شناسهٔ خبر: 58121971 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

ماجرای انگشت‌طلایی‌های شهرداری کرج

شهرداری کرج بیش از سه هزار نیروی مازاد دارد، اما مدیران شهری این کلان‌شهر از وجود نیروهای متخصص گلایه‌مند هستند، این در حالی است که بازهم جذب نیرو ادامه دارد و از سوی دیگر عزمی برای تفاوت قائل‌شدن میان انگشت‌طلایی‌ها و افراد وظیفه‌شناس در مدیریت شهری وجود ندارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایمنا، در دنیای پرشتاب رشد تکنولوژی و فناوری شناخت عوامل بهره‌وری نیروی انسانی در تمام حوزه‌های مدیریتی به‌خصوص مدیریت سازمانی اهمیت دوچندانی نسبت به گذشته پیدا کرده است و نیروی انسانی به عنوان مهمترین سرمایه‌های هر سازمان به حساب می‌آید، به همین منظور استفاده مؤثر و بهره‌وری مؤثر از این سرمایه یکی از اهداف و برنامه‌های اصلی مدیران در سطح کلان هر سازمانی است.

کلان‌شهر کرج در مجاورت پایتخت کشور مسائل، درگیری، حواشی، ظرفیت و محدودیت‌های بالقوه و بالفعل بسیاری دارد؛ یکی از آن‌ها در ارتباط با ادارات و نیروهای انسانی است. نیروی انسانی که همیشه ادارات البرز از کمبود آن اعلام نارضایتی می‌کنند و علت آن را مساعد نبودن شرایط استخدام می‌دانند که با توجه به بودجه و ظرفیت دولت تعریف شده و محدود است اما جالب است بدانید شهرداری کرج بیش از سه هزار نیروی مازاد دارد، در این میان قانون اداره کار لغو قرارداد این افراد را ناممکن ساخته است، از طرفی جذب نیروی جدید نزدیکان آقایان هنوز متوقف نشده است.

شهرداری کرج در حال حاضر با مشکل نیروی انسانی مازاد موجه است که حضور آنها در بدنه مدیریت شهری باعث اخلال در نظام اداری این مجموعه شده است و حتی امکان جابه‌جایی برخی از این نیروها به واسطه فشارهای درونی و بیرونی وجود ندارد با این حال شنیده‌ها حاکی از جذب نیروهای جدید است.

تبعیض در سطوح مختلف کارکنان شهرداری بیداد می‌کند

مریم قهرمانی‌صارم، دبیر دوم شورای اسلامی شهر کرج، با اشاره به شمار بالای نیروهای رسمی، شرکتی و قراردادی در بدنه مدیریت شهری، می‌گوید: نمونه بارز تبعیض، سوءاستفاده و رانت، اعطای تسهیلات توسط صندوق اعتبار کارکنان و تعاونی است.

وی با اشاره به بی‌انگیزگی در بین کارکنان شهرداری، می‌افزاید: چگونه یک کارمند یا کارگر ماه‌ها در انتظار دریافت وام ۱۵ میلیونی در صف می‌ماند و برخی افراد وام‌های چند ۱۰ میلیون تومانی با بازپرداخت غیرمتعارف دریافت کرده‌اند.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر کرج تصریح می‌کند: تخلفی که از سنوات گذشته اتفاق می‌افتد تزریق مالی از شهرداری کرج برای کمک به تعاونی و صندوق اعتبار است، اما باید مشخص شود که علت کمک‌های مالی شهرداری چیست؟ مگر سازوکار تعاونی غیر از این است که وام‌ها از محل ذخایر و پس‌انداز کارمندان باید پرداخت شود؟

وی ادامه می‌دهد: طی برآورد انجام شده، از ۱۱ سازمان شهرداری تنها چهار سازمان شامل مدیریت پسماند، آرامستان‌ها، ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده‌های کشاورزی و حمل‌ونقل ریلی برابر بودجه تصویب شده هزینه کرده‌اند که قابلیت ماده ۸۴ شدن را دارد و بر این اساس باید تا تاریخ تعیین شده بررسی بیشتری انجام شود و مدیریت سازمان‌ها در غالب ماده ۸۴ و ۵۴ تعیین تکلیف شود.

هشدار نسبت به کنترل انگشت‌طلایی‌های شهرداری کرج

علیرضا رحیمی، عضو دیگر شورای اسلامی شهر کرج با تاکید بر اینکه انگشت‌طلایی‌های شهرداری کرج باید تعیین تکلیف شوند، اظهار می‌کند: تکلیف ماجرای ثبت نشدن اثر انگشت برخی افراد در شهرداری هنوز مشخص نشده است و این گونه به نظر می‌رسد عزمی برای تفاوت قائل‌شدن میان انگشت‌طلایی‌ها و افراد وظیفه‌شناس در مدیریت شهری وجود ندارد.

وی می‌افزاید: بیست‌وششم آبان سال گذشته تذکری با عنوان انگشت طلایی‌ها دادم و امروز حدود یک سال از آن تذکر می‌گذرد اما به‌رغم فراخوان کارکنان و مدیران شهری و پیگیری‌هایی که از طریق حراست و بازرسی، معاونت برنامه‌ریزی، منابع انسانی و فاوا انجام شد، هنوز زور مدیران به انگشت‌طلایی‌ها نرسیده است.

عضو شورای اسلامی شهر کرج تصریح می‌کند: آمارهایی که از دستگاه‌های ذی‌ربط دریافت کردیم، با یکدیگر همخوانی ندارد، لذا از شهردار تقاضا دارم متولی مرکز آمار را مشخص و این مسئله را حل کند.

وی با بیان اینکه حدود ۳۵۷ نفر از کارکنان شهرداری ثبت ورود و خروج ندارند یا حضور ندارند و از این تعداد حدود ۵۱ نفر معاون، مشاور شهردار و مدیران و مدیران کل هستند، می‌گوید: این گونه به نظر می‌رسد قصدی برای تفاوت قائل شدن میان انگشت‌طلایی‌ها و افراد وظیفه‌شناس در مدیریت شهری وجود ندارد.

عضو شورای اسلامی شهر کرج با اشاره به اینکه برای ۳۹۵۲ نفر از کارکنان شهرداری از نرم‌افزار اطلس به منظور ثبت اثر انگشت کارمندان ادارات استفاده می‌شود، تاکید می‌کند: آیا در جایی که کنار در ورودی آن دستگاه وجود دارد، استفاده از نرم‌افزار ضروری است؟ بی‌شک تعدادی از این افراد که سال‌ها پیش برخی مدیر اداره یا شهردار منطقه بودند به محل اداره ورود نمی‌کنند اما اضافه‌کاری کامل دریافت می‌کنند.

نایب رئیس کمیسیون تلفیق شورای اسلامی شهر کرج تاکید کرد: استفاده از نرم‌افزار اطلس فقط برای رانندگان و تعداد خاص و محدودی توجیه‌پذیر است، اما برای دیگران که از کنار دستگاه عبور می‌کنند ضرورتی ندارد.

ساختار شهرداری کرج نیازمند اصلاح است

فاطمه منعمی، عضو شورای اسلامی شهر کرج با اشاره به بیاناتی از رهبر معظم انقلاب جمهوری اسلامی که فرمودند: «هر جا که قرار گرفتید همان جا را مرکز دنیا بدانید و آگاه باشید که همه کارها به شما متوجه است»، اظهار می‌کند: با ایجاد زیرساخت‌های فناورانه مورد نیاز در تهیه کارت کارکنان به عنوان راه‌حل یکپارچه ارائه خدمات مبتنی بر کارت، برای تمام خدمات از جمله پرداخت هزینه‌های حمل‌ونقل عمومی، استفاده از اماکن و بوستان‌های شهر، خدمات بانکی مرتبط با دریافت حقوق و دستمزد در دسترس همکاران شهرداری قرار بگیرد.

وی درباره تخلفات اداری کارکنان شهرداری، می‌افزاید: با کارکنان متخلف شهرداری باید برخورد قانونی انجام و بدون تبعیض به پرونده آنها رسیدگی شود و هیچ فضای امنی برای کارکنان خاطی نباشد.

دبیر شورای اسلامی شهر کرج تصریح می‌کند: برای رسیدگی به تخلفات اداری کارمندان استانداری مماشاتی وجود ندارد اما اگر کارگری که تخلفی انجام می‌دهد به واسطه‌هایی که معلوم نیست با وی مماشات می‌شود و شامل رأفت اسلامی یا تذکر بدون درج در پرونده می‌شود اما آیا برخورد قاطع بر اساس قانون با متخلف باعث بی‌انگیزگی کارکنان و وقیح شدن متخلف نمی‌شود؟ اقدام تنبیهی و اصلاحی برای متخلف چه زمانی صورت می‌گیرد؟

وی با انتقاد از اداره کل سرمایه نیروی انسانی، نحوه حضور و غیاب دستگاه اطلس موبایلی، اطلاع نداشتن کارکنان از حق و حقوق، نبود ارزشیابی کارکنان، اضافه‌کاری کارکنان، سیستم قرعه‌کشی کارکنان و کارگران نمونه بدون توجه به ارزیابی عملکرد می‌افزاید: این موارد باعث بی‌انگیزگی کارکنان می‌شود، زیرا هر یک از آنها با لابی، پست و حقوق و مزایای بهتری نسبت به سایرین دریافت خواهند کرد.

منعمی ادامه می‌دهد: در حوزه معاونت برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی از عملکرد واحد درمان در بحث بیمه تکمیلی کارمندی، کارگری و خدماتی که آزمایشگاه و بیمارستان‌های طرف قرارداد باید ارائه دهد، ضعیف عمل شده و موجب نارضایتی کارکنان شده است، بر این اساس به عنوان مثال بیمه تکمیلی آتش‌نشان با کارمند ساده تفاوتی ندارد و اگر آتش‌نشان در بخش عملیات دچار سانحه سوختگی شود، بیمه آن را عمل زیبایی محاسبه می‌کند و پرداخت هزینه‌ها بر عهده همان فرد است.

وی با انتقاد از اقدامات اداره رفاه شهرداری در بحث رفاهیات کارکنان، می‌گوید: مشکلات رفاهی کارکنان به شکل انبوه باقی مانده است و رضایتمندی در این زمینه وجود ندارد.

دبیر شورای اسلامی شهر کرج تصریح می‌کند: پنج ماه است شورای ششم برای ارسال لایحه در موضوع پرداخت حقوق و مزایا به صورت عادلانه معطل شده و همه هجمه‌ها به سمت این نهاد است؛ مصوبه شورا باطل می‌شود، بدون مشورت با اعضای شورای اسلامی شهر مکاتبه‌ای انجام می‌شود و ۱۳ هزار نیرو علیه شورا شورانیده می‌شوند، تا چه زمانی شورای اسلامی شهر باید پاسخگوی بی‌تدبیری‌هایی باشد که در مدیریت شهری انجام می‌شود؟

وی خواستار لغو جریان مکاتبه فوق شد و از شهردار خواست تا نسبت به بند ۹ تبصره‌های ابلاغی توسط شورای اسلامی شهر در خصوص عدالت توزیعی در پرداخت و ساماندهی منابع انسانی اقدام ضروری صورت گیرد.

نظر شما