شناسهٔ خبر: 58119626 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه سیاست‌روز | لینک خبر

وقتی نخست وزیر کانادا برای ایرانیان اشک تمساح می‌ریزد

لبخندهای «ترودو» از نسل‌کشی ۱۵۰ هزار کودک بومیان کانادا

صاحب‌خبر -
نخست‌وزیر کانادا در سخنانی ضمن مطرح کردن اظهاراتی مداخله‌جویانه درباره اتفاقات اخیر ایران،‌ تاکید کرد که دولت کشورش به دنبال «برقراری عدالت» و «پاسخگو کردن حکومت ایران» به خاطر حادثه هواپیمای اوکراینی است حال آنکه خود چندی پیش نه تنها بابت نسل کشی ۱۵۰ هزار کودک بومی کانادایی در مدارس تحت سلطه دولت کانادا عذرخواهی نکرده بلکه آن را امری طبیعی دانسته است.
در حالی که جهان فراموش نکرده است که چندی پیش ترودو نخست وزیر کانادا، پس از کشف گورهای دسته جمعی از کودکان بومی که بالغ بر ۱۵۰ هزار کودک می گردد در مدارس به اصطلاح دینی که رسما تحت حمایت و نظر دولت کانادا و انگلیس به عنوان ارباب و حاکم واقعی کانادا، لبخند بر لب داشت و حاضر به عذرخواهی از مردم و بویژه بومیان کانادا نشد که نشانگر رضایت وی از این نسل کشی است، وبگاه شبکه کانادایی سی‌تی‌وی نوشت، جاستین ترودو،‌ نخست‌وزیر کانادا در یک سخنرانی در سالروز حادثه هواپیمای اوکراینی در تورنتو گفت که دولت کانادا در تلاش است «حکومت ایران را به خاطر ساقط کردن غیرقانونی و هولناک این هواپیمای مسافربری پاسخگو کند.»تردو با اشاره به این که این هواپیما با «موشک‌های ایرانی سرنگون شد»، گفت که « ما این‌جا به دنبال برقراری عدالت برای قربانیان و خانواده‌هایشان هستیم.» یک فروند هواپیمای مسافربری بوئینگ ۷۳۷ متعلق به خطوط هوایی اوکراین، چهارشنبه ۱۸ دی ماه سال ۹۸ پس از پرواز از فرودگاه امام خمینی(ره) به دلیل «خطای انسانی» سقوط کرد. این هواپیما که عازم کی‌یف پایتخت اوکراین بود، ۱۶۷ مسافر و ۹ خدمه داشت.
سردار سرلشکر پاسدار محمد باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح به مناسبت سال‌روز شهادت شهدای سانحه هواپیمای اوکراینی در پیامی گفت: حادثه غم‌انگیز سقوط هواپیمای مسافربری اوکراینی در ١٨ دی‌ماه ١٣٩٨ که به دلیل شرایط خاص دفاعی و امنیتی حاکم بر کشور و تشخیص اشتباه واحد پدافندی رقم خورد، ملت ایران، رهبری عزیز و نیروهای مسلح را عمیقاً داغ‌دار کرد. بی‌شک شهادت این عزیزان، بیش از داغ از دست دادن همرزمان شهیدمان در دفاع مقدس و دیگر شهدای انقلاب اسلامی، ما را متأثر و غمگین کرد.
دستگاه قضایی جمهوری اسلامی ایران در جریان رسیدگی به این پرونده، با انجام بررسی‌های فنی و قضایی که با مشارکت اوکراینی‌ها انجام شد، گزارش رسیدگی فنی را در کمتر از یک‌سال ارائه داد و پس از یکسال و چند ماه برای ۱۰ نفر از نیروهای نظامی خود به‌عنوان متهمان حادثه، کیفرخواست صادر کرد.
پس از صدور کیفرخواست از سوی دادسرای نظامی تهران در رسیدگی به پرونده سقوط هواپیمای اوکراینی، پرونده به دادگاه نظامی تهران ارجاع شد و بعد از برگزاری دو جلسه دادگاه در سال ۱۴۰۰، شکات و وکلای آن‌ها، اشکالاتی را به مرحله تحقیقات و نظرات کارشناسی موجود در پرونده گرفتند که قاضی با وارد دانستن این اشکالات، پرونده را بابت رفع برخی نواقص به دادسرا برگرداند.بنا بر گزارش شبکه سی‌تی‌وی، نخست‌وزیر کانادا همچنین با مطرح کردن اظهاراتی مداخله‌جویانه درباره اتفاقات اخیر ایران گفت که کانادا و ملت آن در کنار زنان و دختران ایران که به ادعای او خواستار «زندگی بدون سرکوب» هستند، ایستاده است.
او مدعی شد: جمهوری اسلامی نماینده ملت خارق‌العاده، حیرت‌انگیز، گرم و صمیمی و با استعداد ایران که سزاوار بیش از این‌هاست، نیست. البته ترودو عنوان نکرده است که خود چگونه سال گذشته سرکوب و بازداشت گسترده کامیون داران اعتصاب کننده را صادر کرد. موضوع قابل توجه آنکه رفتارهای تبعیض آمیز و ضد انسانی علیه بومیان اکنون نیز در کانادا ادامه دارد چنانکه در سال ۲۰۱۸ یک نهاد دولتی در کانادا گزارش داد؛ هنوز هم خطر مرگ یا مفقود شدن زنان بومی کانادا ۱۲ برابر بیشتر از سایر زنان است!از سوی دیگر در گزارش سال ۲۰۱۸ دیده‌بان حقوق بشر تاکید شده بود که بومیان این کشور هنوز به حداقل‌های زندگی مانند آب آشامیدنی دسترسی ندارند و ۴۰ درصد از بومیان کانادا نیز به دلیل سوء تغذیه و عدم دسترسی به غذای مناسب دچار دیابت نوع ۲ شده‌اند. رسانه‌های وابسته به خاندان سلطنتی انگلیس و کانادا بویژه تلویزیون بی بی سی نیز این کشتارها را به انچه مراکز دینی مسیحی می‌نامند نسبت می دهند و با استفاده از واژگانی همچون سهل انگاری در رسیدگی‌ها، کم کاری و بی توجهی به روحیه و وضعیت جسمی کودکان و... بدنبال پنهان کردن مسئولیت و نقش دولتمردان انگلیس و کانادا در این نسل کشی هستند.
نظام جمهوری اسلامی از همان ابتدا صادقانه و مسئولانه با موضوع رفتار کرد و در گام اول، بسیار زودتر از عرف موجود در نمونه‌های مشابه خارجی، نتایج بررسی‌های کارشناسی و فنی نهادهای ذیربط را ظرف ۷۲ ساعت طی بیانیه‌ای از سوی ستاد کل نیروهای مسلح اعلام و بر پیگیری موضوع تا حصول نتیجه نهایی و تحقق عدالت تاکید کرد.
مقامات کشورمان در ادامه نیز با وجود جو سنگین رسانه‌ای که متاسفانه با رفتار کاملا سیاسی مقامات دولت‌های درگیر با موضوع مانند اوکراین و کانادا همراه بود، گام به گام و چنانچه باید و شاید به پیگیری موضوع در ابعاد مختلف پرداختند. در همان زمان و در حالی که رسانه‌های معاند بدون در نظر گرفت حقوق جانباختگان، ایران را به پنهان‌کاری و عدم همکاری با کشورهای ذینفع متهم می‌کردند، محمد اسلامی وزیر وقت راه بر بررسی موضوع بر اساس استانداردهای ایکائو تاکید کرد و بر همکاری مشترک با اوکراین و کانادا در این خصوص خبر داد.
این در حالی بود که متاسفانه هر دو دولت کانادا و اوکراین در بازه‌های زمانی مختلف بر سیاسی کردن پرونده اصرار داشتند، مسئله‌ای که در همان زمان واکنش صریح کیوان خسروی سخنگوی دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی کشورمان را در پی داشت.هم‌راستا با این عملیات روانی گسترده، خانواده‌های تعدادی از جانباختگان در گفتگو با خبرنگاران داخلی گفته بودند: «از راه‌های مختلف ما را تهدید کرده‌اند که اگر از نظام حمایت کنیم و با رسانه‌ها و خبرگزاری‌های داخل ایران مصاحبه‌ای داشته باشیم ما را محدود خواهند کرد، حساب‌های بانکی‌مان بسته خواهد شد و امکانات زندگی در کانادا و ویزایمان را لغو می‌کنند.»
حال و در آستانه سومین سالگرد این حادثه تلخ، گرچه پیگیری مرحله به مرحله موضوع توسط دستگاه‌های ذیربط در کشورمان به وضوح نشان می‌دهد که جمهوری اسلامی با وجود تمام کارشکنی‌های صورت گرفته، بدون کمترین اغماضی در پی روشن شدن کامل ابعاد ماجرا و احقاق حق تمام آسیب‌دیدگان بوده، اما غرب و رسانه‌های معاند با هدف تداوم ناآرامی‌های اخیر به دنبال بازخوانی روایت‌های دروغ و جعلی خود از این ماجرا هستند.این رسانه‌های تروریستی، به ویژه سه‌قلوهای سعودی-لندنی با استفاده از الگوی «اطلاع‌رسانی جنایت‌کارانه» می‌کوشند با تثبیت یک دروغ بزرگ برای بهره‌برداری سیاسی، مجددا سوگ خانواده‌ها را با نفرتی القائی زنده و تقویت کرده و آن را به بستری برای تداوم ناآرامی‌ها تبدیل کنند.

نظر شما