل پیکان که قرار است در ایران مونتاژ شود در خلیج فارس هستند و در انبار شرکت کرایسلر انگلستان نیز در حدود ۲۰ هزار قطعات اتومبیل پیکان آماده صدور می باشد‌. مهمترین ارقام صادراتی انگلستان را به ایران وسایط نقلیه تشکیل می دهد که رقم آن در خلال ۱۱ ماه اخیر به ۱۲۶ میلیون استرلینگ بالغ شده و در این میان شرکت کرایسلر انگلستان سهم عمده را دارد و در حدود ۱۲۰۰ کارگر کارخانه کرایسلر انگلستان دچار بیکاری شده اند.

81

۲- برف تهران‌ را فلج کرد؛

ریزش برف ناگهانی که از دیروز شروع شده و همچنان ادامه دارد یکبار دیگر تهران را غافلگیر کرده و پایتخت به حال فلج درآمده است. صبح امروز هزاران اتومبیل داری که در چند روز گذشته موفق به تامین بنزین شده بودند بعلت نداشتن زنجیر چرخ از حرکت بازماندند و گروه معدودی نیز که بدون زنجیر در شهر ظاهر شدند بعلت برف سنگین و لغزندگی خیابانها حوادثی را بوجود آوردند. این حوادث بیشتر در اطراف جایگاههای بنزین که صفهای طولانی را در اطراف خود دارد صورت گرفت و در این میان قطع برق در چند نقطه شهر نیز به فشردگی ترافیک در سر چهار راهها کمک کرد و به همین خاطر امروز گروه کثیری از کارمندان، کارگران و پیشه وران با چند ساعت تاخیر در سر کار خود حاضر شدند. کمبود تاکسی نیز امروز کاملا محسوس بود و متاسفانه عده ای از صاحبان وسائط نقلیه شخصی بخاطر ترس از ترمز ناگهانی و لغزندگی جاده، کمتر با هزاران منتظر وسیله نقلیه همکاری کردند. این عدم همکاری در خیابانهای شمال شهر بیشتر به چشم می خوردو به این جهت گروههای کثیری از ساکنان خیابانهای شمالی شهر، امروز پیاده به محل های مورد نظر خود رفتند. چهره امروز تهران زیر برف چندان تغییری در تشکیل صف های نفت، بنزین و نان نداد بلکه به فشردگی این صف نیز کمک کرد. صف های نفت و بنزین طولانی تر شده است و هم اکنون جایگاههای بنزین و نفت با ازدحام شدیدی روبرو هستند. 

تهیه و تنظیم: مصطفی رحیمی مشکله

 

کپی لینک
کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

نظر شما